PAZITE SE! OVAJ DEO AUTO-PUTA ZOVU OGNJENA MARIJA Buktinja guta vozila, palilo se 28 puta do sad
Foto: Printscreen

Pre nešto više od godinu dana otvorena je deonica auto-puta "Princeza Ksenija" koji spaja Kolašin i Podgoricu, što je za vozače pravi spas jer na taj način zaobilaze kanjon Morače i skraćuju svoje putovanje.

Međutim, već u prvim danima po otvaranju, ovaj auto-put zadao je mnogo muka vozačima - zbog velikog i konstantnog uspona, brojnim vozačima se pregrejao motor, a u samo par dana čak četiri automobila su se zapalila. Ovde sada preventivno dežuraju vatrogasci, ali uz pravilan način vožnje, ovakve katastrofe mogu da se spreče.

Prema dostupnim podacima, ovom deonicom od 21. jula prošle godine, do 30. juna ove, auto-putem je prošlo 2.067.291 vozila, a država je na taj način prihodovala 8.5 miliona evra.

Tokom prvih godinu dana na ovoj deonici auto-puta Princeza Ksenija dogodilo se 36 saobraćajnih nezgoda, nije bilo smrtnih slučajeva, a ubedljivo najviše nezgoda, njih 28, dogodilo se zbog samozapaljivanja vozila. Zato su ga nazvali i "Ognjena Marija".

"Ovaj auto-put nas je spasio, zaista nam mnogo znači. Nama meštanima, ali i turistima za koje je kanjon Morače bio asocijacija za deonicu smrti. Jeste dolazilo do zapaljivanja vozila, mahom francuskih proizvođača. Monteput formirao je svoj vatrogasni tim koji je sve vreme aktivan i odmah reaguje u ovakvim situacijama. Razlozi za ove nezgode jesu visoke temperature, ali i neispravnost vozila. Stoga pre nego što se krene na put morate proveriti svoj automobil, kako ne bi došlo do incidenata ovakve vrste", kaže Branko Popović.

Šta sve treba da znate o vožnji auto-putem Princeza Ksenija

Sezona godišnjih odmora je počela, a po običaju mnogi građani Srbije deo leta će provesti na crnogorskom primorju. A do njega je od prošle godine lakše doći auto-putem „Princeza Ksenija“, deonicom dugom 41,5 kilometara koja spaja Kolašin i Podgoricu.

Nedugo posle vesti da je saobraćajnica otvorena i vrvi od automobila, stigle su i nove – za samo četiri dana na ovom pravcu se zapalilo isto toliko automobila, dok su 40 četvorotočkaša "prokuvali“ motori.

Na 42 kilometara uspon od preko 1.000 metara

Najpre treba znati da Smokovac kod Podgorice, gde je ulazak na auto-put iz pravca mora leži na 70 metara nadmorske visine, a da je naplatna rampa Mateševo kod Kolašina na 1.100 metara iznad mora.

Dakle, kratkom deonicom na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina 100 kilometara na sat, treba savladati visoki uspon između dve tačke, a u danima kada je dolazilo do nezgoda temperatura je bila blizu 40. podeoka Celzijusove skale.

Iz crnogorskog državnog preduzeća "Monteput“ posle serije zapaljivanja vozila, objasnili su za RTCG da su svi automobili u kojima je izbio požar bili stariji od 15 godina, odnosno da nisu bili spremni za brzine na auto-putu. Istovremeno, automehaničari iz Podgorice ukazali su da je automobil na velikom usponu podvrgnut naprezanju, naročito ako radi na velikom broju obrtaja.

"Maksimalna brzina nije obavezna"

"Od Zlatice pa do Mateševa imamo 40 kilometara, od čega je gotovo celom dužinom priličan uspon, jer auto-put savladava preko 1.000 metara nadmorske visine. Osim oficijelnih uputstava za vožnju auto-putem, dodali bi i neformalne: Ako je vozilo malo starije, kontrolisati nivo vode u sistemu za hlađenje, ne pretovarati auto i ne forsirati vožnju, dozvoljena brzina od 100 km/h nije obaveza“, bio je jedan od komentara na Fejsbuk grupi "Oči Podgorice“.

Mnogi su njegovo tumačenje prihvatili kao tačno, pa i najiskusniji vozači, s tim što je bilo i onih smelih da tvrde da neispravno vozilo nema šta da traži na auto-putu, odnosno da ga ne može savladati.

Poznavaoci "ćudi“ automobila, ali i statistika, kažu da uslovi vožnje, kao oni na auto-putu od Kolašina do Podgorice, ne pogoduju starijim automobilima, naročito dizelašima i francuske proizvodnje.

Filter izduvnih gasova kao uzrok zapaljenja vozila

Milun Vesnić, najtrofejniji automobilista nekadašnje Jugoslavije ukazuje da svi dizel motori imaju partikularni filter – filter za izduvne gasove.

"Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju – čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom, u toj situaciji filter začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapalenja. Ovo je najčešće dešava ako su temperature iznad 37 stepeni i iznad", objašnjava Vesnić.

On dodaje da se ovakvi problemi najčešće javljaju kada dozvoljena brzina zanese vozače u ravnijim predelima, a onda istom brzinom nastave velikim usponom. Njegov savet svim vozačima je da pre polaska na letovanje provere ispravnost svojih vozila.

Šta sve treba uraditi pre puta

Proveriti tehničku ispravnost vozila (posebno uređaja za upravljanje vozilom, za zaustavljanje vozila, za označavanje vozila i osvetljavanje puta)

  • Proveriti ispravnost aparata za gašenje požara u vozilu
  • Imati dovoljno pogonskog goriva u rezervoaru (posebno zbog neočekivanih ili očekivanih gužvi i zastoja na putu i u saobraćaju)
  • Proveriti nivo svih tečnosti u sistemima vozila (ulje, antifriz, ulje za kočnice, tečnost za pranje vetrobrana)
  • Proveriti ispravnost klime, stakala, brisača, obezbediti "zavesice" – štitnike od sunčevih zraka
  • Imati pri ruci dovoljno tečnosti u vozilu
  • Zašto se tokom vožnje zapali automobil

    Dogodi se na putevima, naročito vrelih letnjih dana, da se automobil tokom vožnje zapali, posle čega ili totalno izgori, ili prisebni vozač uz pomoć kolega sa druma protivpožarnim aparatom ugasi vatru i umanji štetu i vožnju ostalima učini bezbednom. Potom se priča o najbitnijem – da su sve glave svih putnika ostale na broju. Razlog zbog čega je došlo do zapaljenja se stavlja u drugi plan

    A šta može da bude uzrok tome da se automobil zapali? U Crnoj Gori se prošlog leta, na novootorvorenom autoputu „Princeza Ksenija“ između Podgorice i Kolašina, zapalilo se četiri automobila za par dana. Govorilo se iz da je uzrok učestalom gorenju vozila sam autoput, na kome se inače 40 kilometara vozi uzbrdo.

    Partikularni filteri zapuše na uzbrdici

    Ubrzo su upućeni objasnili da mahom goreli francuski automobili kojima je boljka partikularni filter za izduvne gasove koji pri velikoj vrućini začepe.

    Milun Vesnić iz Užica, najtrofejniji automobilista stare Jugoslavije koji se danas bavi automehanikom, kaže da partikularne filtere imaju svi automobili i problemi koje izazivaju nisu ekskluzivitet samo „francuza“ nego i svih dizelaša starije proizvodnje.

     

     

    PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

    Komentari (0)

    Loading