Automobili
shutterstock
Automobili

shutterstock

Automobili, Foto: shutterstock

Mnogo je problema sa kojima će se vozači susretati u sledećih nekoliko meseci, pa nije naodmet da podsetimo na pravila, ali i odgovorimo na neka pitanja i rešimo određene nedoumice kad je reč o korišćenju vozila „na minusu“…

Akumulator

shutterstock

Akumulator, Foto: shutterstock

Da li akumulator može da se smrzne tokom zime?

Da, ali samo ukoliko je na granici istrošenosti. Ozbiljna opasnost od smrzavanja postoji ako se temperatura spusti ispod minus 11 stepeni Celzijusovih. Ispravan i dopunjen akumulator može da izdrži čak i do minus 68 stepeni!

I benzin se smrzava, zar ne?

Samo teoretski. U slučaju da temperatura padne ispod minus 45 (!), promeniće agregatno stanje. Kako je ta situacija barem na našim prostorima prilično nerealna, daleko veća opasnost je kad benzin počne da isparava...

Gorivo

shutterstock

Gorivo, Foto: shutterstock

Na kojoj temperaturi se smrzava dizel-gorivo?

Prema većini proizvođača, dizel-gorivo D2 smrzava se na minus 15, evrodizel izdržava do minus 20, a pojedini derivati premijum klase mrznu tek na čak minus 32 do minus 38 stepeni Celzijusovih!

Kakve probleme zimi imaju vlasnici vozila sa TNG?

Na niskoj temperaturi, motor koji koristi TNG često ima problem sa startovanjem. Zato ga prvo treba pokrenuti na benzin, a tek kad dostigne radnu temperaturu prebaciti na auto-gas. Kod modernih TNG uređaja to se dešava automatski.

Šta se dešava sa metanom zimi?

Komprimovani prirodni gas ili metan znatno je pogodniji za nisku temperauturu od TNG-a zato što se motor koji ga koristi znatno brže prebacuje sa benzina na alternativno gorivo nego što je to slučaj sa vozilima na tečni naftni gas.

Motor

shutterstock

Motor, Foto: shutterstock

Da li je niska temperatura rizik za „zdravlje“ motora?

Uglavnom nije, ali ima izuzetaka. Postoje motori kod kojih se usled konstrukcijske greške javlja prekomerna kondenzacija vode na ispustu rezervoara ulja (iberlauf), pa kad se ta voda zaledi, može da blokira dovod ulja u motor!

Kakav je to beli dim iz auspuha na automobilima koji imaju katalizator?

Ništa strašno! Gusti beli dim je obično znak ozbiljnog problema u motoru, ali beli dim koji se javlja prilikom startovanja motora zimi je u stvari isparavanje kondenzovane vlage u izduvnom sistemu.

Antifriz

shutterstock

Antifriz, Foto: shutterstock

Do koje temperature mora da izdrži antifriz?

Proizvođači automobila navode različite specifikacije. Opšti standard kaže da bi antifirz trebalo da izdrži do minus 25 stepeni Celzijusovih. Treba voditi računa da antifriz ne služi samo za zaštitu hladnjaka od niske temperature već i od korozije, a povećava i temepraturu ključanja, pa bi ga trebalo proveravati barem dva puta godišnje.

Auspuh

shutterstock

Auspuh, Foto: shutterstock

Zašto raste potrošnja posle hladnog starta motora?

Na to utiče više faktora. Elektronika, na primer, pri ubrizgavanju šalje bogatiju smešu kako bi katalizator što pre dostigao radnu temperaturu, a gorivo koje se spušta niz hladne cilindre ne sagoreva do kraja. Interna frikcija nezagrejanog motora je veća...

Vetrobran

shutterstock

Vetrobran, Foto: shutterstock

Koliko vremena je potrebno da se odledi vetrobran?

U praksi se pokazalo da se na modernijim automobilima ozbiljno zaleđen vetrobran odleđuje za 15 do 25 minuta. Vidno polje može da bude slobodno za desetak minuta...