ISTORIJSKI MAKSIMUM Cene kontejnerskog prevoza skočile 400 odsto
EPA/ FOCKE STRANGMANN

Ništa ne nagoveštava da će uskoro krenuti u suprotnom pravcu. Naprotiv, stanje na tržištu energenata moglo bi da dodatno optereti ovaj vid transporta. Skok cena nafte, zasad, ne diže cenovnike, ali je pitanje šta će se desiti kada isteknu trenutni ugovori.

Pandemija je u kontejnerskom transportu napravila pravi darmar. Za godinu dana cena zakupa prostora na brodovima je povećana i za 350 do 400 odsto. Uvoznici i izvoznici brinu hoće li zbog ukrajinske krize morati da prave nove kalkulacije.

- U brodskom transportu se cene goriva ugovaraju na duži rok, tako da još nemamo sigurnu informaciju koliko će skok cena nafte uticati - kaže Slavko Jevtić iz Udruženja špeditera. - Cene brodskog prevoza počele su da skaču u oktobru 2020. godine i početkom ove godine su se zaustavile na nezapamćeno visokom nivou. Evo, ja pamtim stanje 35 godina i toliko visoke cene nikad nisu bile. To je veštački izazvano. I tražnja i zakrčenje luka. Profiti najvećih brodskih kompanija nikada nisu bili toliko veliki kao sada. Oni su napravili monopol, digli cene i iskoristili situaciju. Nedostaje tri miliona kontejnera. Porudžbine nisu toliko velike, pitanje je šta se toliko vozi i puni. Istina je da se mnogo kupuje preko interneta.

ISTORIJSKI MAKSIMUM Cene kontejnerskog prevoza skočile 400 odsto

EPA/ FOCKE STRANGMANN

 

Gužve u lukama su ogromne. Prema Jevtićevim rečima, u dve luke u San Pedro Beju, u Kaliforniji, je rekordnih 100 brodova. Na istovar se čeka i 20 dana. Sama ukrajinska kriza, potvrđuju i u Privrednoj komori Srbije, nije izazvala dodatne probleme.

- Ne utiče u većoj meri na brodski prevoz - kaže Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize. - Taj vid prevoza se odvija, pre svega, između Kine i Zapadne Evrope. Tu nema zastoja. U njemu nisu toliko značajne ukrajinske firme. Videće se uticaj rasta cena goriva, ali ukrajinska kriza ne utiče na raspoloživost kontejnera.

 NE TOVARE ZA RUSIJU

Brodovi su apsolutno zabranili utovar robe za ruske luke - dodaje Slavko Jevtić.

- Ono što se zateklo na brodovima biće isporučeno, ali nema novog utovara već dve nedelje. Ni susedne zemlje ne smeju ništa da puste u Rusiju, što će verovatno omasoviti šverc. Za Rusiju se trenutno vozi kamionima preko Belorusije i veća količina preko baltičkih zemalja. Problema ima jedino u Poljskoj, gde uvek traže sertifikate za robu.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading