ČUDO NEVIĐENO NA JADRANU! Crnogorci masovno obaraju cene ležaljki i suncobrana, evo i zašto!
Kako su već najavili iz Ministarstva ekonomskog razvoja ove godine će 80 odsto naših turista biti iz regiona, a naši turistički poslenici su mišljenja da cene usluga i proizvoda treba prilagoditi tom tržištu. Cene privatnog i hotelskog smeštaja su znatno manje u odnosu na 2019. godine, međutim, kako su se cene osnovnih životnih namirnica u Crnoj Gori znatno povećale teško je smanjiti i cene usluga u ugostiteljskim objektima.
Korigovanje
Tako direktor Centra za istraživanje i razvoj turizma Petar Golubović smatra i da cene plažnog mobilijara treba prilagoditi tržištu regiona koje je slabije platežne moći, a koje će dominantno biti prisutno ovog leta na našoj obali.
Što se tiče privatnog i hotelskog smeštaja ističe da je primetno da je dobar deo vlasnika znatno korigovao i spustio cene smeštaja prilagođavajući se aktuelnoj potražnji.
“Cene privatnog smeštaja su u odnosu na 2019. godinu u predsezoni smanjene čak i do 50 odsto! Hotelijeri su takođe cene prilagodili potražnji i dodatno kreirali izuzetno atraktivne paket aranžmane, što je apsolutno za pohvalu. Ono što mislim da će ostati na istom ili sličnom nivou iz 2019. su cene u ugostiteljskim objektima. Šta više, moguće je da će, uzimajući u obzir znatno poskupljenje osnovnih životnih namirnica i dodatne akcize države na određene proizvode od jula meseca, cene u restoranima i kafićima možda i porasti”, smatra Golubović.
Kada su u pitanju cene mobilijara smatra da ih takođe treba prilagoditi regionalnim turistima.
“Nisam još uvijek imao priliku da vidim kakvu su cenovnu politiku zakupci plaža odlučili da primjenjuju ove sezone, ali pošto su procene da će biti oko 80 odsto regionalnih turista cene se moraju prilagoditi tom tržištu”, kazao je Golubović.
Dodaje da tu postoji i problem uređenosti plaža, odnosno kolika je zauzetost mobilijarom.
“Ono što je neophodno da bude primenjeno od strane nadležnih službi Javnog preduzeća za upravljanje morskim dobrom je da se zakupci plaža znatno rigoroznije kontrolišu kada je zauzetost plaža plažnim mobilijarom u pitanju. Naime, svedoci smo da su mnoge plaže, konkretno na obali budvanske rivijere, prenatrpane mobilijarom i da zauzimaju procentualno znatno više nego što im je zakonom dozvoljeno”, kazao je Golubović naglašavajući da je Zakonom dozvoljeno da maksimum 50 odsto od ukupne površine plaže bude zauzeto plažnim mobilijarom i drugim sadržajima kao što su plažni barovi, rekreativni sadržaji i sl.
“Situacija na našim plažama je takva da se zakonom propisani procenti ne poštuju, da se najneugledniji delovi plaže ostavljaju za posetioce koji nemaju ili ne žele da plate ležaljku i da se ti delovi često ne održavaju. Javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom je ove godine dobilo novu upravu i verujem da će mnogo više obratiti pažnju na ovu problematiku koja je godinama unazad prisutna”, tvrdi Golubović.
Konkurencija
Po njegovim rečima korigovanje cena je potrebno i zbog nama konkurentne Albanije koja poslednjih godina postaje i te kako primetna na turističkoj mapi Mediterana.
“Izgrađen je veliki broj modernih hotela, rekonstruisane su i izgrađene nove saobraćajnice i putevi, a cenovna politika je takva da su naši susjedi znatno konkurentniji od nas. Primetio bih da naši turistički poslenici Albaniju možda i ne doživljavaju kao konkurentsku destinaciju. Makar se o njoj ne priča previše. Međutim, velike turističke agencije i tur operatori iz Srbije npr. uveliko nude Albaniju u sklopu svoje ponude za ljeto 2021. a treba imati u vidu i činjenicu da je prošle godine dobar deo građana Srbije odlučio da poseti primorje Albanije usled zatvorenih granica naše zemlje”, kaže Golubović.
Njihova iskustva su bila pozitivna i on veruje da će potražnja za primorskim letovalištima na 400 kilometara dugoj obali Albanije u budućnosti samo da raste.
“U poslovnom smislu gledano, konkurencija je dobra jer nas čini boljim. Vjerujem da će tako i nas kao turističku destinaciju konkurencija učiniti boljim”, zaključuje Golubović.
Vlasnik lokala “Mocart” Luka Vučković kazao je da cene neće podizati ove godine i da je posećenost u maju i junu oko 30 odsto u odnosu na sezonu 2019. godine i nada se da će u špicu sezone ta posećenost biti i do 50 odsto.
“Početak sezone je za sada oko 30 odsto. Nadamo se da će biti špic sezone oko 50 odsto, ako bude više bićemo prezadovoljni. Turisti su pretežno iz okruženja. Cene nećemo da podižemo iako evidentno nabavka poskupljuje. Moram da napomenem da vikendom imamo dosta gostiju iz Crne Gore”, kazao je Vučković i apelovao da je potrebno da se vakcinišemo i poštujemo mere da bi zaštitili građane i privredu, kako bi se nastavio pozitivan trend dolaska turista.
Problem
Ugostitelj Krsto Niklanović, vlasnik restorana “Jadran” negoduje jer imaju problem sa dobavljačima jer je sve poskupelo.
“Svi se trudimo da zadržimo pristojne cene, a namirnice su svakog dana sve skuplje. Jedino su trgovci imali koristi od ove pandemije”, kazao je Niklanović naglašavajući da je cene usluga teško održati na istom nivou.
Što se turizma tiče i procena, smatra da je previše optimistično što vladajuće strukture tvrde da će biti 65 odsto prometa iz 2019. godine.
“Mislim da je ostvarivo to samo ako bude postsezone, a u protivnom je to teško ostvarivo”, kazao je Niklanović.
Sada gostiju imaju, najviše Ukrajinaca i iz okruženja.
“Počele su dve ruske kompanije da lete, nadam se da će i druge za koji dan. Crna Gora kao što se vidi već je skinuta sa te crne liste, pa se nadamo da će početi da lete avioni i sa zapada”, kazao je Niklanović.
Kako naglašava turisti koji su sada prisutni su potrošači kao i svi mi.
“Privreda je svuda stala, tako da ne očekujem spektakularnu potrošnju, ali se nadam da ćemo izvući bar nešto”, zaključuje Niklanović.