MODNA IKONA JEDNOG DOBA KOJA I DANAS SIJA PUNIM SJAJEM Revolucionarna imperija, klasika, parfem, samo su neke od stvari koje je čine besmrtnom (FOTO)
Foto: Printscreen/Foto: Youtube/Printscreen

Koko Šanel, po imenu Gabrijel Boner Šanel (1883-1971), francuska je modna dizajnerka koja je vladala pariskom visokom modom skoro šest decenija. Njen elegantno - ležerni stil dizajna, inspirisao je moderne žene da napuste komplikovanu, neudobnu odeću, kao što su podsuknje i korseti, koja je preovladavala. Među njenim sada već klasičnim inovacijama bili su Šanel odelo, prošivena torbica i "mala crna haljina“.

 

 

Šanel je rođena u siromašnom selu u Francuskoj. Majka joj je umrla, a otac ju je ostavio u sirotištu. Nakon kratkog rada kao prodavačica, Šanel je nekoliko godina radila kao pevačica u kafeu. Kasnije se povezala sa nekolicinom bogatih muškaraca i 1913. godine, uz finansijsku pomoć jednog od njih, Artura Kapela, otvorila je malu radnjicu u Dovilu u Francuskoj, gde je takođe prodavala jednostavnu sportsku odeću od tkanine od dresa.

 

 

U roku od pet godina njena originalna upotreba tkanine od dresa privukla je pažnju uticajnih bogatih žena koje su tražile olakšanje od preovlađujućih korseta. Verna svojoj ideji da "luksuz mora biti udoban, inače nije luksuz", njen dizajn naglašava jednostavnost i udobnost i modnu industriju podiže na viši nivo. Do kasnih 1920-ih, "Chanel" industrija je navodno vredela milione i zapošljavala je više od 2.000 ljudi, ne samo u njenoj modnoj kući već i u laboratoriji za parfeme, fabrici tekstila i radionici za nakit.

 

 

Finansijska osnova ove imperije bio je "Chanel No. 5", koji je i dan danas neprikosnoven parfem, predstavljen 1921. godine uz pomoć Ernesta Boksa, jednog od najtalentovanijih parfimera u Francuskoj. Za Šanel je kreirao niz parfema od kojih je trebala da odabere jedan i odabrala je peti - odatle naziv "Chanel No.5". Bila je prva među modnim dizajnerima koja je proslavila parfemsku umetnost, bočicu prilagodila svom minimalističkom stilu i odabrala posebnu mirisnu piramidu sa dominacijom jasmina.

 

 

Bila je u partnerstvu sa biznismenima Teofilom Baderom iz robne kuće "Galeries Lafayette" i Pjerom Verthajmerom iz kozmetičke kompanije "Bourjois", koji su se složili da joj pomognu da proizvede više bočica parfema i da ga plasira u zamenu za deo profita. Nakon što je potpisala ugovor kojim je dobila samo 10 posto autorskih prava, Šanel je u narednim decenijama pokrenula niz tužbi kako bi povratila patent nad svojim prepoznatljivim mirisom. Iako nikada nije bila u mogućnosti da ponovo pregovara o uslovima svog ugovora kako bi povećala svoje honorare ipak je ostvarila značajan profit od parfema.
 

Šanel je zatvorila svoju modnu kuću 1939. godine sa izbijanjem Drugog svetskog rata. Njena povezanost sa nemačkim diplomatom tokom nacističke okupacije pokvarila je njenu reputaciju, a u modu se vratila tek 1954.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @chanel_flashbacks

 

Te godine je predstavila svoj veoma kopiran dizajn odela: kardigan sako bez kragne sa pletenicama i gracioznom suknjom. Takođe je predstavila pantalone na zvono i druge inovacije, ali je zadržala čist klasični izgled.

 

Nakon njene smrti 1971. godine, "Chanel" modnu kuću mode predvodio je niz dizajnera, a mandat Karla Lagerfelda (1983–2019) bio je najduži i najuticajniji.

 

 

Njeno razumevanje ženskih potreba, njena preduzimljivost sa dozom romantike, njen uspon od krpa do bogatstva, nastavio ja da inspiriše brojne biografske knjige, mjuzikle, filmove, predstave, uključujući i brodvejski mjuzikl "Koko" iz 1970. sa Ketrin Hepbern u glavnoj ulozi. 


 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading