mobilni
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Kada stavimo slušalice u uši, isključujemo deo mozga koji nas upozorava na potencijalne opasnosti. Pogled na ekran mobilnog telefona, i to samo na tri sekunde, može dovesti do potpunog gubitka pažnje. Kako naš mozak i refleksi reaguju kada smo pešaci sa slušalicama ili vozači koji koriste telefon?

Kada pešak sa slušalicama prelazi ulicu ili vozač koristi mobilni tokom vožnje, dolazi do isključenja jednog od najvažnijih senzora za prepoznavanje opasnosti. Profesor neurologije Ranko Raičević objašnjava da isključivanjem zvuka muzike ili govora, mozak gubi važne informacije o životnoj sredini, što može dovesti do pogrešnih odluka.

Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, oko pet procenata pešaka koristi mobilni ili slušalice na nepropisan način dok prelaze ulicu, dok se procenat vozača koji koriste mobilne telefone tokom vožnje kreće između četiri i deset procenata.

Profesor Krsto Lipovac sa Saobraćajnog fakulteta objašnjava da vreme koje vozač posvećuje telefonu može trajati od tri do deset sekundi. U tom trenutku, pri brzini od 50 km/h, vozač može preći između 45 i 50 metara, ne primetivši prepreke na tom putu.

Neki pešaci ne koriste mobilne telefone ili slušalice dok hodaju, dok drugi razgovaraju tokom prelaska ulice. Dr. Raičević naglašava da upotreba slušalica ili razgovor ometaju koncentraciju i da sluh igra ključnu ulogu u orijentaciji u prostoru.

Naučna istraživanja pokazuju da čitanje samo jedne poruke tokom vožnje povećava rizik od ozbiljnih saobraćajnih nesreća za 8 procenata. Prelazak ulice sa slušalicama može biti uporediv sa zatvorenim očima.

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Vladan Nikolić ističe da je jedno od osnovnih pravila bezbednosti u saobraćaju videti i biti viđen. Svako odvlačenje pažnje smanjuje sposobnost pravovremenog reagovanja na opasne situacije, zbog čega postoje kaznene mere za korišćenje mobilnih telefona ili slušalica na oba uha dok se prelazi ulica.

Tokom akcije "Fokus na putu", otkriveno je više od 2.000 prekršaja, uključujući 1.400 zbog nekorišćenja sigurnosnog pojasa i 550 zbog nepropisnog korišćenja mobilnih telefona. Nikolić naglašava da dobar vozač nije samo onaj sa znanjem i veštinama, već i onaj koji može predvideti moguće opasnosti i ponašanja drugih vozača.

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading