NA CRNOJ LISTI VIŠE OD 300 TRGOVACA Udruženja potrošača objavila spiskove nelegalnih prodavaca na internetu
Foto: Printscreen/RTS

Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine (UZPV) sastavili su i objavili crnu listu od 97 internet trgovaca koji se reklamiraju i posluju putem društvenih mreža.

Zbog velikog porasta elektronske trgovine poslednjih godina, a naročito tokom pandemijske 2020. godine, mnogi ljudi koji su se bavili prodajom ili preprodajom robe prebacili su svoje poslovanje na društvene mreže. Pored toga, i oni koji se nikada ranije nisu bavili ovim poslom rešili su da uz nekoliko reklama započnu novi biznis.

- Problem se javio kada su u tome idealnu priliku videli nefer prodavci, pa osnovali profile s kojih prodaju nepostojeću robu, robu lošeg kvaliteta, ili na neki drugi način krše pravila poslovanja - kažu iz udruženja potrošača, koje je i objavilo crnu listu.

NA CRNOJ LISTI VIŠE OD 300 TRGOVACA Udruženja potrošača objavila spiskove nelegalnih prodavaca na internetu

Alo

 

Naime, kako kaže Goran Papović, predsednik UZPV, ovaj spisak prvi put je objavljen još u januaru ove godine, ali je sada revidiran i proširen, a teži se da objedini sve one koji posluju na crno, suprotno dobroj trgovinskoj praksi, pa čak i etičkim normama.

- Brojni su faktori na osnovu kojih trgovci dolaze na crnu listu, a jedan od njih je i to što na svojim prezentacijama, u ovom slučaju profilima, nemaju istaknute obavezne podatke. Zakon o elektronskoj trgovini jasno navodi koje su obavezne informacije koje je pružalac usluge elektronske trgovine dužan da poseduje, a tu su ime i prezime odgovorne osobe, sedište, telefon, adresa, podaci iz APR-a, PIB i tako dalje - navodi on.

Šta sve mora da se vidi na profilu:

- ime ili naziv

- sedište

- kontakt podaci, mejl, broj telefona

- podatke iz javnog registra (APR)

- ko ga kontroliše i ko mu je dao dozvolu

- poreski identifikacioni broj (PIB)

- cene

Dan nakon objavljivanja liste, nekoliko prodavaca kontaktiralo je udruženje, jer im nije jasno zašto su se našli na listi.

- Zakon jasno kaže da svi podaci moraju da budu istaknuti i potpuni, tako da su se neki našli tu jer uopšte nemaju istaknute informacije, a neki jer nemaju potpune informacije. Nije dovoljno zamazati oči nekom adresom ili punim imenom, a nemati ono što je neophodno za proveru, da li je brisan iz registra i tako dalje - objašnjava Papović.

Stavka zbog koje su se mnogi korisnici mreža opekli bilo je da jedna cena stoji na slici, a kada pošiljka stigne, dostavljač traži više novca. Iako su ljudi često mislili da naručeno moraju da preuzmu i plate, te da su oni krivi jer nisu bili pažljivi, zapravo su prevareni.

- Svi koji nešto prodaju preko profila, a nemaju istaknute cene - znajte da trguju na crno i da će dospeti na našu listu - objašnjava plastično naš sagovornik.

Kako dodaje, svako ko posluje legalno ima jasno istaknute cene na svojim slikama, a fer trgovina podrazumeva i da prodavac jasno kaže kupcu i koliko će iznositi poštarina za dostavu te robe.

Jedino tako, kažu, uz sve potrebne informacije, kupac može da bude siguran i da bez neprijatnih iznenađenja završi posao, zbog čega je i bilo neophodno napraviti ovakvu listu. Kako navode, lista nikako nije konačna, jer iz dana u dan raste broj onih koji posluju nelegalno.

Samo kod legalnih moguća reklamacija i zamena

Oni koji kupuju kod prevaranata, nakon što se opeku i shvate da su prevareni, često se žale udruženjima za zaštitu potrošača, koja im tada nikako ne mogu pomoći.

- Nažalost, u ovakvoj situaciji odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive (ne važe) i potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, izuzev da potrošače upute na samostalni sudski postupak - kažu iz UZPV.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading