JEZIVO, TELEVZIJIA ŽELI VAŠE DETE DEBELO Otkriven strašan plan: Na pragu novi zakon...
Svako treće dete u Evropi ima problem sa gojaznošću ili prekomernom težinom, a ono što najviše zabrinjava jeste činjenica da reklamiranje nezdrave hrane i dalje mahom teži da dopre do najmlađih. Marketinške kampanje usmerene su upravo na decu, zbog čega će u sledećoj godini jedan od poslova evropskih zakonodavnih vlasti biti donošenje obavezujućih pravila na nivou EU jer kompanije, kako navodi Evropska potrošačka organizacija BEUC, očigledno nisu dovoljno odgovorne kada je reč o reklamiranju nezdrave hrane, piše Politika. Takvi podaci dobijeni su iz kratkog istraživanja koje je ova evropska organizacija sa deset svojih članica sprovela još u proleće ove godine. Ubrzo su mnoge institucije, pa i Svetska zdravstvena organizacija, prepoznale i još jednom istakle snažan uticaj koji reklamiranje nezdrave hrane ima na ponašanje dece i njihovu ishranu.
Međutim, kako ne postoje obavezujuća pravila na nivou Evropske unije, prepušteno je odgovornosti i dobroj volji kompanija to kako će se odnositi prema ovom problemu. Trebalo bi da ograniče reklamiranje ovakvih proizvoda i da to usklade s potrebama za većim profitom, što je nemoguće. Do sada je postojala dobrovoljna inicijativa koju su prihvatile velike evropske prehrambene kompanije, ali se ona očigledno nije dovoljno pokazala, a to su potvrdili i sami potrošači okupljeni oko ideje da se deca zaštite od agresivnog marketinga koji škodi zdravlju.
Ispostavilo se da mnogi proizvodi za decu koji se reklamiraju ipak nisu u skladu s preporukama nutricionista, u televizijskim emisijama koje prate i deca ima previše reklama koje promovišu nezdrave navike, a utvrđeno je i da se prekomerno koriste marketinške taktike i u digitalnom svetu, u kojem najmlađi takođe dosta provode vreme. U svetlu ovakvih nedostataka potrošačke organizacije su na nivou Evropske unije pokrenule inicijativu da se usvoje obavezujuća pravila koja bi pre svega dovela do drastičnog smanjenja ovakvog sadržaja.
– Potrebno je uvesti zabranu oglašavanja ovakvih proizvoda na internetu, uključujući i i veb-stranice prehrambenih kompanija i njihove naloge na društvenim mrežama. Takođe, u toku dana, kada deca najviše prate televizijski program, trebalo bi prekinuti emitovanje ovakvih reklama, ali i zabraniti primamljiva pakovanja sa omiljenim likovima i maskotama koje posebno mogu da privuku decu – saopšteno je iz organizacije BEUC. Monik Gojan, generalna direktorka ove organizacije, objasnila je da preporuke koje su do sada bile date kompanijama definitivno nisu dovoljne da se ograniči oglašavanje, niti se može računati na dobru volju ili svest proizvođača.
– To samo služi da bi kompanije kupovale vreme i uveravale nas da će se ponašati odgovorno. U međuvremenu se na svim kanalima oglašavanja pojavljuju oglasi koji decu jednostavno uveravaju da su to proizvodi koje bi trebalo da konzumiraju. Naše istraživanje širom Evrope pokazalo nam je širok raspon taktika koje prehrambena industrija koristi za reklamiranje nezdravih proizvoda. Bilo da je reč o plesnom izazovu s gaziranim pićem na „Instagramu”, čipsu u video-igrici ili privlačnoj reklami brze hrane u blizini igrališta, deci je sve predstavljeno tako da je nemoguće da ne posegnu za proizvodima koje bi trebalo da konzumiraju samo povremeno – kaže Monik Gojan. Ona dodaje da najmlađi potrošači žive u okruženju u kom se čini normalnim da piju gazirana pića umesto vode ili da pojedu kesicu čipsa umesto jabuke. Evropska potrošačka organizacija, po svemu sudeći, neće više čekati, pa se očekuje da u sledećoj godini pokrene inicijativu da se ovakva vrsta reklamiranja nezdrave hrane deci zaustavi.
– Ne možemo se ponašati kao da se ništa ne dešava. Reklame imaju ogroman uticaj na decu, a suočavamo se sa epidemijom gojaznosti. Ovakav marketing će samo rasti ukoliko ga sada ne zaustavimo. Krajnje je vreme da se EU sabere i donese pravila o koja se više niko neće oglušivati – naveli su u BEUC-u. Kako je objasnila Amandin Garde, profesorka prava sa Univerziteta u Liverpulu, koji je učestvovao u ovom istraživanju, EU prema ovom problemu ima pasivan stav već više od dvadeset godina.
– Potreban je međunarodni konsenzus o ovom problemu jer industrija nije pokazala dovoljno odgovornosti prema deci i njihovim pravima. Buduće zakonodavne reforme moraju biti zasnovane na dokazima, a ne veri u industriju – zaključila je ona. Inače, BEUC je sa svojih deset članica još u proleće ove godine prikupio primere reklamiranja nezdrave hrane, a odabrali su one kompanije koje su svoje proizvode u Evropi reklamirale neodgovorno prema deci. Od 81 slučaja koji je prijavljen, samo je sedam primedaba prihvaćeno. Sedam reklama je povučeno. Međutim, proizvođači su bezobzirno nastavili da reklamiraju svoje proizvode, sve više preko društvenih mreža, ciljajući upravo najmlađu publiku.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)