ŠEF ODSEKA ZA SUZBIJANJE KRAĐE VOZILA OTKRIVA Gde se najčešće kradu kola i šta najpre da proverite pre prijave nestanka
Rina

Krađe vozila su noćna mora za vlasnike jer dožive veliki stres, ali neverovatna ironija je u tome što vlasnici često sami ostave vozila lopovima "na izvol'te!"

UHAPŠENI LOPOVI U STAROJ PAZOVI I INĐIJI Brusilicom i makazama napravili štetu od oko milion dinara!

Naime, od ukupno 240 vozila koja su ukradena u Beogradu prošle godine, trećinu su ukrali takozvani "trkači". To znači da su vlasnici vozila ostavili ključ u kontakt bravi, da bi "samo na minut" negde otrčali da završe neki posao, a lopovi su to iskoristili, seli u auto i odvezli ga.

Neverovatan je i podatak da su česte i prijave krađe vozila, a da se na kraju ispostavi da su vlasnici zaboravili gde su parkirali, a onda u panici zovu policiju i prijavljuju.

Kuriri najčešće žrtve

Ove podatke otkrio nam je Boško Sekulović, šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima u beogradskoj policiji.

''Skoro svaki drugi dan, u proseku, neko od građana zaboravi gde je parkirao auto, pa zove policiju i prijavi krađu. Desilo se, recimo, da je čovek pijan došao kući i parkirao u drugoj ulici, a kad je ujutro video da mu nema vozila ispred zgrade, pozvao je policiju i kukao kako mu je neko ukrao vozilo. Još jedan građanin nam je prijavio krađu auta, a ispostavilo se da mu se žena odvezla na pijac''..., priča Sekulović, i dodaje:

''Slično se dešavalo i u tržnim centrima, kad ljudi zaborave gde su parkirali, pa odmah prijave krađu''.

Međutim, kad je reč o pravim krađama Sekulović apeluje na vlasnike da nikako ne ostavljaju otključana vozila, a pogotovo ne sa ključem u kontakt-bravi.

''Od 240 vozila, koliko je ukradeno u Beogradu prošle godine, čak 87 njih je odvezeno sa ključem. Reč je o modusu izvršenja krivičnih dela koji se kod nas zove "trkač". Funkcioniše tako što vlasnik vozila ostavi ključ u vozilu, neretko vozilo u pogonu, i izađe iz vozila da samo na minut, što bi se reklo, nešto završi, skokne do pekare, prodavnice, škole, trafike, da ostavi dete u vrtić... U tom momentu izvršilac koji se zatekne u neposorednoj blizini ulazi u vozilo i odvozi ga '', objašnjava Sekulović.

Prema rečima našeg sagovornika, u dosta slučajeva žrtve "trkača" su kuriri - dostavljači.
- Iz tog razloga posebno apelujemo na dostavljače, pošto oni najčešće ostavljaju ključeve u skuterima i automobilima, da to ne čine. Svaki četvrti ukradeni automobil je od dostavljača - napominje Sekulović.

Nezaključana vozila se neretko kradu noću i iz dvorišta, jer vlasnici često misle da su im automobili bezbedni iza kapije.

''Takva vozila ne kradu samo iskusni lopovi, već i migranti, a takve slučajeve smo imali u Grockoj i Barajevu... Migranti su obilazili dvorišta u gluvo doba noći i tražili otključana vozila s ključevima u bravi, a onda ih odvozili '', kaže sagovornik.

Reakcije oštećenih su različite, dešava se da u trenutku kada prijave krađu ih mole da što brže reaguju i pronađu im vozila.

''Bez obzira na to, mi jednako savesno i brzo postupamo po svakoj prijavi, ali to opet iziskuje neko vreme, da se izađe na teren, da se prikupe informacije i potencijalni tragovi''..., objašnjava šef ove službe.

Ipak, ako je za utehu, broj stvarno ukradenih vozila iz godine u godinu se smanjuje, te brojka od 240 ukradenih autommobila, skutera i teretnjaka ne deluje tako mnogo u odnosu na milion vozila koliko ih defiluje Beogradom.

Od ukupnog broja ukradenih vozila, njih 119 je pronađeno, što znači da je svaka druga krađa rasvetljena. Automobili koji se najčešće kradu u Beogradu su, za razliku od ranijih godina, "reno klio", zatim "folksvagen", "fijat", "audi", "zastava", BMW, "opel", pa "škoda".

''Bez obzira koje vozilo je ukradeno i bez obzira na njegovu vrednost, jednako postupamo po svakoj prijavi. Nas ne zanima da li je ukraden  "jugo " ili  "audi", naši ljudi rade jednako predano. Nemamo selekciju, mi smo ovde svi profesionalci'', ističe Sekulović, koji je 20 godina u policijskoj službi.

ŠEF ODSEKA ZA SUZBIJANJE KRAĐE VOZILA OTKRIVA Gde se najčešće kradu kola i šta najpre da proverite pre prijave nestanka

Youtube

 

Najugroženije opštine po broju ukradenih vozila

Kako je obajsnio, najugroženije opštine po broju ukradenih vozila su Novi Beograd, Voždovac, Zvezdara, Palilula, Zemun, Čukarica, Rakovica, Vračar, Stari Grad, Savski venac...

''Novi Beograd je po površini koju zauzima jedna od najmanjih opština, ali je najgušće naseljena i sa velikim brojem vozila. Zato je tamo registrovano najviše krađa'', rekao je Sekulović. 

Lopovima je bitna i blizina autoputeva i magistralnih saobraćajnica, kako bi što pre odvezli ukradeni auto iz grada, pa je Novi Beograd i zbog toga interesantan kradljivcima, kao i opštine Zvezdara, Voždovac, Čukarica, Rakovica i Palilula.

Na meti lopova su često i gastarbajteri koji dođu u Beograd na odmor jer, po Sekulovićevom mišljenju, oni nemaju naviku da obezbeđuju vozila nekom elektronskom ili mehaničkom zaštitom.

''U Evropskoj uniji 95 odsto vozila je kasko osigurano i njima je to najvažniji vid zaštite od krađe, dok je u Srbiji samo 12 odsto vozila kasko osigurano'', otkriva Sekulović.

Na pitanje šta se dešava sa ukradenim vozilima i da li lopovi, kao devedesetih i dvehiljaditih godina, i dalje traže otkup od vlasnika, Sekulović ističe da je takvih slučajeva sve manje.

Dešavali su se slučajevi krađa vozila bivšim supružnicima

''Prošle godine imali smo jedan slučaj gde je tražen otkup vozila od vlasnika, pretprošle je bilo pet takvih slučajeva, a godinu ranije sedam. Ukradena vozila se najčešće odvoze van Beograda, gde se seku i delovi se prodaju na legalnim i ilegalnim otpadima, ili putem interneta. Druga varijanta je da se na nekim skupljim i ekskluzivnijim vozilima prekucaju brojevi šasije i motora i falsifikuje se kompletna dokumentacija, a onda se ta vozila registruju negde na teritoriji Srbije ili u drugim zemljama. U pojedinim slučajevima ukradena vozila su se koristila za izvršenje drugih krivičnih dela - za ubistva, razbojništva, pljačke transporta novca i slično. Ta vozila, kad se iskoriste za krivična dela, najčešće se spaljuju'', napominje Sekulović.

Inače, dešavali su se slučajevi krađa vozila bivšim supružnicima, iz neke ljubavne osvete, kao i utaja rentakar automobila, utaje lizinga i slične prevare. Svi ovi slučajevi su takođe u nadležnosti Sekulovićevog odseka.

Opasan poziv 

Koliko je opasan posao policajaca iz odeljenja za suzbijanje delikata na motornim vozilima pokazuje činjenica da je njihov kolega Nenad Stojadinović (38) nastradao 7. februara 2017. tokom potere za ukradenim vozilom. 

Njegova slika dočekala nas je u hodniku ispred Sekulovićeve kancelarije, gde se nalaze i pehari koji su osvojeni u memorijalnim turnirima, posvećeni stradalom policajcu. Ova užasna tragedija, o kojoj smo tada izveštavali, dogodila se kada su Stojadinović i njegov kolega Vladimir R. krenuli u poteru za kradljivcem automobila Bulevarom kralja Aleksandra, a zatim i Smederevskim putem.

Padala je kiša, kolovoz je bio klizav, i u jednoj oštroj krivini, poznatoj "crnoj tački" na Smederevskom putu kod Grocke, izgubili su kontrolu, prešli u suprotnu traku puta i udarili u kamion za prevoz hleba. Stojadinović je na mestu nastradao, dok je njegov kolega koji je vozio službeni automobil bio teško povređen. 

Džemeri-ometači sprečavaju zaključavanje

Poslednjih godina u Beogradu pojavila se specijalna lopovska oprema - takozvani "džemeri ometači", koji su dostupni za nabavku putem interneta. Služe za ometanje signala prilikom daljinskog zaključavanja vozila i lopovi ih koriste na mestima gde vozači najčešće parkiraju svoja vozila, ili ostavljaju vredne stvari u automobilima, kao što su tržni centri.

Lopov zapravo uključi džemer u trenutku kad vlasnik daljinskim upravljačem pokuša da zaključa vozilo. Misleći da je vozilo zaključano, vlasnik se udalji od vozila, a lopov uđe u otključan auto i ukrade sve što mu padne šaka. Sekulović zato apeluje na vozače da i kad pritisnu dugme za daljinsko zaključavanje, obavezno provere da li je vozilo zaista zaključano i da li se aktivirala svetlosna signalizacija koja pokazuje da je alarm aktiviran.

Pratite najnovije VESTI SA FRONTA 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading