NEMAČKI GIGANT PLANIRA DA ZATVORI FABRIKE? Sam pao, sam se ubio
Izraz "Zeitenwende", što znači "promena vremena", u Nemačkoj se trenutno čuje prilično često, rekli su Dirk Kaufman i Nadin Mena Mihollek u Dojče veleu (Bon). Izmislio ga je kancelar Olaf Šolc u vezi sa promenom zahteva spoljne i odbrambene politike nakon što je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu, takođe je počeo da opisuje ogromne promene u nemačkoj ekonomiji.
I nijedna kompanija ne simbolizuje ove promene tako kao Folksvagen, koji navodno razmišlja o zatvaranju tri od svojih deset nemačkih fabrika, otpuštanju desetina hiljada radnih mesta i smanjenju plata, dok traži 4 milijarde evra uštede nakon što vidi da njen profit masovno nagrizaju kineski konkurenti.
Postoje neke kompanije koje je, zbog njihove veličine i istorije, gotovo nemoguće odvojiti od matične zemlje, rekao je Mihael Raš u Neue Zurcher Zeitungu (Cirih). „Folksvagen je jedan od njih. Osnovali su ga nacisti 1937. kao državni proizvođač automobila, postao je simbol nemačke ekonomske moći. A danas, nakon dve godine stagnirajućeg rasta u Nemačkoj, ona se ozbiljno bori: profit je pao za skoro 64% na godišnjem nivou u trećem kvartalu 2024. godine, a njena radna snaga od 300.000 ljudi mogla bi da se suoči sa kolektivnom platom od 10% rezati.
Većina Folksvagenovih problema može se pratiti u Kini, rekla je Džordin Dal za Politiko (Brisel). Godinama je azijska supersila bila najveće izvozno tržište VV-a: 2017. 41% od 10.038.650 prodatih putničkih vozila otišlo je tamo. Ali ta brojka je pala na trećinu poslednjih godina, pošto su kineski potrošači hrlili na električne automobile napravljene u njihovoj zemlji. Danas električna vozila čine oko 43% ukupne prodaje u Kini; 16 od 20 najboljih svetskih EV brendova su kineski; i BID poput elektrane na električni pogon su „ostavili VV u poslovičnoj prašini“.
Folksvagen, koji takođe poseduje Audi i Porše, kriv je samo za sebe, rekao je Hans Vel za Suddeutsche Zeitung (Minhen). Kada je EV revolucija počela da se razvija pre nekoliko godina, trebalo je da uloži resurse u razvoj pristupačnih električnih automobila sa najsavremenijom tehnologijom baterija. Umesto toga, nastavio je da proizvodi „sve veće“ SUV-ove koji gutaju gas, koji bi mogli da se prodaju za veće profitne marže, dok su njeni „frustrirani elektroinženjeri otišli u Kinu“, čije kompanije sada preplavljuju i evropska tržišta automobila.
Što je još gore, VV je sve ovo uradio dok je dopuštao sindikatima da se bore oko njegovih poslovnih interesa, rekao je Kristijan Musgens za Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zaposleni u Folksvagenu već dugo imaju koristi od izdašnih ugovora o plaćama i sigurnosti posla od livenog gvožđa, dok se opiru svim naporima menadžmenta da obuzda troškove kako bi se nosili sa izazovima kao što su skokovite cene energije. Sada se desetine hiljada zaposlenih suočavaju sa mogućnošću gubitka posla. To će biti težak udarac pogođenim radnicima. Ali ako Folksvagen želi da ima bilo kakvu šansu da uhvati korak sa konkurencijom, nema drugog izbora osim da reaguje.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)