Žedan vozač opasniji od pijanog!


Shutterstock
Niste liznuli alkohol, a pijani ste! Ovaj opasni fenomen javlja se kod vozača koji po vrućini kreću na duže vožnje, a ne unose dovoljno vode. Bespremetno je govoriti kolika je opasnost od saobraćajnih nesreća ukoliko se uzme u obzir da je blaga dehdiranost ravna pijanstvu nalik na ono koje pravi 0,8 promila alkohola u krvi.
To je pokazala nedavna engleska studija, čiji rezultati potvrđuju da vozači u takvom stanju počinju da prave greške jer im je koncentracija oslabljena, imaju loše pamćenje, pogoršava im se raspoloženje, ne mogu da zakoče na vreme, mogu kolima da pređu ivičnjak trotoara, zanose se.... Najgore je što na hiljade ljudi ovih dana kolima kreće na letovanje. Vrućine su velike, a dehidracija neminovna, ukoliko ne unose dovoljno tečnosti.
Istraživači u Velikoj Britaniji utvrdili su dehidracija smanjuje koncentraciju, usporava reakcije, utiče na memoriju, pogoršava raspoloženje.
Prim. dr Nevenka Dimitrijević potvrđujući za “Alo!” sve što su zaključili Englezi, ona navodi da je još opasnija noćna vožnja, odnosno neprospavana noć.
- Postoji podatak da se ujutru registruje stanje koje je isto kao da čovek ima jedan promil alkohola u krvi, što je posledica lučenja takozvanih medijatora na krajevima simpatičkog nervnog sistema, ali i hormonskog statusa. Taj mehanizam predstavlja odbranu organizma od impulsa koje šalje centralni nervni sistem koji “tera” telo da shvati da mu je neophodna relaksacija ili domor. Ukoliko još vozi kroz monotone predele, gde nema predmeta, biljaka i životinja, koje malo podstiču pažnju, još više su potencirani osećaji umor, pospanosti, ali i svi gore opisani. Što se tiče dehidracije, postoji u mozgu centar za žeđ, koji je vrlo aktivan kod mladih ljudi, ali ne i kod starijih. Oni nemaju osećaj žeđi. Trebalo bi im napomenuti da moraju da piju vode. I ne samo kad su žedni - navela je ona.
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, kaže za “Alo!” da je britanska studija samo dokazala u praksi koliko je po vozače opasna dehidriranost, kao i da oni stalno savetuju vozačima da je važno da piju tečnost, kao i da im temepratura u vozilu bude ne niža od 21 stepen.
- Tokom dugih vožnji oni moraju da prave pauze. Tada će da protegne noge, popiju kafu i vodu. Na taj način će pokriti dehidriranost i neće dovesti sebe i saputnike u opasnost - naveo je prof. Vujanić.