Državna akcija za evidentiranje neupisanih i bespravno izgrađenih objekata, pod nazivom „Svoj na svome“, zvanično je započela 8. decembra i trajaće do 5. februara. Reč je o jednom od najobuhvatnijih pokušaja da se višedecenijski problem nelegalnih objekata u Srbiji konačno sistemski reši, a odziv građana već u prvim danima pokazao je da je interesovanje izuzetno veliko.
Postupak se sprovodi u skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava svojine na nepokretnostima, a cilj je da se objekti koji do sada nisu bili upisani u katastar nepokretnosti uvedu u pravni sistem na jednostavan i brz način.
Prema podacima Republičkog geodetskog zavoda, zaključno sa sredom u 19 časova, podneto je ukupno 396.905 prijava za upis objekata koji do sada nisu bili evidentirani. Taj broj se iz dana u dan uvećava, što potvrđuje da su građani prepoznali ovu kampanju kao realnu šansu da reše dugogodišnje imovinske probleme.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pozvao je građane da iskoriste ovu mogućnost i naglasio da je namera države da postupak bude efikasan i vremenski ograničen.
– Oni koji su prvi podneli zahteve, prvi će dobiti i odgovor. Već krajem marta u mnogim opštinama građani mogu očekivati prva pozitivna rešenja. Verujem da će ljudi zbog toga biti zadovoljni – rekao je Vučić, dodajući da je plan da se između 80 i 90 odsto zahteva završi do kraja marta.
Kako funkcioniše prijava
Građani zahteve podnose onlajn, putem digitalne platforme „Svoj na svome“, koju je uspostavila Agencija za prostorno planiranje i urbanizam. Prijava se može izvršiti korišćenjem JMBG-a i podataka sa lične karte, preko naloga na portalu eUprava, ali i uz pomoć lokalnih samouprava.
Osim digitalnog načina, prijava je omogućena i na šalterima u 547 pošta širom Srbije. Za građane koji nemaju tehničke mogućnosti ili ne raspolažu potrebnim znanjem, obezbeđena je dodatna podrška kroz 1.362 punkta za pomoć, od čega se čak 120 nalazi na teritoriji Beograda. U ovaj proces uključeno je oko 4.600 zaposlenih u opštinama i Pošti, koji pomažu građanima da popune prijave.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević istakla je da prijava nije vezana za mesto prebivališta niti za lokaciju nepokretnosti.
– Ako imate vikendicu na Staroj planini, možete je prijaviti na bilo kom šalteru Pošte ili u bilo kojoj opštini. Ne morate da putujete do mesta gde se objekat nalazi – objasnila je ministarka.
Mobilne kancelarije na terenu
Veliko interesovanje zabeleženo je i u Sremskoj Mitrovici, gde gradske službe rade pojačanim kapacitetom. Zbog velikog broja zahteva, građanima je na raspolaganju i mobilna kancelarija, koja obilazi udaljena naselja i izlazi na teren kod onih koji nisu u mogućnosti da lično dođu.
Gradonačelnik je naveo da se u praksi evidentiraju i pomoćni objekti, poput štala, šupa i poljskih toaleta, uz poruku da je važno da se sve postojeće građevine uvedu u pravni sistem.
– Bolje je i to legalizovati nego da zauvek ostane van sistema. Troškovi su minimalni, a korist za vlasnike velika. Ovo je praktično poslednja velika prilika da se imovina uredi – poručio je Nedimović.
Jednostavna i automatizovana procedura
Ministarka Sofronijević naglasila je da se očekuje dalji rast broja prijava i da je sistem u pojedinim trenucima bio usporen zbog velikog broja korisnika, ali da nijednog trenutka nije došlo do prekida rada.
Za podnošenje onlajn prijave neophodni su važeća lična karta, pristup internetu i imejl adresa.
– Procedura je krajnje jednostavna i svako ko ima osnovno tehničko znanje može samostalno da popuni prijavu – rekla je ministarka.
Građanima su dostupna i detaljna video-uputstva, a sistem je u potpunosti automatizovan. Ukoliko dođe do greške, postupak se zaustavlja i pokreće iznova, čime se sprečavaju nepravilnosti.
Posebna prijava za svaki objekat
Prilikom prijave, bira se vrsta objekta – kuća, stan ili drugi objekat. Stambene zgrade prijavljuju investitori, a ukoliko oni to ne učine, prijavu mogu podneti upravnici zgrada.
Posebno je naglašeno da se za parcele na kojima postoji više objekata mora podneti posebna prijava za svaki pojedinačni objekat.
– Ako na jednoj parceli imate glavni objekat, kao i pomoćne ili ekonomske objekte, podnosite jednu prijavu za kuću i jednu ili više prijava za ostale objekte – pojasnila je Sofronijević.
Dodala je da se za pomoćne objekte površine do 500 kvadratnih metara ne plaća nikakva naknada.
Nasleđena imovina i dokumentacija
Kada je reč o objektima koji su predmet nasleđivanja, ministarka je istakla da trenutni model zahteva da svi naslednici podnesu zasebne prijave za svoj idealni deo nepokretnosti, što je tehnički zahtevno, ali trenutno neophodno rešenje.
U ovoj fazi postupka nije potrebno dostavljati elaborat geodetskih radova. Dovoljni su važeća lična karta i osnov sticanja, dok će nadležni organi dodatnu dokumentaciju tražiti naknadno, ukoliko se za tim ukaže potreba.
BONUS VIDEO
Komentari (0)