MOGUĆA SU NOVA OGRANIČENJA Načelnik saobraćajne policije o auto-školama, probnim dozvolama i trotinetima: Sve više ginu mladi ljudi!
Prema zvaničnim podacima MUP-a, u 3.025 saobraćajnih nesreća tokom oktobra nastradalo je 49 osoba.
- Povećan je broj motorizacije. Sa 1.600.000 mi smo “skočili” na više od dva miliona putničkih vozila. Kod nas su vozila stara vise od 15 godina, neka istraživanja pokazuju da je u Srbiji prosečna starost putničkih vozila 17 godina. S druge strane, u odnosu na prethodne godine imamo i povećanja prevoza, kako robe, tako i ljudi. Takođe, imamo i više od 2.000 kilometara putne mreže u poslednjih nekoliko godina. Ono što je dobro jeste da imamo više auto-puteva koji se smatraju najbezbednijim putevima, pa samim tim bi trebalo da se smanjuje broj nezgoda i posledica istih - rekao je za mediji Slaviša Lakićević, načelnik Saobraćajne policije.
Za 10 meseci poginulo 106 mladih
On posebno apostrofira da, gledajući po kategorijama, najviše ginu mladi ljudi.
- U prvih 10 meseci ove godine, poginulo je 106 mladih, što je 23 odsto od ukupnog broja nastradalih. Teške telesne povrede je zadobilo 657 osoba. Ono što posebno zabrinjava jeste da se broj mladih koji su nastradali u nesrećama povećao za 56 odsto. Definitivno jedan od najvažnijih zadataka radne grupe koja će raditi na novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima biće da stvori ambijent za unapređenje bezbednosti mladih vozača i mladih lica generalno - navodi Lakićević.
On dalje navodi i koji su to najčešći uzroci stradanja mladih ljudi.
- Najčešći uzrok zbog kojih oni stradaju je neprilagođena brzina. Pored toga, tu su i gubitak kontrole nad vozilom i neiskustvo vozača. Ovi podaci pokazuju da su oni najugroženija kategorija učesnika u saobraćaju - objašnjava on.
Kada je reč o probnim vozačkim dozvolama, Lakićević navodi da nijedna pravna norma ne može da zameni ispravne stavove, što predstavlja osnov za bezbedno učešće i smanjenje stradanja u saobraćaju.
- Jedno od najvećih ograničenja je da ne mogu da voze posle 23 sata do 6 časova. Nažalost, od 2018. godine kada je uspostavljena stroža regulativa za vozače sa probnom vozačkom dozvolom, konstantno raste učešće ovih vozača u saobraćajnim nezgodama, pa postoji potreba da se izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, ponovo razmotre pojedina rešenja koja se tiču ograničenja za vozače sa probnom vozačkom dozvolom, a takođe će biti i aktivno rađeno na unapređenju sistema osposobljavanja kandidata za vozače - navodi on.
Tragedija kod Čačka: Muškarcu (32) pozlilo dok je bio na pumpi, preminuo na putu do bolnice - Alo.rs
Svaki četvrti pešak ide na crveno
Prema rečima Lakićevića, tokom oktobra je nastradalo 11 pešaka, a od početka godine taj broj iznosi 103.
- Polovina poginulih građana su stariji od 65 godina. Oni često svojim neopreznim ponašanjem doprinose saobraćajnim nezgodama u kojima stradaju. Kada je reč o njihovom ponašanju, istraživanje pokazuje da svaki četvrti pešak prelazi kolovoz na crveno svetlo za pešake, dok svaki treći prelazi van obeleženog pešačkog prelaza, a svaki deseti koristi telefon - navodi Lakićević i dodaje da ono što oni mogu da urade jeste kontrola brzine u zonama pešačkih prelaza, kontrola nepropuštanja pešaka, ali i mere na sankcionisanju pešaka.
Skok broja pijanih i drogiranih vozača
Kako navodi Lakićević, broj prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci u ogromnom je porastu od početka godine.
- Zbog vožnje pod dejstvom alkohola u prvih 10 meseci ove godine iz saobraćaja je isključeno više od 51.000 vozača, što je 26 odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Zbog psihoaktivnih supstanci iz saobraćaja je isključeno 2.099 vozača, što je za 72 odsto više u odnosu na isti period prošle godine - navodi Lakićević.
Prema njegovim rečima, kaznena politika za ovaj prekršaj je značajno pooštrena 2018. godine, kada je smanjena dozvoljena granica alkoholisanosti sa 0,3 na 0,2 promila, a upravljanje vozilom u stanju potpune alkoholisanosti, sa više od 2,00 promila, karakteriše se kao nasilnička vožnja.
- Te izmene nisu donele željene rezultate, pa je izvesno da će se razmotriti dodatno pooštravanje kaznene politike, kao i neka druga rešenja, kao što je trajno oduzimanje vozačke dozvole i trajno oduzimanje vozila, kako bismo odvratili vozače od činjenja ovog prekršaja - objašnjava Lakićević.
Prema njegovim rečima, nekorišćenje pojasa jedan je od najvećih problema bezbednosti saobraćaja u Srbiji.
- Sigurnosni pojas koristi svega 70-80 odsto i tek svaki peti putnik na zadnjem sedištu. S druge strane, od početka godine, čak 50 odsto vozača i 70 odsto poginulih putnika nisu koristili sigurnosni pojas. Preciznije, 73 vozača i 44 putnika su od početka godine poginula jer nisu koristila sigurnosni pojas.
Spiskovi dobrih i loših auto-škola
Prema rečima Lakićevića, u planu je da postoji spisak auto-škola koje proizvode najbolje vozače koji imaju najmanje nezgoda, ali i onih auto-škola koje imaju i nalošije vozače.
- Na današnji dan imamo 709 auto-škola. Ono što je defakto problem jeste što je delu auto škola jedini interes zarada, pa kandidate uče kako da prođu ispit, a ne nauče ih da voze po pravilima saobraćaja. Mi smo odredili najnižu cenu koja iznosi 56.000 dinara, a kada se na to doda PDV i izlazak na polaganje, prva pomoć... Ukupna cena je oko 70.000 dinara. Slažem se da je cena goriva znatno veća, ali po mom mišljenju, smatram da ne treba da odredimo i najvišu cenu. Dali smo im slobodu, pa samim tim, onaj ko ima kvalitetniju obuku i kvalitetnija vozila, može da dođe do velikog broja kandidata čak i ako je skuplji - objašnjava Lakićević.
On objašnjava da Uprava saobraćajne policije aktivno i konstatno ažurira postojeća ispitna pitanja u svim slučajevima izmene propisa ili opravdanih primedbi i sugestija svih ljudi koja učestvuju u procesu osposobljavanja kandidata.
- Plan je da se u narednom periodu sačine nova ispitna pitanja za polaganje teorijskog ispita, koja će doprineti tome da budući vozači shvate koliko je važno da se poštuju saobraćajni propisi.
U toku je dijagnostika učesnika u teškom sudaru šlepera na auto-putu Beograd-Novi Sad - Alo.rs
Crne deonice
Po broju saobraćajnih nezgoda sa najtežim posledicama od 2019. do 2022. najkritičniji su putni pravci:
A1 (auto-put GP Horgoš - GP Preševo)
IB reda 22 (Ibarska magistrala Beograd: Preljina - Kraljevo - Novi Pazar - GP Mehov Krš), IB reda 23 (Pojate - Kraljevo - Preljina - Čačak - Užice - Prijepolje - GP Gostun)
IB reda 21 (Novi Sad - Šabac - Valjevo - Požega - Arilje - Sjenica)
- Na svakom od ovih putnih pravaca se dogodilo više od 40 saobraćajnih nezgoda sa nastradalima i više od 750 nezgoda sa povređenima. Međutim, deonice na kojima se najviše događaju saobraćajne nesreće u kojima ima poginulih su Stepojevac - Lazarevac i Pančevo - Alibunar, na kojima se dogodilo 11 nezgoda sa poginulima, dok se na deonicama Mrčajevci - Kraljevo i Pančevo - Kovin dogodilo po 10 nezgoda sa nastradalima.
Značajnije smanjenje broja nezgoda sa poginulima u 2022. je zabeleženo na dve deonice.
- Stepojevac - Lazarevac i Požega - Užice su deonice na kojima se beleži smanjenje broja nezgoda. Izvesno je da će otvaranje novih deonica dodatno doprineti smanjenju broja saobraćajnih nezgoda na mestima koje su se ranije smatrale crnim tačkama - rekao je Lakićević.
Neutešna baka mladića iz Borče za čiju sahranu je sakupljen novac - Alo.rs
Zakon i za električne trotinete
Prema rečima Lakićevića, trotineti kao i druga prevozna sredstva koja spadaju u takozvanu mikrobilnost, kao što su hoverbordovi, segveji i drugo, biće zakonski uređeni.
- Radna grupa koja radi na izmenama zakona imaće zadatak da definiše učešće električnih trotineta u saobraćaju uključujući površine na kojima se one mogu kretati, starosnu granicu za osobe koje upravljaju njime, zaštitnu opremu... - objašnjava Lakićević.
Pratite najnovije VESTI SA FRONTA
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)