DA LI IMA SVETLU BUDUĆNOST: Fiat najavio velike promene koje će uticati na pogon i celu proizvodnju
Fijatova fabrika u Kragujevcu bi se relativno lako prebacila na proizvodnju hibridnih automobila, a uz nešto više vremena je moguć i prelazak na električne. To ipak neće biti presudno kada se bude odlučivao o sudbini kragujevačke fabrike, koliko god da je italijanski vlasnik najavio potpuni prelazak na električni brend.
Kada su se u januaru ove godine dva automobilska giganta, Fijat Krajsler iz Torina i francuski Pežo spojili u Stelantis, četvrtog najvećeg proizvođača automobila na svetu, najavili su da im je cilj prelazak na proizvodnju vozila sa autonomnim kretanjem i na hibridne i električne automobile. Najavljeno je, takođe, da nijedna fabrika neće biti zatvorena.
Po mišljenju Milana Vujanića, tehnički je proizvodnja hibridnih i električnih automobila u Kragujevcu sasvim izvodljiva.
Za to je potrebna i obuka radnika isto kao što je to bilo neophodno i kada je u pitanju silazak sa trake benzinca i dizelaša čiji se motori razlikuju, cevke su drugačije, filteri drugi, jedan ima karburator, drugi nema, jedan ima svećice, drugi nema...
To što se u Kragujvcu iz godine u godinu smanjivala proizvodnja i što ta fabrika spada u one sa najmanjim poslovanjem nije ono što će uticati na odluku Stelantisa po pitanju budućnosti fabrike u Srbiji.
Predsednik sindikata „Nezavisnost“ u kragujevačkoj fabrici, Zoran Stanić, kaže da iako nema nagoveštaja šta će biti politika Fijata, odnosno Stelantisa u odnosu na kragujevačku fabriku, u skladu sa njihovim najavama, nisu izgubili nadu da ona ima budućnost. Ono što je najavljeno je da će „fijat 500L“ prestati da se prodaje u ostatku sveta do kraja ove godine.
Fijat je decembra prošle godine najavio da će uložiti dve milijarde evra u fabriku u Poljskoj, kako bi je opremio za proizvodnju hibridnih i električnih modela koji bi iz fabrike u gradu Tihi počeli da izlaze 2022. godine.
Stanić napominje da je prelazak na proizvodnju hibridnog automobila daleko jednostavniji i brži nego električnog. Hibridno vozilo je, kako objašnjava, klasični automobil kome se doda jedan mali elektromotor između motora i menjača i ima malo veću bateriju u odnosu na klasične automobile. Nema velikih prepreka da se to radi, a takav automobil bi bio skuplji oko 5000 evra.
Stanić je ipak skeptičan po pitanju masovnije proizvodnje i kupovine električnih automobila generalno, koliko god to bila intencija. Ne samo zbog njihove znatno više cene, nego pre svega zbog nedostajuće električne enregije neophodne za masovnu vožnju električnih automobila. On podseća da je struja u zapadnoj Evropi već izuzetno skupa, a dodatno bi bila opterećena raznim taksama kojima je sada opterećena cena benzina.
Na pitanje kakve su šanse da Fijatiova fabrika u Srbiji dobije dugo čekani novi model, on podseća da već devetu godinu proizvode isti 500L , iako je praksa da se posle nekih četiri-pet godina uvodi novi model. Fabrika u Kragujevcu je prošle godine imala samo šezdesetak radnih dana, a ove, kao i iduće će, biti još manje, ako se ništa ne promeni.
Zaposleni godinama čekuju da se vlasnici izjasne kako dalje i kakav je poslovni plan za kragujevačku fabriku, ali se to ne dešava uprkos obećanjima. Stanić napominje da je u italijanskim medijima početkom godine pročitao da Fijat ove godine planira proizvodnju nekih hibridnih vozila, među kojima je i 500L.
U međuvremenu, u Fijatovu fabriku u Kragujevcu od 2012. godine niko nije primljen, a otišla je reka ljudi i još odlazi. Kada je fabrika radila u tri smene bilo je skoro 3700 zaposlenih, a sada polovina te cifre. A broj proizvedenih automobila i dalje pada. Pred pandemiju, 2019. sa trake je sišlo 40.000 automobila, 20.000 manje nego godinu pre. Procene su da će ove godine, ako se nastavi sadašnjim tempom biti proizvedeno svega 15.000 vozila u odnosu na 200.000 koliki je sada kapacitet, a projektovana je da može da pravi i 300.000 automobila.
Prema nekim najavama, neizvesnot će trajati do jeseni kada bi, Stelantis konačno trebalo da izađe sa poslovnim planom na koji zaposleni u srpskoj fabrici čekaju još od 2017. kada im je to obećano po završetku štrajka.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)