NOVO PRAVILO JE STUPILO NA SNAGU Fond PIO objavio važne informacije
Kako ističu iz Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje (Fond PIO), prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja ostvaruju se isključivo – po zahtevu.
Od 1. januara novi uslovi za odlazak u penziju
U skladu sa Zakonom o PIO, od 1. januara 2025. godine važe novi uslovi za odlazak u penziju. Kada je reč o starosnoj penziji, žene u 2025. mogu da se penzionišu sa navršene 63 godine i deset meseci života i najmanje 15 godina staža osiguranja. Kada su u pitanju muškarci, uslovi su nepromenjeni, pa oni kao i do sada u starosnu penziju mogu da odu sa navršenih 65 godina života i najmanje 15 godina staža.
- Podsećamo da će se uslovi za ostvarivanje prava na starosnu penziju za žene pomerati za po dva meseca sve do 2032. godine, kada će biti izjednačeni sa uslovima propisanim za muškarce: 65 godina života uz minimalnih 15 godina staža osiguranja - napominju iz Fonda PIO.
Prevremena starosna penzija
Uslovi i za prevremenu starosnu penziju u 2024. godini izjednačeni za oba pola. Od 1. januara 2024. i žene i muškarci u prevremenu starosnu penziju mogu da odu kada napune 60 godina života i 40 godina staža.
45 godina staža
Uslov za ostvarivanje prava na starosnu penziju koji važi i za žene i za muškarce i za koji godine života nisu važne je 45 godina staža osiguranja.
Podnošenje zahteva 1. januara 2025. i kasnije podrazumeva primenu uslova koji važe u 2025. godini.
Od zahteva do rešenja
Upravni postupak pokreće se po službenoj dužnosti samo u slučajevima kada je potrebno novo odlučivanje o već utvrđenom pravu.
Činjenica da dugo radite i da ste navršili godine života potrebne za penziju ne znači da ćete penziju samo zbog toga početi da koristite. Ukoliko sami ne prikupite potrebnu dokumentaciju i ne podnesete zahtev, nećete postati penzioner. Slično je i sa drugim pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja. Međutim, od zahteva do rešavanja put je nekada kraći, nekada duži, napominju iz Fonda PIO.
Da li ste se nekad zapitali šta se sve dešava od momenta kada podnesete zahtev, dok poštar ne pozvoni na vrata sa rešenjem u koverti?
U nastavku prenosimo kako izgleda podnošenje zahteva za penziju, na šta treba obratiti pažnju i ostale važne detalje koje je istakao Fond PIO u Glasu osiguranika.
Prvi korak je zahtev
Republički fond PIO za praktično sve vrste prava ima predviđen obrazac koji stranka popunjava. Svrha obrasca je da zahtevi budu podneti na isti način i da uvek sadrže sve potrebne podatke. Zahtev se najčešće podnosi na šalteru organizacione jedinice Fonda koja je najbliža adresi prebivališta stranke, ali je moguće podneti ga i putem pošte, preporučeno, kao i elektronski korišćenjem e-Šaltera.
Ukoliko se zahtev podnosi putem portala e-Šalter, obrazac zahteva se popunjava onlajn i elektronski šalje nadležnoj organizacionoj jedinici Fonda, zajedno sa skeniranim prilozima dokaza.
Naravno, dalji postupak se razlikuje u zavisnosti od toga za koje pravo je podnet zahtev.
Neki relativno jednostavniji postupci ne zahtevaju sveobuhvatno kompletiranje dokaza pa se i brže sprovode. Ipak, zahtevi za penziju su uvek najinteresantniji pa je njih zato pogodno koristiti kao primer.
Formiranje predmeta
Po podnošenju zahteva, prvi korak je formiranje predmeta. Ovaj deo posla radi pisarnica, a počinje od provere da li za istu stranku predmet već postoji.
Ova provera podrazumeva da se ispita postojanje predmeta u bilo kojoj organizacionoj jedinici Fonda, a ne samo u onoj gde je zahtev primljen i koja je nadležna da po njemu postupa. Ukoliko se utvrdi da spisi predmeta već postoje, oni se pribavljaju i novi zahtev se ulaže u isti omot. Cilj je da sva dokumentacija za osiguranika bude na jednom mestu, što svakako olakšava dalji rad.
Po formiranju predmeta, zahtev se zavodi dodelom odgovarajućeg klasifikacionog znaka, a spisi se prosleđuju dalje. Naredni korak zavisi i od vrste zahteva.
Za invalidsku penziju potrebno je obaviti medicinsko veštačenje
Ukoliko je podnet zahtev za invalidsku penziju, potrebno je obaviti medicinsko veštačenje. Naime, postojanje gubitka radne sposobnosti je prvi uslov za utvrđivanje prava na invalidsku penziju.
Upravo iz ovog razloga se prioritet daje veštačenju. Ukoliko bi se veštačenjem utvrdilo da podnosilac zahteva nema takvo oboljenje po osnovu kog bi imao pravo na invalidsku penziju, onda bi neki drugi koraci bili suvišni.
Medicinsko veštačenje obavlja se na osnovu medicinske dokumentacije koja je predata uz zahtev ili eventualno naknadno dopunjena i neposrednim pregledom osiguranika. Organ veštačenja zatim sačinjava nalaz, mišljenje i ocenu i spise predmeta dostavlja organizacionoj jedinici nadležnoj za odlučivanje u upravnom postupku. Medicinsko veštačenje obavlja se i kod nekih zahteva za porodičnu penziju, u zavisnosti od okolnosti, odnosno pravne i faktičke situacije.
Ukoliko je nalazom utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti, sledeći korak je utvrđivanje svih podataka o navršenom stažu i osnovicama osiguranja.
Ove činjenice su odlučne i u pogledu ispunjenja uslova za sticanje prava, ali i za određivanje visine penzije.
Takođe, ovo je korak koji sledi nakon pisarnice u slučaju zahteva za starosnu penziju, kao i kod većine zahteva za porodičnu penziju.
Faza koja najduže traje
Ovo je obično i faza u toku postupka koja najduže traje. Ako se pitate zašto, odgovor je – zato što se u ovoj fazi ispravljaju propusti nastali kroz čitavu radnu karijeru jednog osiguranika.
U ovoj fazi je potrebno pribaviti sve podatke koje su pojedini poslodavci slučajno ili namerno „zaboravili” da predaju Fondu iako im je to bila zakonska obaveza.
Takođe je potrebno i ispraviti greške koje su učinjene prilikom predaje podataka. Korekcije u podacima su poseban deo problema.
Za njih je potrebno uspostaviti kontakt sa poslodavcima, ili makar pristupiti njihovim arhiviranim podacima. Ovo predstavlja jedan veliki set izazova sa kojima se referenti suočavaju.
Dokazi, rešavanje i penzija
Kako se rešenje donosi, pravo na žalbu i drugi detalji svima značajnog upravnog postupka.
U fazi postupka utvrđivanja činjenica koje utiču na ostvarivanje prava na penziju. U ovoj fazi postupka, pored kontaktiranja poslodavaca koji svoje obaveze nisu ispunili na vreme, potrebno je zaista utvrditi sve što može da utiče na pravo. Kako ističu iz Fonda PIO često se stranke začude kada im se traže dokazi o služenju vojnog roka, ili dodatni dokazi o radu pre više decenija.
Kako kažu iz Fonda PIO, ništa od toga nije bez razloga. Pre donošenja rešenja, ovlašćeni radnik Fonda u obavezi je da u potpunosti „raščisti” sve što je u postupku saznao. Neophodno je proveriti sva eventualna poklapanja perioda osiguranja, utvrditi podatke o svim naknadama, najčešće onim za bolovanje, pribaviti sve dokaze o ostvarenim zaradama. U ovoj fazi postupka prikupljaju se i podaci o obavljanju samostalne delatnosti, uverenja o plaćenim doprinosima, uverenja o beneficiranom stažu...
Uključite se u postupak
Iz Fonda PIO ističu da svaki propust u utvrđivanju činjenica u ovoj fazi može kasnije da izazove probleme. Zbog toga se nemojte ustručavati da se uključite u postupak, savetuju iz Fonda PIO.
Ako imate saznanja o podacima koji nedostaju, ako znate da imate i staž koji nije upisan u radnu knjižicu, ako znate bilo šta što može da pomogne – pravo je vreme da to i saopštite referentu. Još je bolje da sačinite pisanu izjavu, a naročito u slučaju kada se to od vas i traži, ističe se u „Glasu osiguranika“.
Moguće je da će pre rešenja o penziji na vašu adresu doći i neko drugo rešenje. Na primer, možda je potrebno utvrditi svojstvo osiguranika za neki period kada niste bili prijavljeni. Možda ste u nekom periodu, ili neposredno pre penzionisanja, sami uplaćivali doprinose.
Referent mora i to da utvrdi i da donese rešenje o prestanku svojstva osiguranika po tom osnovu. Lica koja su se bavila poljoprivredom možda imaju periode za koje treba utvrditi mirovanje osiguranja. U najtežoj varijanti, možda ćete dobiti rešenje da se postupak prekida do utvrđivanja nekog prethodnog pitanja bez koga nije moguće odlučiti o pravu. Na primer, to može da bude utvrđivanje postojanja vanbračne zajednice u pojedinim zahtevima za porodičnu penziju. Iz Fonda PIO naglašavaju da u ovom slučaju ne očajavate, jer je i ovo je redovan deo postupka.
Donošenje rešenja
Kada se konačno uklope sve kockice, pristupa se donošenju rešenja. Zapravo, referent prvo izrađuje nacrt, prema dokazima kojima raspolaže. Postupak donošenja rešenja podrazumeva i obaveznu kontrolu nacrta koju uvek sprovodi drugi zaposleni, ne onaj koji je nacrt izradio. Na ovaj način se postiže dodatna kontrola zakonitosti u radu.
Kontrolor može nacrt da vrati sa primedbom, ili da na njega da saglasnost.
U tom slučaju, rešenje je praktično doneto. Zatim se sprovodi administrativni postupak koji podrazumeva i dostavljanje rešenja podnosiocu zahteva. Ako je utvrđeno pravo na penziju, jedan primerak ide i službi koja će da vrši isplatu na račun korisnika. Za osiguranike koji su radili u inostranstvu, u tom trenutku se propisani obrasci šalju u sve zemlje koje treba da odluče o penziji po svojim propisima.
Naravno, jedan primerak uvek ostaje arhiviran – u predmetu.
Dobili ste rešenje i šta sada?
Pravo na žalbu
Ako ste zadovoljni, možete sa svojim najmilijima proslavite odlazak u penziju.
Međutim, ako smatrate da u rešenju nešto nije u redu, imate pravo da podnesete žalbu. Rok je 15 dana od dana prijema rešenja. To znači da u ovom roku žalba mora da se preda na šalteru Fonda, ili da se putem pošte pošalje preporučeno. U žalbi treba obavezno navesti broj i datum rešenja i ono što smatrate da u njemu nije dobro. Ukoliko imate dokaze koji nisu već bili u predmetu, a mogu da potkrepe tvrdnje iz žalbe, obavezno ih priložite. Po žalbi može da reši i prvostepeni organ i najčešće je to onaj isti referent koji je izradio nacrt.
Ovo će se desiti ako se on složi sa navodima žalbe i u potpunosti ih usvoji. U svakom drugom slučaju kompletan predmet se prosleđuje drugostepenom organu – Direkciji RF PIO.
Drugostepeni organ može da usvoji žalbu i poništi prvostepeno rešenje, ili da odbije žalbu. U retkim slučajevima, drugostepeni organ može i da poništi rešenje i sam sprovede postupak i donese novo rešenje.
Ako dobijete odluku kojom je prvostepeno rešenje poništeno, predmet se vraća tamo gde je postupak i vođen. Novi postupak obično kraće traje, ali je moguće da će biti potrebno dodatno pribavljanje dokaza. U svakom slučaju, na vama je da se uključite u postupak i pomognete koliko možete. Ukoliko je žalba odbijena, preostaje mogućnost tužbe Upravnom sudu koji onda od Fonda preuzima dalje postupanje, do donošenja presude, navode iz Fonda PIO.
(Alo, Glas osiguranika, Fond PIO)
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)