NEMA KRAJA skandalima u Berškoj! Posle afere sa kamerama, pojavio se problem i sa KUPLJENOM GARDEROBOM (FOTO)
Pre nekoliko dana, kao lavina su nas preplavile vesti o postojanju kamere u radnji Berška u TC Ušće koja se nalazi tik iznad kabina za presvlačenje. Na društvenim mrežama usledila je lavina pitanja kako je to uopšte zakonski moguće.
Mnoge korisnice i korisnici društvenih mreža zapitali su se da li su i oni snimani bez njihovog znanja i saglasnosti, što svakako samo po sebi već zloupotreba poverenja.
Takođe, iz kompanije su se oglasili demantujući da kamera snima kupce dok se presvlače navodeći da sporna kamera snima isključivo područje blagajne i to je jedina svrha zbog koje je tamo postavljena, a da su snimci video-sistema dostupni nadležnim organima.
Kao da već nije dovoljno što su se našli u srcu jednog skandala, već su zaposleni iz prodavnice Berška rešili da odu korak dalje i nastave sa nipodaštavanjem kupaca. Povodom srama koji je doživela, Alo! novinama se obratila čitateljka Milica K. koja nam u svojoj ispovesti detaljno opisuje svoj problem.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
- Drugarice su mi kupile na poklon bodi iz Berške, došle su iz Novog Sada pa su htele da me počaste. Međutim, ispostavilo se da mi je bodi veliki pa sam rešila da odem do najbliže prodavnice da ga zamenim – ovako Milica počinje priču o svom neprijatnom iskustvu sa poznatim brendom.
Zatim je otišla do prodvnice Berška koja se nalazi u poznatom tržnom centru u ulici Jurija Gagarina na Novom Beogradu.
- Došla sam do kase i objasnila o čemu se radi, da sam došla da zamenim bodi koji sam dobila na poklon zbog veličine jer mi je veliki. Međutim, neki dečko, za kog pretpostavljam da je menadžer lokala, mi je rekao da ne može bez računa, što je u redu. Nakon toga, kada sam krenula, devojka na kasi me je zaustavila i rekla da mi drugarice pošalju fotografiju računa na Viber, da ga odštampam i to donesem kao dokaz – objašnjava naša sagovornica.
Očigledno je da je bodi nov i da nijednom nije proban, a kamoli nošen. Milica je sve uradila što su tražili i donela kopiju računa u nadi da će uspeti da zameni veličinu bodija.
Za kamere iznad kabina moraju da reaguju nadležni organi
U vezi sa ovim oko kamera iznad kabina, kontaktiran je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti koji će otvoriti postupak nadzora radi utvrđivanja da li su kamere u tržnom centru snimale osobe koje se nalaze u kabinama za presvlačenje. Alfirović takođe smatra da taj potez nije korekan i da je najbolje je pitati Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti, pošto je to regulisano Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti o pristupu informacijama od javnog značaja.
- Svakako, da bi neko bio sniman, mora da postoji razlog da se vrši radnja snimanja. To što su postavljene kamere iznad kabina je frapantno i moraju da reaguju nadležni organi. Nedopstivo je da se na takvom mestu nalaze kamere. Iako su možda postavili kako neko nešto ne bi ukrao, to nije opravdanje da se potrošači snimaju dok se presvlače. Prema nekim informacijama do kojih smo mi došli, poverenik je čak i pokrenuo postupak – rekao je Alfirović.
- Sve sam to uradila, otišla do prodavnice kako sam se pre dva dana dogovorila sa njima, dala kopiju računa. Međutim, ponovo je došao dotični mladić, za kog mislim da je menadžer, i rekao da to tako ne može, na šta sam ja ostala u čudu. Podsetila sam ih šta su mi rekli pre dva dana, ali je on insistirao da im je potreban pravi račun, a ne kopija. Na kraju, nije prihvatio kopiju računa jer, kako je rekao "mora račun da provuče kroz sistem", iako mi je rekao da donesem kopiju. Onda mi je isti mladić rekao da kao dokaz donesem izvod iz banke – objašnjava Milica, koja i dalje ne može da veruje da joj nisu prihvatili dokaz o plaćanju koji su oni tražili.
Svakako, kako priča Milica za Alo! nastavio je da je ubeđuje da zamenu nije moguće izvršiti.
- On je nastavio da me ubeđuje da zamena nije moguća, a znam da brend koji drži ista firma, dozvoljava zamenu robe sa kopijom računa. Imam radno iskustvo u prodaji jer sam radila u prodavnici obuće, tako da znam kakva je politika oko zamene robe, naročito ako joj ništa ne fali i nije probana – završava svoju ispovest naša sagovornica.
U vezi sa celom situacijom, kontaktirali smo Udruženje za zaštitu potrošača kako bi nam objasnili koja prava, a koje obaveze građani imaju kao potrošači, ali i brendovi sa druge strane. Razgovarali smo sa Mladenom Alfirovićem, pravnim savetnikom "Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine".
Alfirović je odmah naglasio da se potrošači što bolje informišu o kupovini, bilo da je u pitanju odlazak u prodavnicu ili kupovina preko interneta jer se pristupi za oba razlikuju.
- Na prvom mestu, ako ste naručili robu preko interneta, van prostorija prodavnice, onda imate rok od 14 dana da zamenite robu bez bilo kakvih razloga. Ako je neki subjektivan razlog, ako vam je malo, ne sviđa vam se ili ne odgovara, može da se zameni. U svim drugim situacijama, ako kupujete na licu mesta, da li će vam neko omogućiti da zamenite za druge artikle ili da vam vrati novac, bilo to posle 5 minuta, 5 dana ili sat vremena, zavisi isključivo od poslovne politike firme – objašnjava naš sagovornik.
Velike kompanije uglavnom nude zamenu robe u roku od 30 dana, što obično piše na računu. Alfirović objašnjava da te informacije o mogućnosti zamene u nekom dužem roku moraju da stoje na nekom dokumentu, što je najčešće na računu.
Pitanje zamene robe muči mnoge ljude misleći da ih Zakon štiti
Povodom problema smo kontaktirali Milicu Žer koja stoji iza portala Cocomint, a obrađuju teme koje će ženama olakšati kupovinu. Milica nam je rekla da pitanje zamene robe muči i buni mnoge ljude.
- Kada je u pitanju online kupovina, svu robu naručena online možete vratiti prodavcu bez pitanja u narednih 14 dana. Bilo da je roba oštečena ili ne, obzirom da je niste videli pre nego što ste je kupili, možete je vratiti nazad bez problema i prodavac je dužan da vam vrati novac - objašnjava Milica i dodaje da kada je u pitanju fizička kupovina, ako je roba ispravna, prodavac nije dužan da je zameni ili vrati novac po Zakonu.
- Ovde mnogi greše jer misle da ih Zakon štiti, ali to nije tačno. Ako ste robu kupili i videli, a roba je ispravna, prodavac ne mora da je primi nazad. Međutim, privatna politika mnogih firmi je da prihvate zamene, neki vraćaju novac a neki daju vaučere u tom iznosu. Recimo, Zara bez problema vraća novac, a H&M daje vaučer u toj vrednosti. Što se tiče računa, možete imati kopiju ili sliku računa na telefonu, to je potpuno ispravno - zaključuje naša sagovornica.
- Ako nema takve informacije, ono što vas sačeka na kasi, tako će i biti jer je to poslovna politika firme. To znači da oni nisu u obavezi da na to pristanu. Međutim, logično je da bi trebalo da izađu potrošačima u susret jer se ipak trgovci bore za konkurenciju na tržišu. Opet, da biste zamenili, morate imati neki dokaz o kupovini (isečak iz banke, slip kartice, račun...).
Što se tiče ove konkretne situacije, Alfirović pretpostavlja da u prodavnici nisu želeli da izađu u susret našoj čitateljki.
- To nažalost nije njihova obaveza, ali je krajnje nekorektno ponašanje sa njihove strane ako su već rekli da će to uraditi pa nisu. Ipak, oni su postupili u skladu sa zakonom i nisu u prekršaju – navodi sagovornik Alo.
Sve u svemu, mora se imati nekakav dokaz o kupovini, račun, kopija računa ili slip od kartice i onda stupa na snagu poslovna politika firme. Ako politika firme to ne dozvoljava ili ne omogućava, onda se ide dalje po zakonu, reklamacija, u sličaju da se nešto oštetilo.
Pogledajte u anketi koju je priredila ekipa Alo! kakvo mišljenje o snimanju i spornoj kameri imaju sami potrošači.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
možda vas zanima
Alo/ Slobodna Dalmacija/ M. G.
Komentari (1)
Hele
10.06.2021 11:26
Toliko jednoj nizerazrednoj robnoj Marki ako se tako i moze nazvati.