DVE SU OPCIJE Ko će spasiti Crnu Goru od pogubnog kineskog kredita
Samo još nekoliko nedelja deli Crnu Goru od dogovora s konzorcijumom evropskih i američkih banaka da dobije bolje uslove za kredit u iznosu od gotovo milijardu dolara koji je uzela od Narodne Republike Kine, rekao je za Rojters Jakov Milatović, ministar ekonomije te zemlje.
U doba dok je vladu Crne Gore vodila Demokratska partija socijalista (DPS), koju vodi crnogorski predsednik Milo Đukanović, dogovoreno je da auto-put Bar-Boljare (na trasi od crnogorske obale do granice sa Srbijom) gradi kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja gradi i Pelješki most, piše hrvatski Jutarnji list. Projekat je deo kineskog strateškog mehanizma "Jedan pojas, jedan put", čiji je cilj da ostvari hegemoniju nad državama koje su slabije razvijene.
Na pomolu rešenje za crnogorski "put u nigde"?
Tako, na primer, Peking kontroliše više od pola javnog duga Tadžikistana, što iznosi 35,9 posto BDP-a te zemlje. Pojednostavljeno, to podrazumeva da NR Kina ima gotovo apsolutnu kontrolu nad politikama te zemlje. Tadžikistan je stoga dozvolio kineskim trupama da zaumu položaje na njegovim graničnim prelazima s Avganistanom.
Četvrtina javnog duga
Gradnja auto-puta dogovorena je 2014. godine i tada je crnogorska vlada od NR Kine pozajmila 944 miliona dolara da bi CRBC obavio posao. Pozajmicu je odobrila kineski Export Import Bank, u vlasništvu države, dajući šestogodišnje razdoblje počeka s konačnim rokom dospelosti od 14 godina. Peking bi tako kontrolisao 25 posto crnogorskog javnog duga.
Crnogorcima dogorelo do nokata, moguće uvođenje kriznih mera
Reč je o saobraćajnici dugačkoj 41 kilometar. Radovi još nisu završeni, cena se zbog "neočekivanih troškova" povećala na gotovo 1,5 milijardi dolara, a otplata bi trebalo da počne ove godine. Ideja je bila da auto-put bude pušten u saobraćaj, pa da vlada od tog prihoda vraća dug, ali od toga ništa. Nisu napravljeni ni pristupni putevi (zato ga, ne samo u šali, zovu "put u nigde").
NR Kina, prema ugovoru, ako dug ne bude uredno vraćan, ima pravo da se namiri na drugi način, imovinom u vlasništvu Crne Gore. Kako to već komunisti kapitalisti vole nametnuti u ugovorima koje ne kontroliše EU, ocenjuje hrvatski medij.
Pomoć članici NATO-a
Dritan Abazović, potpredsednik vlade, pre nekoliko je meseci zatražio od Evropske komisije da im pomogne u vraćanju duga. Odgovor je bio negativan jer bi svaki drukčiji izazvao negativnu reakciju javnosti u evropskim severnim članicama koje bi rušile vlade na sam spomen da sudjluju u vraćanju duga članica EU s juga. Vraćanje duga nečlanici nije bila opcija.
Milo Đukanović je nastavio da brani postignuti dogovor s Pekingom, pa je čak kineski predsednik Si Đinping objavio da je pripravan za godinu dana (!) odložiti početak povratka duga. Ali, auto-put ni tada neće biti u saobraćaju, pa bi tako zemlja bila odvedena u dužničku klopku.
Crna Gora u teškom je finansijskom položaju jer je prošle godine izgubila gotovo sav turistički prihod (pad BDP-a bio je 15 posto, jedan od najvećih u Evropi), a ove će udar biti blaži (očekuje se 70 posto prometa iz 2019. godine), ali i dalje preteći za javne finansije. Udeo turizma u BDP-u je gotovo 22 posto.
Crna Gora na kolenima zbog "kineske dužničke diplomatije": Da li je sve bilo isplanirano?
U sklopu evropsko-američke politike ograničavanja kineskog uticaja očigledno je dogovoreno da se pomogne članici NATO-a olakšavajući joj finansijski teret. Zapadne bi banke, prenosi Rojters, dale Podgorici kredit s kamatom od 1 posto ili niže (kineski je 2 posto) uz smanjenje valutnog rizika, što bi značilo da će se pozajmica nominirati u evrima. Tako bi se smanjio negativan uticaj tog "lošeg posla u Crnoj Gori" na pozitivne ekonomske signale: vlada predviđa rast od 10 posto ove godine uz inflaciju od oko 2 posto.
"Postoje dve mogućnosti: refinansiranje i ugovor o razmeni (swap), ali je na stolu i kombinacija tih opcija", izjavio je ministar Milatović za Rojters. Izvor blizak pregovorima rekao je za tu agenciju da će Crna Gora verojatno ići na aranžman o razmeni duga te nastaviti pregovore o refinansiranju, pa prekinuti razmenu kada se zaključe pregovori o refinansiranju.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)