Autobusi
Biljana Vučković
Autobusi

Biljana Vučković

Autobusi, Foto: Biljana Vučković

Da Srbiji nedostaju iskusni i kvalifikovani šoferi i da su jedno od najdeficitarnijih zanimanja potvrđuju u JP "Suboticatrans", koje prevozi putnike u gradskom, prigradskom, međugradskom i međunarodnom saobraćaju.

"Trenutno imamo 153 vozača, od kojih su troje po ugovoru o privremenim poslovima i taj broj vozača nije dovoljan za obim našeg posla u trenutnim uslovima. Od kada je u decembru stupio na snagu novi zakon koji strogo definiše radno vreme vozača i za kratke aranžmane moramo imati višečlanu posadu. Veliki smo sistem, a ljudi stalno dolaze i odlaze što otežava rad", kaže Milan Vasović, pomoćnik direktora "Suboticatransa".

Milan Vasović

Biljana Vučković

Milan Vasović, Foto: Biljana Vučković

Vasović napominje da su uzroci manjka vozača male zarade i sistem kvalifikacija koji polaganje za D kategoriju dozvoljava samo onima koji su napunili 24 godine.

"U Subotici veliki broj ljudi ima dvojno državljanstvo i njima je lakše da se zaposle u zemljama Evropske unije, a mladi kada završe školu sa 18 godina treba da čekaju još šest godina da bi polagali za D kategoriju i naravno da za to vreme nađu drugi posao. Želimo u dogovoru sa školama da privučemo đake stipendijama i da ih ugovorenim obavezamo zainteresujemo za posao vozača", kaže Vasović.

Za razliku od Subotice gde vozači u javnom prevozu zarade i više od 300 evra, u gradovima na jugu Srbije su im plate jedva veće od 200 evra. Zarade vozača kamiona i šlepera su duplo veće, ali i oni napuštaju Srbiju i odlaze u Sloveniju, Hrvatsku, Austriju, Nemačku i druge zemlje EU, Ameriku i Kanadu.

Kuvari i zidari za volanom

"Iskusni su otišli iz Srbije, a polaganjem ispita i prekvalifikacijama na mesta vozača nam dolaze kuvari, zidari ili moleri zbog čega će nam uskoro biti ugrožena bezbednost u saobraćaju. Biti šofer ili vozač autobusa je težak i odgovoran posao i samo školovan i iskusan vozač je dobar vozač", kaže Darko Antelj.

"Šofer u Subotici zaradi 600 do 700 evra, a u Sloveniji bez problema dobije 1.800 do 2.000 evra. Ovde ih gazde teraju da rade više i da krše zakon, a to nije moguće u EU. Trebaju nam kvalifkovani i iskusni vozači i mislim da ćemo iduće godine već biti u ozbiljnom problemu pošto su nam zemlje EU bukvalno usisale radnu snagu", kaže Darko Antelj, predsednik Sekcije autoprevoznika pri Udruženju zanatlija.

U Grupaciji za prevoz putnika u drumskom saobraćaju i autobuske stanice Privredne komore Srbije kažu da su vozači jedna od najdeficitarnijih struka jer je po izmenjenom zakonu potrebno više vremena za odmor vozača i uvedeni su elektronski tahografi zbog čega nisu moguće improvizacije.

"Zbog toga je potrebno više vozača. Problem je i što posle završene srednje škole mora da prođe nekoliko godina da bi mogli da polažu za određenu kategoriju i moraju imati potvrdu da su negde vozili. Imamo stalne zahteve iz Slovenije i Hrvatske da im šaljemo naše vozače jer su potrebni u celom regionu. Zarade su im u Srbiji izuzetno male, retko ko ima više od 300 evra", kaže za "Alo!" Slavoljub Đorđević, predsednik Grupacije.