REVOLUCIJA U SVEMIRU Astronomi otkrili dosad najveću kosmičku eksploziju
Foto: Youtube/Printscreen

Astronomi veruju da su otkrili najveću kosmičku eksploziju do sada, koja je više od deset puta sjajnija od bilo koje zabeležene eksplozije zvezde, fenomena poznatog kao supernova.

Ova supernova traje više od tri godine, mnogo duže od većine supernova koje su obično jasno vidljive nekoliko meseci. Jedna teorija kaže da do eksplozije dolazi kada crna rupa "proguta" veliki oblak gasa.

Bljesak na nebu je prvi put automatski detektovan i snimljen 2020. godine u Zvicki Transient Faciliti u Kaliforniji, ali tek godinu dana kasnije su ga primetili astronomi koji su pregledali podatke. Astronomi su događaj nazvali AT2021lvk, ali je u to vreme bio neprimetan jer nije bilo naznaka koliko je udaljen, pa nije bilo moguće izračunati njegovu svetlost.

Međutim, tim koji je predvodio dr Filip Vajsman sa Univerziteta Sautempton analizirao je pomenutu svetlost prošle godine i izračunao da je udaljena osam milijardi svetlosnih godina. Astronomi su bili potpuno iznenađeni i nisu mogli da utvrde šta bi moglo da izazove toliko svetlosti.

Nije bilo ničega u naučnoj literaturi sa čime bi se taj događaj mogao povezati, nešto što je bilo tako svetlo i što je tako dugo trajalo.

"Većina supernova i poremećaja plime i oseke traje samo nekoliko meseci pre nego što nestanu. Nešto ovako svetlo u periodu dužem od dve godine odmah je postalo veoma neobično", rekao je Vajzman. Njegova teorija je da je eksplozija bila rezultat ogromnog oblaka gasa, možda hiljadama puta većeg od našeg Sunca, koji je progutala supermasivna crna rupa. Ovo bi poslalo udarne talase širom univerzuma i ostavilo pregrejani ostatak oblaka oko crne rupe poput džinovske prstenaste krofne.

Veruje se da sve galaksije imaju supermasivne crne rupe u svom srcu, a Vajzman misli da bi takve moćne eksplozije mogle da igraju važnu ulogu u onome što on opisuje kao "vajanje" centara galaksija.

„Može biti da su ovi događaji, iako izuzetno retki, toliko energični da su ključni procesi za promenu centara galaksija tokom vremena“, rekao je on.

Sada je u toku potraga za još ovako velikih eksplozija. "Nikada ranije nismo videli ništa slično, a sigurno ne u ovom obimu. Bio bih začuđen da je ovo jedini ovakav objekat u univerzumu", rekao je dr Robert Masej, zamenik izvršnog direktora Kraljevskog astronomskog društva dr Vajzman se nada da će otkriti još sličnih događaja koristeći nove teleskopske sisteme koji će postati dostupni u narednim godinama.

Tim sada želi da prikupi što više podataka o eksploziji posmatrajući objekat na različitim talasnim dužinama, uključujući rendgenske zrake, koji bi mogli otkriti temperaturu objekta i procese koji bi se mogli odvijati na površini. Takođe će pokrenuti nadograđene kompjuterske simulacije kako bi testirali da li se poklapaju sa njihovom teorijom uzroka eksplozije.

Prošle godine, astronomi su otkrili najsjajniji prasak ikada zabeležen, rafal gama zraka poznat kao GRB 221009A, koji je trajao nešto više od deset sati. Iako je bio svetliji u poređenju sa AT2021lvk, trajao je samo delić vremena, što znači da je eksplozivna snaga eksplozije AT2021lvk bila daleko veća.