VREME JE ZA ZAMENU Zašto je opasno voziti leti na zimskim gumama
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Posle 1. aprila, odnosno isteka roka za zamenu zimskih guma letnjim, mnoga vozila i dalje "krstare" na putu sa zimskim gumama. Iskustvo pokazuje da veliki broj ljudi jednostavno ne želi da prihvati činjenicu da leti nije dobro voziti se na zimskim gumama i veruje da je to neka vrsta teorije zavere da se ljudima otmu novac.

Zato većina njih i tokom leta nastavlja da vozi automobile na zimskim gumama. Iako to nije zakonska obaveza, praktični testovi pokazuju zašto su letnje gume veoma razumna odluka. Zato ćemo vas podsetiti na glavne probleme koje možete imati ako odlučite da koristite zimske gume tokom letnjih meseci.

Upoređujući performanse letnjih i zimskih guma u ​​različitim situacijama, kao što su kočenje, stabilnost i buka tokom vožnje, rezultati su nedvosmisleno pokazali da je vožnja na zimskim gumama leti opasna, kao i da se ove gume mnogo brže troše na vrućim površinama. 

Ovo će sve one koji nastave da voze sa zimskim gumama dovesti u situaciju da će morati mnogo ranije da kupe nove gume kako bi ispoštovali zakonske norme o dubini gazećeg sloja, ali i da bi imali pristojne performanse kada ponovo padne sneg.

Takođe, letnje gume su neuporedivo bezbednije čak i kada pada kiša. Uostalom, pogledajte rezultate testa i uverite se sami.

Kočni put je produžen

Test kočenja pri brzini od 100 km/h podrazumevao je merenje dužine puta kočenja automobila na koji su postavljene letnje, a zatim i zimske gume.

Automobil sa zimskim gumama podvrgnut testu kočenja na suvoj podlozi imao je put kočenja od 48,6 metara. Auto sa letnjim gumama stao je devet metara ranije na istom testu. Na istom testu, ali po kiši, automobil sa letnjim gumama stao je posle 56,1 metar, a sa zimskim je trebalo skoro 5 metara duže, odnosno 60,7 metara.

Test kočenja na suvoj podlozi

Put kočenja sa 100 km/h u metrima

- Letne gume: 39,6

- Zimske gume: 48,6

Test kočenja na mokroj podlozi

- Put kočenja sa 100 km/h u metrima

- Letne gume: 56,1

- Zimske gume: 60,7

Vruć asfalt jede zimske gume

Zimska guma napravljena je od mekše smese kako bi zimi, kada su niske temperature, zadržala svoje performanse i da ne bi očvrsnula.

Tokom leta, ova mekša smesa ima problem jer se zbog vrućine mnogo brže greje i troši. Takođe osećaj u vožnji je kao da vozite po sunđeru, upravo zbog poprečnih kanala na gaznom sloju koji su tu da bi osigurali bolju trakciju po snegu.

Stabilnost je ugrožena

Kako bismo prikazali koje su točno razlike između zimskih i letnjih guma tokom leta i koliko sigurnost može biti ugrožena, beležena je prosečna brzina potrebna da se prođe jednom unapred određenom krivinom i to prvo s vozilom na kojem su letnje, a zatim s istim vozilom na zimskim gumama.

S letnjim pneumaticima krivina se prolazila sa 102,6 km/h, a sa zimskim sa 100,9 km/h. Dakle razlika u stabilnosti postoji jer zimske gume nemaju dovoljno dobro držanje na vrućoj podlozi poput letnje gume, čime se reskira izletanje.

Bučno i neisplativo

Merenjem nivoa buke došlo se do podataka koji kažu da je vožnja sa zimskim gumama tokom ljeta dosta bučnija, čime je narušen komfor u vožnji. Uz to, a kako je već pominjano, daleko je isplativije imati set zimskih I letnjih guma, nego cele godine voziti zimske koje će znatno brže biti potrošene, te će pre i doći vreme za njihovu zamenu.

Nivo buke

Pri 80 km/hu dB(A)

- Letnje gume: 67,31

- Zimske gume: 70,6

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading