Mobilni telefon, poruke, sms, kuckanje
Profimedia
Mobilni telefon, poruke, sms, kuckanje

Profimedia

Mobilni telefon,, Foto: Profimedia

Poznat scenario – baš kada je najviše potreban, mobilni krene da „zeza“, nema odjednom domet, ili mu ne radi net baš kada očekujemo bitan mejl ili… Kako bi uvek mogli da budemo sigurni da nas neće „izdati“ kad je najpotrebnije, potrebno je da telefon bude spreman za sve izazove. Prvi korak su svakako brzina i rad bez problema.

Telefoni postaju sve jači, pa često imaju tehničke specifikacije, koje su često u ravni, pa i bolje od nekih kompjutera. Ali softver prati taj razvoj hardvera, pa su aplikacije sve zahtevnije, nekad do krajnjih mogućnosti telefona. U zavisnosti od modela, cene i proizvođača, neki „jedu malu decu“, drugi se pregrevaju, koče i, generalno, ne mogu da prate razvoj softvera. Ovde su neke metode koje mogu da pomognu i omoguće udobnije korišćenje, pa će i sam aparat trajati duže.        

Oslobodite prostor od nepotrebnih aplikacija, pošto one zauzimaju memoriju i usporavaju rad. Nema potrebe da držite aplikacije koje niste upotrebili 6 meseci, brišite ih, a svakako, ako ikada zatrebaju, lako će se naći. Proverite i da li vam je nameštena „Auto-update“ opcija u „Google Play“, ako jeste, ipak nema potrebe da sve aplikacije budu „up to date“. Ako nešto radi ne treba ga dirati, pa tako ni apdejtovati. Možda su najveće smetnje jesu aplikacije koje stižu sa telefonom i ne mogu da se uklone sa telefona – (ne)popularne „bloatware“ aplikacije. Zato, aplikacije koje ne koristite, ali ne mogu da se obrišu, neophodno je da onemogućite njihov rad. U podešavanjima aplikacija te onemogućite („disable“). Pogotovo azijski proizvođači vole da svoje telefone obilato opreme “genijalnim” aplikacijama koje nikome nikada nisu trebale.      

Isključite animacije na telefonu, zato što, sem atraktivnijeg izgleda, nema druge dobiti, a to usporava telefon. Zato ćete ih ukloniti tako što ćete aktivirati „developer“ opcije. One su u podešavanjima, O telefonu („About phone)“ sekciji, a onda tapnite Broj verzije (Build number) opciju sedam puta i aktiviraće se „developer“ izbor. Sada će se u podešavanjima („ Settings) postoji „Developer options“. Uđite u ove opcije i pronađite „window animation scale“, „transition animation scale“ i „animator duration scale“. Sve tri opcije isključite i telefon je manje lep ali više brz.         

Smanjite broj vidžeta („widget“), pošto mnogi od njih stvarno mnogo troše. Aplikacije koje su vezane za njih stalno rade u pozadini, pa prave probleme mnogim telefonima (prvenstveno onima koji nemaju puno RAM-a). Nemojte koristiti dinamične pozadine i „screensaver“-e koji deluju lepo, ali proždiru memoriju. Izaberite statične fotografije koje ne zauzimaju mnogo memorije, a postoji vrhunski izbor, koji je lako dostupan.         

Instalirajte lakše („lite“) verzije aplikacija, pošto neke baš opterećuju telefon. Da, poznato je da je Facebook jedna od njih, pošto zauzima prostor i zahtevna je za procesorsko vreme, pa pri korišćenju pune verzije, može doći do problema. Zato je potrebno da razmislite o „Facebook Lite“ opciji, kao i za druge zahtevne aplikacije koje imaju „lite“ opcije. Iako su lakše („lite“) verzije one sa manje opcija, pa i vizuelno, svakako nude skoro iste mogućnosti kao njihove osnovne verzije. Naravno, uvek se mogu kompletno izbrisati ove aplikacije, a pronaći alternative koje su manje zahtevne. Na primer, Facebook se može koristiti preko „browsera“ na netu, osim“ messenger“-a za koji mora da ima aplikacija.        

Optimizujte „Chrome Browser“, kog većina koristi, iako je veliki potrošač resursa. Naravno da je bolje koristiti Operu (Lite) ili „Firefox“, ali pošto je reč o najpopularnijem „web browseru, većina će ostati na njemu. "Google" svestan veličine svog pregledača, nudi opciju „Data Saver“, pa se na ovaj način, manje skidaju podaci sa Interneta. „Chrome Data Saver“ kompresuje stranice za oko 30 odsto, čime se smanjuje vreme učitavanja na sporijim vezama. Da biste aktivirali, potrebno je da odete u "Chrome" podešavanja i potražite opciju „Data Saver“. Dovoljno je samo da uđete u ovu opciju i aktivirate je, a onda možete pratiti koliko ste megabajta na ovaj način uštedeli.        

Kad ništa ne pomogne – „factory reset“. Ovo je poslednja opcija - vraćanje na početne vrednosti, telefon kakav je bio kad ste ga nabavili. Svi restartuju telefon kad zabaguje, ne odaziva se na komande, ali ukoliko to postane redovno, nema drugog rešenja do povratka na fabrička podešavanja. Ovo povlači za sobom gubitak svih podataka na telefonu, pa  je potrebno napraviti bekap bitnih podataka. Ali, ova opcija često može da preporodi vaš telefon, vraćajući operativni sistem na verziju koja je originalno instalirana. Često hardver ne može da pokrene nove, zahtevnije verzije (pogotovo Apple iOS). „Reset“ se najčešće nalazi pod opcijom Pravljenje rezervne kopije i vraćanje na početne vrednosti („Backup and Reset“ ) u podešavanjima.

Ako baš ništa ne pomogne, servisiranje ili kupovina novog uređaja je jedina mogućnost. Nove tehnologije se tako brzo razvijaju, da telefoni teško mogu da ostanu efikasni nakon dve godine korišćenja. Jedino premijum modeli sa jakim hardverom i RAM memorijom, koji su imali napredne mogućnosti kada su se pojavili na tržištu, mogu potrajati duže, uz pravilno korišćenje i rukovanje.