foto AP
Foto: AP/Foto AP

Ovaj most je veoma važan saobraćajni put i deo je auto-puta 101, a  takođe je poznato turističko odredište. Dnevno preko mosta pređe oko 110.000 automobila, a označen je i kao deo američke biciklističke rute 95. Američko društvo građevinskih inženjera proglasilo ga je jednim od čuda modernog sveta. Ovaj most je jedan od međunarodno priznatih simbola San Franciska i Kalifornije. Prvobitno ga je dizajnirao inženjer Džozef Štraus 1917. godine.
Fromerov turistički vodič opisuje most Golden Gejt kao „verovatno najlepši, zasigurno najfotografisaniji most na svetu.“. U vreme otvaranja 1937. bio je i najduži i najviši viseći most na svetu, sa glavnim rasponom od 1.280 i ukupnom visinom od 227 metara.

Istorija

Pre nego što je most izgrađen, jedina praktična kratka ruta između San Franciska i današnjeg okruga Marin bila je brodom preko jednog dela zaliva San Francisko. Trajektna služba započela je već 1820. godine, sa redovno zakazanom linijom koja je počela 1840-ih u svrhu transporta vode do San Franciska. 
Kompanija „Sosalito kopnena i trajektna služba“, osnovana 1867. godine, na kraju je postala Golden Gejt trajektna kompanija, podružnica Južnopacifičke železnice, najveći trajektni projekat na svetu do kraja 1920-ih. Nekada samo za železničke putnike i korisnike, automobilski trajekti Južnopacifika postali su veoma profitabilni i važni za regionalnu ekonomiju. Trajektni prelaz između pristaništa Hajd strit u San Francisku i trajektnog terminala Sosalito u okrugu Marin trajao je otprilike 20 minuta i koštao je jedan dolar po vozilu, a cena je kasnije smanjena zbog nadmetanja sa novim mostom. 
Mnogi su želeli da sagrade most koji će povezati San Francisko sa okrugom Marin. San Francisko je bio najveći američki grad koji je i dalje usluživan prvenstveno trajektima. Pošto nije imao stalnu vezu sa zajednicama oko zaliva, stopa rasta grada bila je ispod nacionalnog proseka. Mnogi stručnjaci su izjavljivali da se most ne može izgraditi preko tesnaca od 2.000 metara, koji je imao jake, vrtložne plime i struje, sa vodom dubokom 113 metara u središtu kanala, i čestim jakim vetrovima. Stručnjaci su smatrali da bi žestoki vetrovi i zaslepljujuća magla sprečavali izgradnju i upotrebu mosta.

Izgradnja 

Štrausovi početni crteži Golden gejta bili su za masivnu konzolu sa svake strane tesnaca, povezani centralnim suspenzionim segmentom, za koji je Štraus obećao da bi mogao biti izgrađen za 17 miliona dolara (ekvivalentno 491 milionu danas). 
Štraus je proveo više od jedne decenije prikupljajući podršku u severnoj Kaliforniji. Most je naišao na protivljenje, uključujući parnice, iz mnogih izvora. Ratno ministarstvo bilo je zabrinuto da će most ometati brodski saobraćaj. Američka mornarica se bojala je da bi sudar broda ili sabotaža mosta mogli blokirati ulaz u jednu od njenih glavnih luka. Sindikati su tražili garancije da će lokalni radnici biti favorizovani za građevinske poslove. Južnopacifička železnica, jedan od najmoćnijih poslovnih interesa u Kaliforniji, usprotivila se mostu kao konkurenciji svojoj trajektnoj floti i podnela tužbu protiv projekta, što je dovelo do masovnog bojkota trajektne službe. 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading