Shutterstock
Foto: Stock/Foto: Shutterstock

Ovaj most je veoma važan saobraćajni put i deo je auto-puta 101. Takođe je poznato turističko odredište. Dnevno preko mosta pređe oko 110.000 automobila. On takođe prenosi pešački i biciklistički saobraćaj, i označen je kao deo SAD biciklističke rute 95. Američko društvo građevinskih inženjera proglasilo ga je jednim od čuda modernog sveta. Ovaj most je jedan od međunarodno priznatih simbola iz San Franciska i Kalifornije. Prvobitno ga je dizajnirao inženjer Džozef Štraus 1917.

Fromerov turistički vodič opisuje most Golden Gejt kao „verovatno najlepši, zasigurno najfotografisaniji most na svetu“. U vreme otvaranja 1937. bio je i najduži i najviši viseći most na svetu, sa glavnim rasponom od 1.280 metara.

Istorija

Pre nego što je most izgrađen, jedina praktična kratka ruta između San Franciska i današnjeg okruga Marin bila je brodom preko jednog dela zaliva San Francisko. Trajektna služba započela je već 1820. godine, sa redovno zakazanom linijom koja je počela 1840-ih u svrhu transporta vode do San Franciska.

Kompanija Sosalito, kopnena i trajektna služba pokrenuta 1867. godine, na kraju je postala Golden Gejt trajektna kompanija, podružnica Južnopacifičke železnice, najveća trajektna operacija na svetu do kraja 1920-ih. Nekada samo za železničke putnike i korisnike, automobilski trajekti Južnopacifika postali su veoma profitabilni i važni za regionalnu ekonomiju. Trajektni prelaz između pristaništa Hajd strit u San Francisku i trajektnog terminala Sosalito u okrugu Marin trajao je otprilike 20 minuta i koštao je dolar po vozilu, a cena je kasnije smanjena zbog nadmetanja s novim mostom.

Mnogi su želeli da sagrade most koji će povezati San Francisko s okrugom Marin. San Francisko je bio najveći američki grad koji je i dalje usluživan prvenstveno trajektima. Pošto nije imao stalnu vezu sa zajednicama oko zaliva, stopa rasta grada bila je ispod nacionalnog proseka. Mnogi stručnjaci su izjavljivali da se most ne može izgraditi preko tesnaca od 2.000 metara, koji je imao jake, vrtložne plime i struje, sa vodom dubokom 113 m metara u središtu kanala, i čestim jakim vetrovima. Stručnjaci su smatrali da bi žestoki vetrovi i zaslepljujuća magla sprečavali izgradnju i upotrebu.

Izgradnja

Iako ideja o mostu koji se proteže preko Golden gejta nije bila nova, predlog koji je na kraju uzeo maha izneo je u članku 1916. bivši student inženjerstva Džejms Vilkins. Gradski inženjer San Franciska procenio je cenu na 100 miliona dolara (ekvivalent 2,3 milijarde danas), što je za to vreme bilo nepraktično. On je pitao inženjere mostova da li se može graditi za manje. Jedan koji se odazvao, Džozef Štraus, bio je ambiciozni inženjer i pesnik koji je za svoj diplomski rad projektovao železnički most dug 89 kilometara preko Beringovog prolaza. U to vreme, Štraus je završio oko 400 pokretnih mostova, od kojih je većina bila u unutrašnjosti Amerike. Štrausovi početni crteži bili su za masivnu konzolu sa svake strane tesnaca, povezani centralnim suspenzionim segmentom, za koji je Štraus obećao da bi mogao biti izgrađen za 17 miliona dolara (današnjih 491 milion).

Štraus je proveo više od jedne decenije prikupljajući podršku u severnoj Kaliforniji. Most je naišao na protivljenje, uključujući parnice, iz mnogih izvora. Ratno ministarstvo bilo je zabrinuto da će most ometati brodski saobraćaj. Američka mornarica se bojala je da bi sudar broda ili sabotaža mosta mogli blokirati ulaz u jednu od njenih glavnih luka. Sindikati su tražili garancije da će lokalni radnici biti favorizovani za građevinske poslove. Južnopacifička železnica, jedan od najmoćnijih poslovnih interesa u Kaliforniji, usprotivila se mostu kao konkurenciji svojoj trajektnoj floti i podnela tužbu protiv projekta, što je dovelo do masovnog bojkota trajektne službe.

U maju 1924. pukovnik Herbert Dikajn održao je drugo saslušanje o mostu u ime vojnog sekretara po zahtevu za korišćenje saveznog zemljišta za izgradnju. Dikajn je, u ime vojnog sekretara, odobrio prenos zemljišta potrebnog za strukturu mosta i pristupne puteve. Uz manje popravke, most i danas savršeno funkcioniše.

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading