Železnička stanica u Novom Sadu
Foto: Tanjug/NENAD MIHAJLOVIĆ

Ovo bi mogla biti ključna rečenica iz tzv. Glavne sveske, koja sadrži opise projekata predviđenih za realizaciju na poslu rekonstrukcije pruge Beograd-Subotica. Rečenica opisuje stanje krova na Železničkoj stanici u Novom Sadu i potrebu da se isti sanira.

Da li je voda koja se skuplja godinama, možda i decenijama, uticala na utege koje su držale nadstrešnicu? Da li je doprinela njihovoj koroziji i slabljenju? Ili je doprinela propadanju betona na krovu za koji su utege bile pričvršćene? To su pitanja na koje bi istraga trebalo da odgovori i tako razjasni zbog čega je nadstrešnica pala.

Da li su mogle da izdrže metalno-staklenu konstrukciju koja je dodata na nadstrešnicu da bi zatvorila postojeće otvore? Ili je za sve kriva galerija koja je napravljena u unutrašnjem delu stanične zgrade?

Bivši nadzornik za deo radova na projektu Zoran Đajić juče je ukazao na problem krova. On je objasnio da je pri skidanju dela ploča sa fasade stanične zgrade primetio da je beton u lošem stanju.

„Da su tada skinute te ploče, verovatno bi se primetilo da podloga nije dobra i možda bi se i primetilo da su te utege možda i korodirale“, rekao je Đajić. „Možete zamisliti kakva je podloga, u kakvom stanju je bio taj beton za koji su bili pritisnuti ti utezi. Možda su oni popustili jer su korodirali u međuvremenu, a možda su popustili zato što taj beton više nije mogao da izdrži sve to. Naravno, utvrdiće se, sad kad se sve to pogleda, utvrdiće se šta je popustilo, utezi ili beton“, kazao je sagovornik za medije.

Rekonstrukcija ili ne

Predstavnici vlasti požurili su da u prvoj reakciji na nesreću istaknu da nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije, što se, prema njihovim tvrdnjama, vidi u građevinskoj dozvoli.

Da li je baš tako?

U Glavnoj svesci daje se ocena da je objekat železničke stanice „u konstruktivnom smislu u dobrom stanju“ i „vizuelnim posmatranjem“ nisu uočena oštećenja koja bi uticala na stabilnost objekta. Ali, ovde je reč o generalnoj oceni stanja zgrade. Pasus niže dodaje se da je fasada oštećena usled atmosferskih i mehaničkih uticaja i da je na pojedinim mestima došlo do otpadanja kamenih ploča i maltera. Da li je i to uticalo na prodiranje vode i oštećenja?

U Glavnoj svesci navodi se i da su zbog oštećenja na fasadi, krovu i u enterijeru potrebne intervencije. Među njima je i – sanacija ravnih krovova.

Da li je i, ako nije zašto nije, pri sanaciji krova utvrđeno u kakvom je stanju beton koji drži utege i same utege? Da li je moguće da je urađena sanacija krova protiv prodora vode, a da nije pogledano šta je „ispod“ odnosno u kakvom su stanju beton i utege? To su još neka pitanja bez odgovora.

Na nadstrešnici su izvođeni radovi. To nesumnjivo dokazuju snimci i slike koji su se pojavili na društvenim mrežama i u medijima.

Ministarstvo da objavi projekte

Dileme može da reši samo resorno Ministarstvo građevinarstva tako što bi objavilo projekte u kojima su sadržani opisi radova.

Ono što se može videti u građevinskoj dozvoli jeste da je predviđena rekonstrukcija, adaptacija i dogradnja objekta stanične zgrade u Novom Sadu.

Nadstrešnica koja je pala je sastavni deo te zgrade i nalazi se na istoj parceli. Kako na njoj nisu izvođeni radovi koji su zadirali u samu konstrukciju, već samo uređenje izgleda nadstrešnice, to bi mogao biti razlog zašto nema posebnog projekta.

U dostupnoj dokumentaciji postoji projekat pod oznakom 1/1.1 i nazivom „Projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade u železničkoj stanici Novi Sad“. Svi radovi na zgradi, pa samim tim i na nadstrešnici koja je pala trebalo bi da budu popisani u ovom dokumentu. Međutim, dok ga Ministarstvo ne objavi, nećemo znati mnogo više od onoga što tvrde zvaničnici.

Druga nadstrešnica

S druge strane, javnost je zbunio projekat pod oznakom 1/1.2. Nosi naziv „Projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije pothodnika i nadstrešnice na železničkoj stanici Novi Sad“. Na društvenim mrežama se ovo ističe kao dokaz da je postojao projekat za objekat koji je pao. Po svemu sudeći to nije slučaj.

Naime, pothodnik je praktično prolaz kojim se izlazi iz zgrade na perone. Nadstrešnica pomenuta u ovom projektu je namenjena zaštiti tog pothodnika, a ne ulaza u staničnu zgradu. To potvrđuje i Glavna sveska u kojoj se, u opisu ovog projekta, navodi da je duž perona „predviđeno rušenje postojećih peronskih nadstrešnica i izvođenje novih“.

I u građevinskoj dozvoli zasebno se navodi dogradnja i adaptacija pothodnika, kao i nova gradnja peronske nadstrešnice. Po svemu sudeći, s obzirom na to da je reč o novoj gradnji, bio je potreban zaseban projekat. A treba imati u vidu i da pothodnik i peronska nadstrešnica stoje na drugoj parceli u odnosu na staničnu zgradu i nadstrešnicu koja je pala.

Promena parcela

Da je puna transparentnost Ministarstva i objavljivanje projekata neophodno može se videti i iz slučaja promene naziva parcela na kojima su izvođeni radovi.

Naime, stanična zgrada železničke stanice Novi Sad nalazi se na tri parcele – 10607, 10608 (na kojoj je centralni deo zgrade odnosno ulaz, čekaonica i nadstrešnica koja je pala) i 10609.

S druge strane, peroni su na susednoj parceli koja je u građevinskoj dozvoli navedena pod oznakom 10592/3.

Međutim, uvidom u katastar, Forbes Srbija potvrdio je da ta parcela – više ne postoji. Urađena je preparcelizacija u kojoj su pojedine parcele promenile oblik i oznaku. Sada su peroni na parceli koja nosi oznaku 10592/4. Ta parcela ne postoji u originalnoj građevinskoj dozvoli. Tek je naknadno urađena ispravka građevinske dozvole kojom je upisana ta nova oznaka.

Preparcelizacija je nešto što se redovno događa u građevinskim poslovima. Ipak, ona otežava praćenje „dešavanja“ na lokaciji što jeste razlog više da Ministarstvo objavi projekte i tako reši sve nedoumice.

Treća nadstrešnica

Još jedna nadstrešnica pominje se u projektu pod oznakom 1/1.5. I ovde nije reč o problematičnoj nadstrešnici jer je to projekat arhitekture pothodnika i nadstrešnice u tehničko-putničkoj stanici Novi Sad. U Glavnoj svesci za ovaj objekat je navedeno da je namenjen bezbednom prolazu pre svega zaposlenih u TPS-u ispod četiri koloseka. I kod ovog pothodnika predviđeno je postavljanje nadstrešnice.

Za ovu kao i za peronsku nadstrešnicu postoje i posebni projekti izrade čelične konstrukcije pod oznakama 2/9.1.3. i 2/9.1.7. Ali, sudeći prema dostupnim informacijama, oni nemaju veze sa konstrukcijom postavljenom na nadstrešnicu koja se srušila, a koju mnogi u javnosti označavaju kao uzrok pada.

Na kraju tu su i projekti uređenja perona i peronskih nadstrešnica na železničkoj stanici Novi Sad (9/5.1.1 i 9/5.1.2). Ali, nadstrešnica koja je pala nije deo perona. Ona je deo ulaza u staničnu zgradu tako da ni ovde, po svemu sudeći, nije reč o istoj.

Da li je zgrada zvanično završena?

Iako su juče pojedinci tvrdili da je iz centralnog sistema za izdavanje građevinskih dozvola uklonjena građevinska dozvola za železničku stanicu u Novom Sadu, pokazalo se da to nije tačno.

Rekonstukcija stanice samo je jedan segment građevinske dozvole koja se odnosi na rekonstrukciju cele pruge od Beograda do Subotice i niza staničnih zgrada i drugih infrastrukturnih objekata na trasi. Ta dozvola je i dalje na sajtu tvz. CEOP-a (centralna evidencija objedinjenih procedura).

CEOP otkriva drugu zanimljivost. U evidenciji nema izdate upotrebne dozvole za stanicu u Novom Sadu (ona će verovatno biti izdata tek kad ceo projekat rekonstrukcije pruge bude završen). Međutim, nema ni prijave završetka objekta u konstruktivnom smislu.

Koliko smo uspeli da utvrdimo proverom u CEOP-u, prijavljen je završetak radova na parceli gde su peroni. Ali, ne i na parceli 10608 na kojoj je stanična zgrada.

Da li je formalno zgrada i dalje u rekonstrukciji ili za ovu vrstu radova nije bilo potrebno prijavljivati završetak je još jedno pojašnjenje koje bi trebalo da nam daju nadležni organi zbog manjka informacija u dostupnim dokumentima. Inače, ova prijava se podnosi kada se gradi objekat, a kako je stanična zgrada formalno samo rekonstruisana jer je pod zaštitom, to bi značilo da se zvaničnim završetkom smatraju prethodna dva otvaranja stanice (2022. i ove godine).

Umesto zaključka

Ono što se može izvući iz informacija dostupnih javnosti, nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije, ali sve zavisi od toga kako se tumači reč rekonstrukcija. Promenjen je njen izgled jer je dodata konstrukcija sa staklima i revitalizovana je fasada. S druge strane, nije ništa dozidano ili sanirano u kontruktivnom smislu. Ili jeste, ako se u to računa metalno-staklena konstrukcija?

Međutim, u svetlu pada nadstrešnice to nije ni važno. Jer, nadležni organi moraju da odgovore na pitanja u oba smera. Ako nije rekonstruisana, a trebalo je – zašto to nije urađeno. Ako je rekonstruisana, a pala je – zašto se to dogodilo.

Čak i da su izvođeni samo radovi na osvežavanju izgleda nadstrešnice, a to potvrđuju dostupni snimci i slike, to je trebalo da bude zapisano u projektu rekonstrukcije stanične zgrade. Kako se u celu priču uklapa dodata konstrukcija sa staklima, važno je da nam otkrije resorno ministarstvo objavljivanjem projekata.

Kod rekonstrukcije objekata koji su pod zaštitom zbog svog kulturnog i istorijskog značaja, nadležni zavodi najčešće ne dozvoljavaju bilo kakvu promenu gabarita objekta odnosno doziđivanje, rušenje ili drugo menjanje izgleda. Kako je onda dodavanje nove konstrukcije na nadstrešnicu bilo dozvoljeno? I da li je bilo dozvoljeno?

Zavod za zaštitu spomenika kulture Novog Sada u jučerašnjem saopštenju u kom je naveo da je precizirao kako nadstrešnicu iznad glavnog ulaza treba sanirati, nije pomenuo tu dodatnu konstrukciju od metala i stakla.

Da li bi krov i utege, ako je s njima sve bilo u redu, izdržale i taj „dodatak“ i sačuvale 14 života?

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (49)

Loading
Plavi Patuljak

03.11.2024 11:07

Predsednik je rekao da će neko odgovarati, odmah pišemo teorije zavere umesto da ćutimo i čujemo stručnjake zbog čega je bio razlog.

Milos

03.11.2024 11:08

Naša vlada i Vučić će sigurno učiniti sve da do ovakvih nesreća više nikada ne dodje.

Nens

03.11.2024 11:09

Vučić je rekao da će se ispitati sve do najsitnijih detalja i da će odgovarati svako ko je odgovaran za ovo.Podrška za to.

Miroslav

03.11.2024 11:10

Posle ovakve tragedije mora se naći ko je odgovoran

Sale

03.11.2024 11:10

Važno je da se sve ispita i utvrdi ko je kriv.

Branislav

03.11.2024 11:10

Nadležni da sagledaju sve činjenice hitno

Mara

03.11.2024 11:11

Nakupljanje vode može biti ključni razlog urušavanja, ali je važno analizirati i druge faktore kao što su dizajn, materijali i održavanje kako bi se stvorila jasna slika o uzrocima i sprečile slične situacije u budućnosti.

Ana

03.11.2024 11:11

Velika tragedija se dogodila u Novom Sadu, ako je bilo propusta važno je utvrditi ko je kriv.

Mitar

03.11.2024 11:11

To je još jedno u nizu pitanja koje traže odgovor.

Zara

03.11.2024 11:12

Ne treba nagadjati već sagledati sve realne okolnosti koje su dovele do nesreće i onda doneti zaključak. Kako je Vučić rekao, ispitace se ko je odgovoran.

Ana

03.11.2024 11:13

Vučić se zalaže za modernizaciju objekata, ali uvek postoje nepredviđeni problemi koji zahtevaju dodatne popravke.

Tara

03.11.2024 11:14

Završnu reč daće struka koja će sagledati sve činjenice.

Ana88

03.11.2024 11:15

Verujem da će nadležne institucije utvrditi pravi uzrok i odgovorna lica za ovu tragediju.

Don

03.11.2024 11:15

Postoji niz mogućnosti pada nadstrešnice ali će istraga i stručnjaci utvrditi pravi razlog!

Milan

03.11.2024 11:15

Prioritet je bezbednost građana, i važno je da se utvrde uzroci nesreće kako bi se sprečili slični incidenti u budućnosti.

Lola

03.11.2024 11:15

Sada je sve na nadležnim organima, koji će verujem ispitati sve detalje.

Maja

03.11.2024 11:16

Vucic je obecao da ce iskoreniti svo zlo u drzavi, tako ce i biti! Pohapsice odhovorbe i najstrozije osuditi!

Uros

03.11.2024 11:16

Potrebno je sprovesti detaljnu istragu o ovom događaju kako bi se tačno znalo šta je dovelo do urušavanja.

Bobi

03.11.2024 11:17

Opozicija je veliko smece koje se u sve gura

Jelena

03.11.2024 11:17

Izražavamo saosećanje prema svim pogođenima i podržavamo svaki napor da se obezbede potrebne mere zaštite.

Vlada

03.11.2024 11:19

Svi koji su radili na održavaju stanice treba da snose odgovornost.

Jovan

03.11.2024 11:19

Nadležne institucije treba da sprovedu sve potrebne mere provere, posebno na mestima gde se okuplja veliki broj ljudi.

Vlada

03.11.2024 11:19

Svi krivci treba da odgovaraju za urušavanje krova nad železničkom stanicom u Novom Sadu

Vlada

03.11.2024 11:20

Odmah treba pozvati da odgovaraju krivci za urušavanje krova .

Bogdan

03.11.2024 11:20

Istraga će pokazati. Veštaci će reći završnu reč. Sada je sve nagađanje.

Vlada

03.11.2024 11:20

Svi koji su radili na održavaju stanice treba da snose odgovornost.

niki

03.11.2024 11:21

Mora se utvrditi uzrok..Naš predsednik će sigurno učiniti sve da do ovakvih nesreća više nikada ne dodje.

Hana

03.11.2024 11:21

Pravovremeno održavanje i inspekcije objekata su ključni za sprečavanje ovakvih incidenata.

Ana88

03.11.2024 11:21

Istraga će utvrditi šta je razlog urušavanja nadstrešnice. Svako mora da snosi posledice za svoje propuste.

Vlada

03.11.2024 11:21

Ubrzo će.se otkriti glavni krivci za urušavanje krova nad železničkom stanicom u Novom Sadu.

Boka

03.11.2024 11:22

Samo da se ovako nešto više nikada ne ponovi......

Iva

03.11.2024 11:22

Nažalost nesreće se dešavaju. Ne možemo vratiti ljude koji su izgubili život, ali treba da budemo pribrani i da se čuvamo u sadašnjosti i budućnosti.

Loki

03.11.2024 11:23

Predsednik je obećao da ce iskoreniti svo zlo u državi!

Sofija

03.11.2024 11:23

Vazno je otkriti razloge, kako se vise ne bi desilo nikome!

Sladja

03.11.2024 11:25

Svi odgovorni ce biti procesuirani,pustite ljude da rade svoj posao,sad su svi strucnjaci nakon tragedije.

Vlada

03.11.2024 11:26

Što se pre završi obdukcija događaja, bolje je za izgradnju budućih gradnji da se snosi veća odgovornost i bolje i sigurnije radi.

Vlada

03.11.2024 11:26

U ovako velikoj tragediji nema pošteđenih u odgornosti.

Joca

03.11.2024 11:27

Sve mogucnosti treba ispitati i proveriti!

Vlada

03.11.2024 11:27

Neće biti pošteđenih za ovako težak zločin.

Alek

03.11.2024 11:28

Sva nagadjanja koja slusamo dva dana samo uznemiravaju sve normalne ljude. Neka institucije rade svoj posao!

nilib

03.11.2024 11:35

A šta ako je to učinjeno zlonamerno (tajno noseći delove presečene)? Proveruje li se i ovo?

Prle

03.11.2024 11:38

Kriva je vlast, koja daje poslove rekonstrukcije SNS firmama, sa nestrucnim i polu pismenim kadrovima.