Patike
Foto: Shutterstock/Shutterstock

Potrošačka "Temu groznica" koja je nesumnjivo zahvatila ceo svet, uskoro bi delimično mogla da bude zaustavljena u Evropi. Platforma je ogromnu popularnost stekla i kod nas, ali stručnjaci kažu da se kršenje evropskih zakona u ovom slučaju ne odnosi i na nas.

Među aplikacijama koje su Gen Z (mladi između 18 i 24 godine) u Americi najčešće preuzimali od početka godine nalazi se kineska onlajn platforma Temu, čija - podjednako skokovita - popularnost ne zaostaje ni u Evropi.

Međutim, administracija EU rešila je da ispita poslovanje ove platforme pokrenuvši formalni postupak protiv kineske platforme za onlajn kupovinu zbog zabrinutosti da ne uspeva da zaustavi prodaju ilegalnih proizvoda.

Temu

Foto: Shutterstock

 

 

Temuov vrtoglavi rast u EU najbolje oslikava podatak da je paltforma na toj teritoriji u aprilu imala 75 miliona korisnika, dok je u septembru taj broj porastao na 92 miliona. Ipak, Evropska komisija želi da istraži da li je na toj platformi bilo nelegalnih proizvoda u ponudi i da li ti proizvodi ispunjavaju propise i zakone EU.

Administraciju u Briselu takođe zanima da li dizajn Temua može izazvati zavisnost, naročito kroz video-igre koje nudi, a koje korisnicima omogućavaju osvajanje nagrada. Na kraju, Komisija želi da osigura da Temu bude usklađen sa obavezama iz Evropskog zakona o digitalnim uslugama.

Da li će Temu biti kažnjen?

Sa celim slučajem upoznata je i Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača koja za Euronews Srbija kaže da se radi o tzv. obmanjujućoj poslovnoj politici koja služi tome da kompanija privuče što veći broj potrošača.

temu aplikacija

Foto: Shutterstock/Markus Mainka

 

"Evropska komisija je upozorila Temu da njihovo poslovanje krši evropska pravila i sada se ta kineska platforma suočava sa drugom istragom Evropske komisije i to po zakonu o digitalnim uslugama i za trgovinu nelegalnim proizvodima", podseća naša sagovornica.

Upitana da li se očekuje da će Temu izvršiti neke izmene u svom poslovnom modelu, Šoškić je uverena da će platforma podleći pritisku, te da je izvesno da će Evropska komisija sankcionisati Temu zbog, kako kaže, neposlovne prakse.

A kada je reč o srpskom zakonodavstu, onosno pitanju - da li pritisak od strane EU prema platformi može da se prelije i na našu zemlju, Šoškić ističe da naš regulatorni sistem ono ne prepoznaje Temu na našem poslovnom tržištu. To se pre svega odnosi na Zakon o zaštiti potrošača, koji je u slučaju Temu ne važi.

Temu

Foto: Shutterstock

 

"Potrošači kada kupuju na ovoj platformi, kupuju na sopstvenu odgovornost", jasna je Šoškić.

S druge strane, sagovornica ipak preporučuje potrošačima da se najpre dobro informišu o proizvodima.

"Ukoliko dođe do određene potencijalne reklamacije nekog proizvoda kupljenog na Temu, naš zakon tu nema primene i s tim u vezi, potrošači treba da kupuju sa oprezom", zaključuje Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača.  

Pošta Srbije: Pošiljke sa Temua dominantne

Takozvana "Temu groznica" nije zaobišla na Srbiju, za šta nam nisu potrebni nikakve tabele i istraživanja, jer do sada verovatno znate više osoba koje su bar jednom nešto poručili sa popularne platfome, nego onih koji se inate da "kupuju kao milijarderi" (slogan Temua).

Temu

Shutterstock

 

Iz Pošte Srbije saopštavaju da je broj pošiljaka sa platforme Temu povećan je za 30 odsto u odnosu na jun. Tom prilikom su takođe ocenili da u avgustu očekuje dodatni rast od 20 do 30 odsto.

Naša redakcija im se ponovo obratila, kako bi nam poslali projekcije za avgust i septembar, međutim, ovog puta nismo dobili konkretne brojeve, već samo da se "obim pošiljki iz onlajn trgovine višestruko povećao tokom avgusta i septembra 2024. godine u odnosu na isti period prošle".

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

 

 

U odgovoru je takođe navedeno da su pošiljke sa Temua "dominantne u ukupnom broju pošiljki iz onlajn trgovine", ali i da su zastupljene i pošiljke sa drugih stranih internet platformi. Dodaju i da je Pošta Srbije "spremno dočekala porast broja pošiljaka i prilagodila se novim zahtevima angažujući sve raspoložive kapacitete", te da se "distribucija svih pošiljaka odvija uredno i na vreme, u skladu sa propisanim rokovima".

Kada je reč o budućnosti, iz Pošta Srbije su poručili da očekuju da će se trend rasta broja pošiljaka iz onlajn trgovine nastaviti.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading