Zašto je visoka cena e-bicikla i te kako opravdana?
Šta je zapravo električni bicikl?
Mnogi se pitaju u koju kategoriju prevoznih sredstava spadaju električni bicikli? A odgovor je tako jednostavan: E- bicikli se tretiraju potpuno isto kao obični bicikli. Imaju identične komponente – volan, dva točka, dve pedale. Jedina odstupnica u odnosu na neelektrične modele jeste ta što se napajaju na bateriju i imaju električni motor, koji pospešuje pedaliranje i samu brzinu vozila. Gas, baš kao na skuteru ili kakvoj Vespi, možete dodavati na upravljaču. Zbog ovih “sitnih razlika” e-bike jeste efikasnije i brže vozilo od konvencionalnog bicikla. Ali, princip je isti: “Život je kao vožnja bicikla – kad prestaneš da pedalaš, padaš!”.
Da li je e-bike zaista tekovina 21. veka?
Pojam “električni bicikl” ušao je u naše živote i vokabulare početkom novog milenijuma, ranih 2000-ih godina. Međutim, mnoge će frapirati podatak da je ideja o ovakvom vozilu proizišla još pre skoro 130 godina! U to doba, popularni “High Wheeler” modeli evoluirali su kroz 70-te i 80-te godine 19. veka, poznatiji u narodu kao “bezbednosni” ili “sigurnosni bicikli”. Pedale su bile fiksirane za ogromni prednji točak i vozači su mogli da pređu značajnu razdaljinu samo jednim obrtajem pedale. Onda je, pred kraj veka, devedesetih godina, usledilo poboljšanje modela, kroz tehnološka unapređenja i elektrifikaciju - što se smatra prototipom e-bicikla kakvog danas poznajemo!
Koje je najveće tržište e-bicikala - SAD, EU, Kina?
Verovatno je svima SAD prva asocijacija kao najveće tržište e-bicikala. Međutim, greše! Kina ubedljivo prednjači, kako u azijsko-pacifičkom, tako i u svim ostalim regionima planete. Naime, ova mnogoljudna zemlja proizvode okvirno 36 miliona e-bicikala na godišnjem nivou, a proda čak 32 miliona. Dakle, ne samo da proizvode najviše, nego su podjednako i prvaci u prodaji. To je zaista zapanjujući podatak i velika cifra. Ovo su Top10 kineskih proizvođača električnih bicikala. Ali ako pričamo o najbrže rastućem tržištu, to je definitivno evropski kontinent, koji pažljivo radi na infrastrukturi, u smislu intenzivne gradnje urbanih biciklističkih staza. Poređenja radi, u intervalu od 12 meseci, Evropa proda manje od 2 miliona, nju sledi Japan sa ispod pola miliona, a Amerika manje od 200.000. Neuporedivo manje od dominantne Kine.
Poređenja radi, ako pričamo o statistikama, pre samo 5 godina prodato je svega 3,7 miliona ovih vozila. Samo iz ovog podatka vidimo koliko je brzo raste ova grana, koliko je zapravo rapidni razvoj i zašto će u bliskoj budućnosti e-bike kao prevozno sredstvo nadmašiti električne automobile.
Ko najčešće vozi električne bicikle?
Nameću se logična pitanja: ko ih najčešće vozi, ko sme da ih vozi, da li baš svi mogu da voze električne bicikle? Električne bicikle voze ljudi svih uzrasta, koji žele bržu i lakšu vožnju. Međutim, po nekim američkim statistikama, možemo videti da je prednost 60% naspram 40% u korist muškaraca. Ali to ništa ne mora da znači, jer su dostupni svima i brojke se razlikuju od zemlje do zemlje. Ovi bicikli su popularni među širokom populacijom, uključujući i one koji koriste bicikl kao prevozno sredstvo za svakodnevne aktivnosti ili kao rekreaciju. U većini zemalja, zakoni dozvoljavaju vožnju električnih bicikala svima koji su stariji od 14 ili 16 godina, ali statistika pokazuje da se starost vozača najčešće kreće u rasponu od punoletstva do srednjih četrdesetih godina.
Da li su električni bicikli legalno prevozno sredstvo?
Da, električni bicikli su legalni u većini zemalja, pod uslovom da se poštuju lokalni propisi i zakoni. Međutim, ljudi često dolaze u zabludu i nedoumicu oko legalnosti električnih bicikala zbog nedovoljne informisanosti ili zbog različitih propisa koji važe u različitim regionima. Postoji i konfuzija zbog različitih tipova električnih bicikala. Recimo onih električnih bicikala koji se snabdevaju nezavisnim gasom, ali to je manjina modela. Određeni proizvođači nude nezavisni gas kao dodatak. To je u nekim zemljama nezakonito i nelegalno. Dakle, legalni su samo oni koji brzinu razvijaju pedaliranjem. Zato je veoma važno da korisnici električnih bicikala provere lokalne propise i pravila pre vožnje kako bi bili sigurni da se pridržavaju svih zakonskih obaveza.
Da li je za posedovanje i vožnju električnog bicikla potrebna nekakva licenca?
I zašto su ljudi u nedoumici u vezi sa tim? Za posedovanje i vožnju električnog bicikla u Srbiji nije potrebna posebna licenca. Električni bicikli se smatraju biciklima i mogu ih voziti osobe starije od 14 godina, u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima. Ipak, pitanje licence može se postaviti zbog nedovoljne informisanosti ili zbog nedoumica u vezi sa propisima, pa je važno razjasniti da električni bicikli nisu kategorisani kao motorna vozila i ne zahtevaju vozačku dozvolu.
Da li električne bicikle možemo sami da održavamo?
Ili je ipak neophodan odlazak u servis, ili kod majstora? Električne bicikle možete održavati sami, ali za neke složenije popravke ili redovno održavanje može biti potrebno otići u servis ili kod majstora koji se specijalizovao za električne bicikle.
Jednostavne radnje održavanja koje možete obavljati kod kuće uključuju redovno čišćenje bicikla, podmazivanje lanca i kontrolu pritiska u gumama. Za složenije popravke ili zamenu delova, poput baterije ili električnog motora, preporučljivo je potražiti pomoć stručnjaka. Takođe, redovno servisiranje u ovlašćenom servisu može produžiti vek trajanja vašeg električnog bicikla i obezbediti sigurnu vožnju.
Koliko brzo mogu da idu električni bicikli?
Električni bicikli mogu da razviju maksimalnu brzinu između 25 i 45 km/h, u zavisnosti od toga da li tu brzinu postižu isključivo pomoću gasa ili je razvijaju korišćenjem pedala. Jačina pedaliranja igra značajnu ulogu za brzinu. Svaka brzina koja prekoračuje predviđeni raspon, nateraće motor da prestane sa radom.
Dakle, najveća brzina e-bicikala je dosta veća u odnosu na obične bicikle, koji mogu da postignu brzinu od oko 15 do 30 km/h. Električni bicikli imaju ugrađen motor koji pomaže vozaču pri pedaliranju, što im omogućava da dostignu veće brzine sa manje napora u poređenju sa običnim biciklima. Naravno, zbog bezbednosti u saobraćaju obavezno vodite računa o zakonskim okvirima.
Kolika je zapravo težina električnih bicikala?
Težina električnih bicikala može varirati u zavisnosti od modela, proizvođača i vrste baterije koja se koristi. U proseku, električni bicikli teže između 18 i 27 kilograma, ali postoje i lakši ili teži modeli.
Najoptimalnija težina e-bicikla za svakodnevnu vožnju zavisi od individualnih preferencija vozača, kao i od uslova vožnje. Lakši bicikli su obično pogodniji za vožnju po gradu, jer je lakše upravljati njima i lakše ih je nositi ili skladištiti. Sa druge strane, teži bicikli mogu pružiti stabilniju vožnju na dužim relacijama ili na neravnom terenu. Kada birate električni bicikl, važno je uzeti u obzir svoje potrebe i preferencije, kao i da probate nekoliko modela kako biste pronašli onaj koji vam najviše odgovara. Ali ipak, rešenje svih nedoumica staje u jednu laku rečenicu: “Električni bicikli možda jesu teški za podići, ali su zato raj za vožnju!”
Koliko dugo traju i kako se pune baterije električnih bicikala?
Baterije električnih bicikala mogu trajati između 500 i 1.000 punjenja, što z
kvaliteta baterije i načina korišćenja. To obično znači da baterija može trajati od 2 do 5 godina, pre nego što se kapacitet baterije značajno smanji.
Proces punjenja baterije električnog bicikla je prilično jednostavan. Bateriju možete puniti direktno na biciklu ili izvaditi iz okvira bicikla i puniti je pomoću punjača koji je obično uključen u set. Vreme punjenja zavisi od kapaciteta baterije i brzine punjenja, ali obično traje između 3 i 6 sati za potpuno punjenje. Važno je napomenuti da je preporučljivo koristiti originalne punjače i pridržavati se uputstava proizvođača kako biste produžili životni vek baterije i obezbedili sigurno punjenje.
A da li je e-bike dobar za zdravlje?
Nego šta! Osim vetra u kosi, prekrasne mobilnosti i oslobađajućeg užitka dok sečete vazduh, važno je znati da vožnja električnih bicikala oslobađa hormone sreće serotonin i endorfin, snižava nivo stresa, smanjuje depresiju i anksioznosti, a to su, priznaćete dragoceni benefiti! A zašto? Pa skorašnja istraživanja nam pokazuju da se veliki broj mladih ljudi žali na pogoršano mentalno zdravlje od početka epidemije Koronavirusa.
Pogoršano mentalno zdravlje je prouzrokovano onim mučnim zatvaranjem u kuću u tom periodu. Međutim, i bez policijskog časa, u savremenom svetu poslovni ljudi su tokom većine dana zatvoreni u kancelarijama, automobilima, gradskom prevozu, a onda odlaze u stanove da predahnu. Dakle i u običnoj svakodnevici smo vrlo retko pod otvorenim nebom. Retko se izlažemo suncu, pa u jesenjim mesecima mnogo ljudi uzima Vitamin D, ali to je nedovoljna zamena. Zato je savršeno rešenje da na posao počnete da idete električnim biciklom. To je adekvatno prevozno sredstvo za nesmetanu gradsku vožnju, a istovremeno ćete dobiti svoju dnevnu dozu Vitamina D. Raspoloženje će vam se instant poboljšati, a da ne govorimo koliko je D vitamin dobar za zdravlje kostiju. Osim toga pogledajte još 9 zdravstvenih benefita koje će vam priuštiti svakodnevna vožnja.
Da li su visoke cene električnih bicikala zaista opravdane?
Cene električnih bicikala se kreću u širokom rasponu, obično od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra, u zavisnosti od brenda, kvaliteta, komponenti i karakteristika bicikla. Električni bicikli su obično skuplji od običnih bicikala zbog dodatnih komponenti koje imaju, kao što su elektromotor, baterija, senzori i kontrolni sistem. Takođe, kvalitet materijala, dizajn i performanse takođe mogu uticati na cenu.
Evo nekoliko primera cena:
- Električni bicikli sa osnovnom opremom mogu koštati od oko 80.000 RSD do 150.000 RSD. Ovi bicikli obično imaju jednostavan dizajn, manju bateriju i slabiji motor.
- Bicikli srednjeg cenovnog ranga, sa nešto boljom opremom, mogu koštati od oko 150.000 RSD do 250.000 RSD. Ovi bicikli obično imaju veću bateriju, snažniji motor i dodatne funkcije kao što su brzinomer, svetla i druge karakteristike.
- Visokokvalitetni električni bicikli, sa vrhunskom opremom, mogu koštati od oko 250.000 RSD do 500.000 RSD ili više. Ovi bicikli imaju najbolje komponente, najveće kapacitete baterija, najjače motore i napredne funkcije poput višestepenog podešavanja asistencije pri pedaliranju i druge napredne tehnologije.
Faktori koji utiču na cenu električnih bicikala uključuju kvalitet ramova i komponenti, tip i kapacitet baterije, vrstu motora i njegovu snagu, kao i dodatne karakteristike poput brzina, sistema za podešavanje asistencije pri pedaliranju, osvetljenja i druge opreme.
Zaključak
Da li se isplati štedeti za električni bicikl zavisi od vaših potreba i koliko planirate da ga koristite. Električni bicikli mogu biti odlična investicija za svakodnevnu vožnju po gradu, kao zamena za automobil ili javni prevoz. Takođe su sjajna opcija za rekreativnu vožnju ili istraživanje prirode, a mogu se koristiti i za prevoz tereta ili kao sredstvo za fizičku aktivnost. U prilog tome ide i činjenica da su se u proteklom periodu prodaja e-bicikala ostavila u prašini precenjene električne automobile u mnogim zemljama širom planete. Zaraza ovog lakog, a efikasnog prevoznog sredstva za vožnju gradom vlada svetom! A zašto? Zato što imaju nultu emisiju izduvnih gasova, kroz velike gužve i kolapse u saobraćaju prolaze kao nož kroz puter, a pritom su ekstremno laki za parkiranje, što definitivno nije slučaj sa automobilima. Svi znate te muke sa pronalaskom parking mesta u centru ili u zoni.
Uzimajući u obzir prednosti koje pruža, poput brže vožnje, manjeg napora pri pedaliranju i ekološke prihvatljivosti, mnogi ljudi smatraju da se ulaganje u električni bicikl isplati. Ovde možete pronaći širok izbor modela i brendova električnih bicikala. Ipak, važno je razmotriti sve faktore pre donošenja odluke o kupovini.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)