OD 1. JANUARA NOVE OBAVEZE Novine se odnose na ove poreske obveznike
Jedna od važnijih izmena je i ta da će prvi put na sistemu elektronskih faktura biti obuhvaćen i ulazni porez na dodatu vrednost, odnosno PDV, koji se u fakturama obračunava od strane dobavljača, a sve to kroz PDV evidencije.
Poreska savetnica Zvezdana Pisarević, objašnjavala je nove izmene koje će se primeniti od sledeće godine i navela da je uvođenjem sistema elektronskih faktura (SEF) država stavila do znanja da nije digla ruke od ideje da može da kontroliše poreske obveznike direktnim uvidom u njihove poslovne podatke, tako što će imati mogućnost da posredno sagleda sve njihove poslovne promene.
- Ovim sagledavanjem lako se može utvrditi tačnost podataka iskazanih u bilansima, naročito dobit ili gubitak u Poreskom bilansu. Za sada imamo samo evidentiranje izlaznih faktura, ali istovremeno država ima mogućnost sagledavanja ulaznih faktura za primaoce. I ovo je propisano samo za obveznike PDV-a, jer su to firme koje imaju značajan promet, a samim tim ostvaruju i relativno značajnu dobit, što za sobom povlači značajan iznos poreza na dobit - kaže Pisarević.
Kontrola troškova se odnosi i na kupovinu gotovinom, gde je na fiskalnom računu obavezan podatak PIB firme primaoca računa, bez obzira na to da li je primalac u sistemu PDV-a, tačnije da li ima pravo na odbitak PDV-a po osnovu gotovinskog plaćanja, piše Kurir.
- Dovoljno je da se sumiraju podaci o gotovinskim plaćanjima računa za firmu i uporede sa podizanjem gotovine sa šifrom 166 na nalogu za isplatu. Odstupanja mogu biti minimalna, recimo za plaćanje poštarine za preporučene pošiljke, gde Pošta nije u obavezi da izda fiskalni račun. Stoga je najavljena izmena Zakona o elektronskom fakturisanju logičan nastavak događanja - smatra sagovornica.
Evidentiranje ulaznog PDV-a kroz SEF prikazuje dodatnu kontrolu iskazanog poreza na dodatu vrednost, koji predstavlja odbitnu stavku, pa se ovim lakše sprovodi kontrola ispravnosti obračuna PDV-a u predatoj poreskoj prijavi za PDV.
Takođe, još jedna novina koju donosi Pravilnik o sistemu elektronskih faktura odnosi se na mogućnost brisanja obveznika iz SEF-a.
- Evidentiranje faktura u SEF-a je obavezno za sve firme koje su u sistemu PDV-a ili rade sa korisnicima javnih sredstava, a nisu u sistemu PDV-a. Međutim, u praksi se dešavalo da kupac koji je u sistemu PDV-a insistira od svog dobavljača da fakturu pošalje preko SEF-a, pa su se mnoge firme evidentirale na SEF, iako to nisu morale da urade. Takve firme su, zapravo, dobrovoljni korisnici SEF-a i prema zakonskim propisima u sistemu elektronskih faktura moraju da ostanu do kraja kalendarske godine u kojoj su se prijavili za SEF i još naredne godine - kaže poreska savetnica Zvezdana Pisarević.
Izmene Zakona o elektronskom fakturisanju, kojima je plan primene od 1. januara 2024. godine, odnose se na promene roka, zapravo, njegovog skraćenja sa 15. na 10. u mesecu, za dostavljanje individualne, ali i zbirne evidencije o PDV obavezi na sistemu e-faktura.
Kada su u pitanju tromesečni obveznici, oni će PDV evidenciju na SEF za prvo tromesečje 2024. godine morati da dostave do 10. aprila.
Ako nakon predaje evidencije dođe do promena u PDV obavezi obveznika, on može i da izvrši promene PDV evidencije u roku od 15 dana, nakon što istekne mesec u kom je promena nastala.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)