MASK MOŽE DA IZGUBI 44 MILIJARDE: Preti li Tviteru bankrot?
Temu koja potresa društvene mreže u poslednjih nekoliko dana nametnuo je niko drugi do Ilon Mask, vlasnik nekadašnjeg Tvitera, danas mreže X: da li je moguće da će jedna od najpopularnijih platformi za komunikaciju - bankrotirati?
U aprilu je novinar BBC-ja Džejms Klejton intervjuisao Maska. Tom prilikom milijarder mu je rekao da je (tada pod tim imenom) Tviter "dobro mesto za oglašavanje" za velike klijente kao što su Dizni ili Epl, koji na toj platformi mogu da reklamiraju i dečje filmove i telefone.
Sedam meseci kasnije, Dizni i Epl se više ne oglašavaju na mreži X, a Mask im je javno i vrlo eksplicitno u još jednom intervjuu poručio da ga "ne mogu ucenjivati novcem i oglašavanjem".
Prošle srede Mask je dao još jedan intervju. U njemu je ponovo odbacio optužbe da podržava nacističke i ultra-desničarske stavove. U istom intervjuu po prvi put je pomenuo reč "bankrot" govoreći o tome koliko bojkot oglašivaa šteti poslovnim rezultatima kompanije X.
Za kompaniju koju je Mask kupio za 44 milijarde dolara 2022. godine, bankrot bi mogao da zvuči nezamislivo. Ali je zapravo - moguć, navodi Džejms Klejton u analizi BBC-ja.
Bankrot - ta strašna reč
Da biste razumeli zašto, morate da pogledate koliko se X oslanja na prihod od oglašavanja – i zašto se oglašivači ne vraćaju. Iako najnovije cifre nisu dostupne, prošle godine je oko 90% prihoda nekadašnjeg Tvitera bilo od oglašavanja.
U sredu je Mask više nego nagovestio ovu mogućnost:
"Ako kompanija propadne... propašće zbog bojkota oglašivača. I to će dovesti do bankrota kompanije." rekao je.
Mark Gej, direktor za klijente u marketinškoj konsultantskoj kući Ebikviti, koja radi sa stotinama kompanija, kaže da nema znakova da se neko vraća oglašavanju na mreži X.
"Novac je odatle izašao i niko ne pravi strategiju za reinvestiranje tamo“, kaže on.
Čitavoj listi oglašivača koji su napustili Maskovu platformu u petak se pridružio i lanac maloprodajnih objekata Volmart.
Premium nalozi ne zamenjuju reklame
Mask je bio svestan da je "srce" njegovog onlajn biznisa - oglašavanje. Bio je svestan i da mu pretplata na premium uslugu X-a neće zameniti prihod od oglašavanja.
"Ako imate milion ljudi koji su pretplaćeni za, recimo, 100 dolara godišnje, to je 100 miliona dolara. To je prilično mali prihod u odnosu na oglašavanje“, rekao je u aprilu ove godine u intervjuu koji je dao Džejmsu Klejtonu.
U 2022. prihod od oglašavanja Tvitera iznosio je oko četiri milijarde dolara. Insajder Intelligence procenjuje da će ove godine pasti na 1,9 milijardi dolara.
Maskova kompanija ima dva velika novčana problema: prvi su plate, a na tom polju ne može mnogo toga da se uradi - jer je Mask već podelio na hiljade otkaza.
Drugi problem je servisiranje zajmova koje je Mask uzeo kako bi kupio Tviter i onda ga "prekrstio" u X: oko 13 milijardi dolara "visi" mu nad glavom, a na godišnjem nivou obaveze iznose 1,2 milijardi dolara samo na ime kamate. Ako kompanija ne može da servisira ova dva problema - zaista bi mogla da bankrotira.
Moguća rešenja
Bankrot X-a bio bi ekstremni scenario koji bi južnoafrički milijarder sigurno želeo da izbegne. I on to može. Najjednostavnije rešenje je da uloži više svojih para, ali Mask kao da to ne želi.
S druge strane, mogao bi da pregovara sa bankama na sniženju kamata, ali ako pregovori ne uspeju, a banke ne dobiju svoj novac - onda bi bankrot bio jedino rešenje, što bi srozalo Maskovu reputaciju i uticalo u mnogome na njegovu mogućnost pozajmljivanja novca u budućnosti.
Šta čeka Maska
Najjednostavnije rečeno - Mask mora da pronađe novi izvor prihoda za X - i to brzo. Mask se svakako trudi: pokrenuo je novu uslugu - audio i video poziva. Takođe, Mask se nada da može da postane i servis za video igrice i da postane konkurencija mreži kao što je Tvič.
Da skratimo - Mask bi želeo da X postane "aplikacija za sve" - od razmene poruka, poziva, do onlajn plaćanja. Prema izvorima na koje se poziva BBC, X je trebalo da prihoduje 15 miliona dolara od platnog prometa u 2023. godini, što bi trebalo da se poveća na oko 1.3 milijardi dolara u narednih pet godina.
Najveće blago X-a leži i u ogromnoj riznici meta-podataka i arhivi razgovora, koja se može koristiti za obuku čet-botova. Dakle - ova platforma ima potencijal.
Ali, nijedna od ovih opcija kratkoročno ne može da popuni crnu rupu koju su za sobom ostavili oglašivači, prenosi Telegraf biznis.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)