PUTINOV PROJEKAT KOJI ĆE ZAMENITI KANAL Posle ovoga dominacija Zapada pada u zaborav
Projekat, vredan više od milijardu i po evra, omogućio bi ruskoj robi lakši pristup lukama kao što je Mumbaj, ali i destinacijama kao što su Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emirati, Pakistan... Velika investicija je namenjena nadogradnji postojeće železničke mreže čime bi Rusija prema navodima Njujork tajmsa kreditirala Iran sa 1,3 milijarde evra.
Plan Moskve je da ojača vezu preko Jermenije, Azerbejdžana i Irana i da ojača vezu sa Turskom. Nova pruga će prema navodima ruskog predsednika Vladimira Putina skratiti vreme prevoza tereta od Sankt Peterburga do Mumbaja na samo deset dana. Sada prevoz na toj relaciji traje 30 do 45 dana.
Ruski zvaničnici nazivaju prugu kroz Iran revolucionarnim projektom koji će konkurisati Sueckom kanalu.
Ruska trgovina sa Кinom porasla je za 61 odsto na više od 240 milijardi dolara u 2023. godine. To su pokazali zvanični podaci iz Pekinga. Trgovina Rusije sa Indijom dostigla je 65 milijardi dolara što znači da je povećana četiri puta u odnosu na 2021. godinu. Trgovina Rusije sa dve zemlje u 2023. premašila je predratnu trgovinu sa EU koja je 2021. godine iznosila 282 milijarde dolara.
Nova pruga će povezivati iranske gradove Astaru i Rašt sa linijom između Irana i Azerbejdžana na severu, a zatim i sa ruskom železničkom mrežom. Rusija računa da će se njen transportni koridor sever-jug protezati 7.000 kilometara kad nove železničke veze budu završene 2028. godine i tako joj omogućiti da na zadovoljavajući način zaobiđe sankcije Zapada. Rusija već značajno koristi trgovački put preko Кavkaza i Centralne Azije i preko Кaspijskog mora do Irana.
Uprkos sankcijama mnoga zapadna dobra i dalje se mogu kupiti u Rusiji. Jedan moskovski restoran tako nudi ostrige iz Francuske koje se dovoze preko treće lokacije dok lanac delikatesa prodaje italijanske tartufe i francuski šampanjac.
Rusija se svakako ozbiljno okrenula alternativama Zapadu.
Gagik Agađanjan, direktor Apavena, najveće špediterske kompanije u Jermeniji, kaže da njegovi kamioni često prevoze robu široke potrošnje, koja dolazi železnicom iz gruzijskih luka na Crnom moru, a zatim je kamionom prenosi na sever u Rusiju. Osetljivija roba, pod zapadnim sankcijama, može da se šalje preko Irana. Iz iranskih luka roba može da putuje u Rusiju preko Кaspijskog mora.
- Obim trgovine iranskom rutom porastao je 2023. godine za 38 odsto u odnosu na 2021. godinu - navodi zamenik ruskog ministra ekonomije Andrej R. Belousova.
Rusija takođe želi da obnovi i staru sovjetsku železnicu koja je povezivala Moskvu sa Iranom i Turskom preko Jermenije i azerbejdžanske enklave Nahičevan. Ta pruga nije korišćena od početka devedesetih kad je izbio rat između Jermenije i Azerbejdžana i upitno je da li se pruga može obnoviti zbog političkih tenzija.
Azerbejdžan je pristao, ali postoji problem sa Jermenijom.
Tokom sovjetske ere prugu je kontrolisala azerbejdžanska železnica, a to je Jermeniji danas neprihvatljivo. Jermenija je 2020. godine potpisala sporazum sa ruskom službom bezbednosti, ali je u međuvremenu Azerbejdžan preuzeo punu kontrolu nad pobunjeničkim regionom Nagorno-Кarabah, a Rusi nisu pritekli u pomoć Jermenima. Sada Jermeni žele da kontrolišu sopstveni deo železnice.
Azerbejdžan je blizu da završi svoju deonicu pruge do Jermenije preko teritorija koje je okupirao pre rata 2020. godine. Odatle pruga može ići ili kroz Jermeniju ili kroz Iran. Azerbejdžan se takođe nada da bi luka Baku mogla imati koristi od novog strateškog položaja zemlje koji će biti važan za tranzit robe između Rusije i sveta.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)