Ostajemo i bez goriva?!
Udruženje naftnih kompanija Srbije upozorava da zemlji preti nestašica derivata
Udruženje je saopštilo da ukoliko budu potrajale blokade plovidbe Dunavom, Savom i Tisom i problemi u železničkom saobraćaju u Srbiji može biti ugroženo snabdevanje gorivom, dok bi alternativni načini logistike doveli do njegovog poskupljenja.
- Izuzetno niske temperature u Srbiji, ali i čitavom regionu, stvorile su ovih dana ozbiljne probleme u logistici motornih goriva. Snabdevanje tržišta Srbije nije ugroženo, ali ukoliko prekid plovidbe Dunavom i Savom i problemi u železničkom saobraćaju budu potrajali, može doći do određenih poremećaja. Ovome treba dodati i probleme u radu pojedinih rafinerija kao i probleme u transportu kroz druge zemlje - kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije i dodaje:
- Pre par godina smo imali situaciju kada je zbog jake zime takođe došlo do obustave plovidbe na rekama, pa su uvoznici bili prinuđeni da koriste drumski saobraćaj umesto rečnog. Nafta i njeni derivati su logistički drugačije dostavljani - kamionima iz Rumunije, Mađarske i Bosne, a cene su kao rezultat ovakve situacije zbog transportnih troškova bile znatno više. Kada se vratilo na rečni transport, i cene su se vratile u prihvatljive okvire.
Prema podacima za prvih devet meseci ove godine oko 12 odsto benzina, 33,5 odsto evrodizela i čak 54 odsto TNG-a koje se potroše na tršištu Srbije potiče iz uvoza i pri tome se za transport dominantno koriste upravo rečni i železnički transport. S obzirom da već nekoliko dana nema novih doprema derivata nafte u Srbiju rečnim putem, zatim da postoje ozbiljna ograničenja kada je železnica u pitanju, uvoznici koji srpsko tržište snabdevaju sa oko 1/3 goriva, troše zalihe koje su formirali krajem prošle godine, i sve više se okreću daleko skupljem drumskom transportu goriva.