VREME JE ZA ZAMENU LETNJIH GUMA Stručnjaci objasnili u kom slučaju morate imati zimske pneumatike pre zadatog roka
Najopasnije su prve kapi kiše, koje u dodiru sa prašinom stvaraju određene kuglice i onda dolazi do proklizavanja vozila. Kada kiša pada više dana problem su klizavi kolovozi i smanjena vidljivost. Ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana potrebno je da se zamene gume, kaže za RTS Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Gostujući u Jutarnjem programu Pešić ističe do pojave akvaplaninga (kada vozilo ne može svojom težinom da istisne vodu ispod gume) dolazi iz više razloga.
- Najčešće bankine nisu očišćene, promene uspona i padova i kolotrazi. Kada imamo takve situacije pneumatici treba da odvedu vodu, način i brzina na koji će pneumatici to da urade zavisi od brzine kojom se vozilo kreće, dubine šara i pritiska u gumama i količine vode u kolotrazima - objašnjava Pešić.
Prema njegovim rečima osnovna preporuka za držanje rastojanja je da to bude minimalno jedna trećina od brzine u kilometrima izražena u metrima.
- Znači, ako idemo 100 kilometara na čas 30, 33 metra bi trebalo da bude rastojanje između vozila da bismo mogli da vidimo šta vozač ispred nas radi i da možemo da zaustavimo vozilo. Na mokrim kolovozima pored toga što dolazi do proklizavanja, znatno se produžava zaustavni put vozila i to vozači moraju da imaju u vidu - objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Dodaje i da kod pojave vode na kolovozu može da dođe do gubitka stabilnosti i potrebno je da vozači postepeno smanjuju brzinu.
Sezona jesenjih poljoprivrednih radova traje do duboko u jesen, a traktori koji sa njiva izlaze na put ostavljaju velike količine blata za sobom.
- Blato je veoma opasno zato što između pneumatika i podloge nema odgovarajućeg trenja i vozači gube stabilnost. To dolazi do izražaja kod starijih vozila koja nemaju sistem za kontrolu stabilnosti. Znatno se produžava zaustavni put i do tri puta u odnosu na suv kolovoz - ističe Duško Pešić.
Magla je posebna priča, zna da smanji vidljivost na samo 10-tak metara. U takvim uslovima najvažnije je da se prilagodi brzina vožnje uslovima vidljivosti, da se uključe svetla za maglu, a kada je magla veoma jaka i četiri pokazivača pravca, savetuje Pešić.
Dodaje da ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana potrebno je da se zamene gume.
- Zakon kaže da su zimski pneumatici obavezni od 1. novembra ukoliko se na kolovozu nalazi led i sneg. Međutim, ako je temperatura niža od sedam stepeni letnji pneumatici gube svoja svojstva, gube mekoću, postaju čvršći i onda se produžava zaustavni put. U nekim delovima Srbije temperature su se već spustile do nule i tu je već potrebna zamena letnjih pneumatika za zimske - naglašava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Statistika pokazuje da su se poslednja dva meseca pogoršala bezbednost saobraćaja.
- Ove godine stradaju ranjive kategorije učesnika, devet više poginulih pešaka a manje poginulih vozača u putničkim automobilima u odnosu na prošlu godinu. Prošle godine je poginulo 385 osoba a ove 381. Za prvih devet meseci ove godine devetoro dece je poginulo, ali je smanjen broj mladih ljudi koji su stradali u saobraćajnim nezgodama. Ove godine je poginulo 68 mladih osoba a prošle godine je bilo - 83. U odnosu na prošlu godinu broj starijih od 65 godina poginulih osoba veći je za 20. Prošle godine do ovog perioda bio je 100 a ove 120 - kaže Duško Pešić.
U okviru Dečije nedelje, nedavno je deci predstavnjen Pažljivko.
- Pažljivko je već 10 godina sa nama i generacije dece odrastaju uz Pažljivkovu knjigu, bojanku, pesmice, crtaće, predstave. Uči decu osnovnim stavrima gde i kako se ulica prelazi, da budu bezbedni kao pešaci i putnici, uči ih na način koji je deci dopadljiv, zanimljiv i prihvatljiv. Ove godine smo uradili i novi crtani film o pravilima ponašanja u saobraćaju - ističe Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)