Provera nivoa ulja
Shutterstock
Provera nivoa ulja

Shutterstock

Provera nivoa ulja, Foto: Shutterstock

Nivo je tada rapidno padao, pa je bilo obavezno da se u prtljažniku nalazi i kantica sa uljem. Tehnologija je u međuvremenu napredovala, pa je potrošnja ulja gotovo nepostojeća, ali i tu postoje izuzeci...

Današnji motori proizvode se po mnogo višim standadima - mašine za livenje su preciznije, zazori su mnogo manji, a krajnji rezultat je gotovo nepostojeća potrošnja. Pojavila se, međutim, grupa automobila čiji su vlasnici prijavili prekomernu potrošnju, koja uglavnom nastaje kao posledica neispravnosti klipova i klipnih prstenova, kad ulje dospeva u cilindar, gde sagoreva.

Tada se podiže radna temperatura motora, usled čega, u težim slučajevima, dolazi do ozbiljnog oštećenja, dok je u lakšim situacijama dovoljno zameniti klipove i klipnjače. Kako god, troškovi reparacije nisu mali, a u slučaju da automobil nije u garanciji, mogu dostići i više hiljada evra...

„Folksvagenova“ serija benzinskih TFSI i TSI turboagregata pokazala je tokom eksploatacije sklonost ka potrošnji ulja, ali uz nekoliko ekstremnih situacija, još je na više nego prohvatljivom nivou. Naime, prosek potrošnje prema nekim ispitivanjima iznosi samo 0,02 litra na 100 kilometara, a sličan prosek pokazali su i neki motori drugih proizvođača: „Audijev“ 2.0 TDI, „Mercedesovi“ 220 CDI i 350 CDI, „Hondin“ 1.3 i-DSI, „Opelov“ 1.7 CDTi... Svi motori su se nalazili u automobilima na „supertestu“ nemačkog "Auto Bilda" i beležili su potrošnju ulja od 0,01 do 0,06 litara ulja na 1.000 pređenih kilometara...

Koji god tip motora da imate u vašem automobilu, imajte na umu da se agregat vremenom „troši“, pa tako može da poraste i potrošnja ulja. Zato, posebno ukoliko imate vozilo sa starijim motorom, proverite nivo ulja na dve-tri nedelje, ili bar jednom mesečno...

Ilustracija

Shutterstock

Ilustracija, Foto: Shutterstock

 

Kuda nestaje ulje?

Velika fleka od ulja ispod automobila siguran je znak da se nešto loše dešava s motorom. Nije jednostvano pronaći mesto odakle curi ulje, a najednostvaniji način su „dimni signali“. Naime, pregledom izduvnih gasova moguće je utvrditi odakle curi ulje. Ako je dim crn ili plavičast u višim režimima rada motora, onda je verovatno problem sa zaptivkama poklopca ventila, dok crni dim koji konstantno izlazi iz auspuha može da bude dobar indikator istrošenosti klipova i klipnjača ili čak oštećenja na glavi motora...

1 Preko oštećenih gumica ventila ulje ulazi u cilindar, gde sagoreva

2 Preko oštećenih klipova i klipnjača ulje se sliva u unutrašnjost cilindra i sagoreva

3 Ulje se može izlivati i na semeringu bregaste osovine, koji vremenom postaje porozan

 

Automehaničar

Shutterstock

Automehaničar, Foto: Shutterstock

 

Gde se izliva ulje?

- Porozni dihtung kartera motora ili dihtung poklopca ventila najčešći su uzroci za izlivanje ulja iz motora. Pri zameni je veoma bitno da se uklone ostaci starog dihtunga kako bi novi što bolje nalegao.

- Često se dešava da majstor koji zamenjuje ulje ostavi staru podlošku na čepu kartera. To je jeftin deo koji dovodi do skupe greške, usled koje se javlja curenje ulja na čepu.

- Još jedna banalna greška može dovesti do curenja ulja - nepravilno zategnut filter ulja pri zameni može dovesti do gubitka maziva, ali i do ozbiljnog prljanja motora.

 

Pravilna provera nivoa ulja

Kako dobro proceniti: pre merenja, bitno je da motor postigne radnu temperaturu. Posle pet do 10 minuta, ugasite motor i budite sigurni da je automobil parkiran na ravnom. Izvadite šipku za merenje nivoa, obrišite je tkaninom, vratite je i zatim izvucite - dobićete precizan nivo ulja.

- Višak ulja: Radilica se „kupa u ulju“, što dovodi do njegovog penušanja. Postoji rizik od oštećenja motora i izduvnog sistema.

- Premalo ulja: Neadekvatan pritisak ulja u motoru i pojačano habanje njegovih komponenti, pre svega ležajeva.

- Prava mera: Optimalni nivo ulja je otprilike gornja trećina šipke između polja koja označavaju maksimum i minimum.

Komentari (1)

2KD

02.07.2016 15:25

Lep tekst i poucan svaka cast. Ali prepisivac ovog teksta,je zaboravio jednu sitnicu malecnu a to je da nekih 70 posto nasih gradjana voze ne old tajmere nego metuzaleme .Druga sitnica na koju doticni nije razmisljao jeste kvalitet lubrikanata ili ti ulja koja stizu na nase trziste nemaju nitrecinu kvaliteta koji se radi za zapadnu evropu (u suprotno niko ne moze da me ubedi jer samo ime ne znaci i isti kvalitet sto je dokazano vise puta)tako da to ima ne pije vodu u potpunosti