La ninja i El ninjo
Foto: Shutterstock/Shutterstock/Ilustracija

Nedavno su naučnici otkrili podvodni događaj koji je gotovo potpuno uništio život na Zemlji, bacajući novo svetlo na jednu od najvećih prirodnih katastrofa u istoriji. Prema istraživanjima, ovaj događaj, koji se odigrao pre otprilike 250 miliona godina, doveo je do gubitka nevjerojatnih 90% života na planeti, čineći ga smrtonosnijim od asteroida koji je izazvao izumiranje dinosaura.

Poznat kao "Veliko izumiranje" ili Permsko-trijasna ekstenkcija, ovaj događaj ostao je tema mnogih naučnih istraživanja. Najnovija studija, objavljena u časopisu Science, naglašava da su klimatski fenomeni poput El Niña možda imali ključnu ulogu u izazivanju ove katastrofe.

El Niño i klimatski kaos

El Niño je poznat fenomen koji uzrokuje drastično zagrevanje površine mora, posebno u središnjem i istočnom delu Tihog okeana. Ovaj fenomen se dešava kada temperature mora u tropskom delu istočnog Pacifika porastu 0,5 °C iznad dugoročnog proseka. Naučnici sugerišu da su ovi klimatski događaji, zajedno sa vulkanskom aktivnošću, mogli izazvati ekstremne klimatske promene koje su dovele do Velikog izumiranja.

Profesor Yadong Sun sa Kineskog univerziteta geoznanosti tvrdi da su izotopi kiseonika u fosilima ukazali na moguće značajno učešće El Niña u ovom masovnom izumiranju. "Većina života nije uspela da se prilagodi tim uslovima, ali srećom, nekoliko vrsta je preživelo, bez kojih danas ne bismo postojali," rekao je Sun, dodajući da je to bio gotovo kraj života na Zemlji.

Nestabilnost klime i gubitak šuma

Naučnici sa Kineskog univerziteta geoznanosti i Univerziteta u Bristolu zaključili su da je El Niño značajno uticao na klimatsku varijabilnost, uzrokujući velike promene koje su dovele do uništenja šuma i drugih ekosistema. Dr. Alexander Farnsworth, koautor studije sa Univerziteta u Bristolu, objasnio je da samo zagrevanje klime ne može izazvati tako razarajuće izumiranje.

"Naše istraživanje pokazalo je da povećanje stakleničkih gasova ne samo da zagreva većinu planete, već i povećava varijabilnost vremenskih i klimatskih uslova, čineći ih još nepredvidljivijima i težim za opstanak života," istakao je Farnsworth.

Iako su vulkani odigrali važnu ulogu u događaju, ova studija naglašava da su promene u klimi i vremenu, uzrokovane El Niñom, možda bile ključne u destabilizaciji ekosistema. Iznenadne i nagle promene temperature izazvale su masovne migracije vrsta, ali mnoge nisu uspele da pronađu dovoljno hladne uslove za preživljavanje.

Nepotpuni odgovori, ali jasne posledice

Iako uzrok Velikog izumiranja ostaje delimično nejasan zbog nedostatka fosilnih dokaza i složenosti istorijskih podataka, naučnici su sigurni da se dogodio veliki događaj sa razornim posledicama. Katastrofalne klimatske promene i vulkanske erupcije zajedno su stvorile uslove koje većina tadašnjeg života nije mogla preživeti.

Danas istraživači nastavljaju proučavati ovu misterioznu epizodu Zemljine prošlosti, koja nas podseća na krhkost života na našem planetu i na to kako klimatske promene i ekstremni vremenski uslovi mogu imati nepredvidive i destruktivne posledice.