RUSI JE MASOVNO KUPUJU Za ovim srpskim proizvodom je opšta pomama, zarada je ogromna
U Evropi se godišnje proda 10,5 miliona tona hrane za kućne ljubimce, a sve više proizvođača iz Srbije vidi svoju šansu da se oproba u ovom biznisu i osmišljava nove proizvode za ovo tržište koje ubrzano raste.
Psi i mačke iz čak 33 države jedu hranu proizvedenu u srpskim fabrikama, a domaća kompanija iz Petrovca na Mlavi čak je nedavno, prva u Evropi, počela da proizvodi i sokove za pse. Prema podacima Trgovinske mape (Trade map), ukupna vrednost izvoza hrane za pse i mačke iz naše zemlje u prošloj godini bila je 152,47 miliona dolara, što je za oko 14 odsto više u odnosu na 2021.
Prvih deset zemalja u koje smo najviše izvozili u periodu od januara do aprila su Ruska Federacija, Italija, Poljska, Turska, Grčka, Češka, Sjedinjene Američke Države, Francuska, Slovačka i Nemačka, a izvoz je u odnosu na isti period lane veći za 33,6 odsto.
Viši savetnik u Udruženju za stočarstvo i preradu stočarskih proizvoda u Privrednoj komori Srbije, Jasna Stevanović kaže da smo izvezli nešto više od 17.000 tona hrane za pse i mačke u vrednosti od 52.805,3 hiljada evra.
Ona napominje da je izvoz u Rusku Federaciju u prvih pet meseci više nego udvostručen u odnosu na isti period prošle godine. Hrana za pse i mačke postala je treći izvozni proizvod iz Srbije sa učešćem od oko 4,8 odsto u ukupnom izvozu za tržište Ruske Federacije, odnosno prvo mesto u izvozu proizvoda iz oblasti poljoprivrede i prehrambene industrije. Vrednost izvoza je bila 24.906,5 hiljade evra, što predstavlja povećanje od 117,5 odsto u odnosu na isti period 2022 godine.
"Globalno posmatrano, predviđa se da će izvoz hrane za kućne ljubimce do 2024. godine porasti za oko 4,8 odsto. Tržišta sa najvećim potencijalom za svetski izvoz hrane za pse i mačke su Nemačka, SAD i Ujedinjeno Kraljevstvo", navodi Jasna Stevanović.
Stevanović ističe da je sektor hrane za životinje među zahtevnijim u pogledu međunarodnih i evropskih standarda koji se moraju ispuniti radi efikasnog izvoza, posebno vezano za tržište Evropske unije. Dodaje da domaći proizvodi hrane za pse i mačke dobijaju sve veću izvoznu prepoznatljivost.
"Time se svrstavaju među domaće izvozne strateške proizvode, što zahteva veću pažnju pri rešavanju administrativnih prepreka sa kojima se suočavaju izvoznici, a zbog neažurnosti izdavanja tehničkih dokumenata za izvoz, ali i za uvoz sirovina neophodnih za ovu proizvodnju. Sve to direktno utiče na potencijal i rast domaće proizvodnje. Srbija je lider u proizvodnji hrane za pse i mačke i pratećih proizvoda namenjenih ovim životinjama, u regionu, ne samo zbog statističkih pokazatelja, već i zbog veterinarske struke, koju nije moguće razdvojiti kada je u pitanju dobrobit populacije pasa i mačaka", napominje sagovornica RT Balkan.
Poslastice za pse i mačke
Prema podacima Agencije za privredne registre, u 2021. godini ukupno 56 privrednih društava i preduzetnika se u Srbiji bave isključivo proizvodnjom hrane za kućne ljubimce i zapošljavaju oko 500 radnika.
Jasna Stevanović navodi i da dva proizvođača proizvode poslastice za pse i mačke, što ovu industriju svrstava u veoma značajnu kariku cirkularne ekonomije u stočarstvu, jer sporedni proizvodi klanične industrije – uši, živinske nožice i ostalo, termičkom obradom postaju žvakalice za pse.
"Početkom jula u Petrovcu na Mlavi otvorena je jedinstvena fabrika za proizvodnju sokova za pse – "Kings čois". Za sada su dostupne tri vrste soka za pse - sa aromom maline, ananasa i borovnice. Razvoj proizvodnog zadatka trajao je prethodne četiri godine, a očekujemo uspešan plasman na domaćem tržištu i van naših granica", kaže Jasna Stevanović.
Ona napominje da profitabilnost ove proizvodnje potvrđuje zdrav rast posedovanja kućnih ljubimaca.
Prema izveštaju FEDIAF (JuropijanPetFud) za 2022. godinu evropske populacije kućnih ljubimaca i podaci sa kojima raspolažu o tržištu hrane za kućne ljubimce, beleže paralelno rast.
Analiza je pokazala da skoro svako drugo domaćinstvo (46 odsto) ima jednog ili više kućnih ljubimaca. Mačke, kojih ima oko 127 miliona su sa udelom od 26 odsto najpopularniji kućni ljubimci u Evropi, a slede ih psi kojih ima 104 miliona, odnosno u svakom drugom domaćinstvu.
Ovo povećanje broja kućnih ljubimaca ogleda se u rastu tržišta hrane koje je poraslo za 5,1 odsto u vrednosnom smislu u 2022. godini i sada vredi 29,1 milijardu evra.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)