OTKRIO JE GRAĐANIMA MNOGE VAŽNE STVARI Dr Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i eUpravu, govorio za Alo!
Da nije Kancelarije za IT upravu, građanima važne informacije ne bi bile na vreme dostupne, a mnoge poslove bilo bi bukvalno nemoguće odraditi. Bilo da nam treba potvrda o vakcinaciji, upis u vrtić, produženje vozačke dozvole, ukidanje pečata, sve se lako završava preko ove državne institucije... Zahvaljujući predanom radu ove kancelarije građani Srbije ravnopravno s Evropljanima na raspolaganju imaju usluge važne u 21. veku, tako da ne iznenađuju priznanja za rad ljudima koji je vode.
Na kraju prošle godine Kancelarija za IT i eUpravu je postala prva javna institucija koja je nagrađena od strane Srpske asocijacije menadžera na godišnjoj dodeli nagrada. Za šta je dobijena nagrada?
Kancelarija za IT i eUpravu je na godišnjoj dodeli nagrada u organizaciji Srpske asocijacije menadžera nagrađena Specijalnom nagradom za izuzetno uspešnu organizaciju procesa masovne vakcinacije protiv kovida 19 u Srbiji. Kancelarija je time postala prva institucija javne uprave koja je za 15 godina postojanja SAM-a dobila ovo prestižno priznanje.
Ova nagrada predstavlja značajno priznanje svakom od ukupno 100 zaposlenih u Kancelariji koji rade u Beogradu i Kragujevcu. Značaj je veći kada se zna od koga je nagrada došla i kome je nagrada pripala. Ona je došla direktno od privrede, od naših najboljih menadžera koji dobro znaju koliko je truda, rada, upornosti i odricanja potrebno da bi se ostvarili uspesi u različitim privrednim sektorima. Takođe, nagrada je prvi put otišla instituciji javne uprave i to predstavlja suštinsku potvrdu da je Kancelarija uspela u cilju transformacije javne uprave u efikasan, ekonomičan i transparentan servis građana. Celokupno iskustvo i resurse koje su zaposleni stekli i izradili u poslednje četiri godine iskoristili smo da za samo dve nedelje razvijemo sistem koji je omogućio prijavljivanje građana za vakcinisanje, praćenje procesa imunizacije i logističku podršku u ovom, za zdravlje naše nacije, veoma bitnom procesu. Srećni smo jer su naše IT znanje i umeće uspešno stavljeni u službu pravim herojima borbe protiv kovid pandemije - zdravstvenim radnicima Srbije. Iskorak u logističkoj i softverskoj implementaciji procesa vakcinacije izdvojio je Srbiju kao jednog od lidera u svetu i doprineo povećanju njenog međunarodnog ugleda.
Kancelarija ima značajnu ulogu i u razvoju veštačke inteligencije u Srbiji. Napravljen je i važan iskorak u tom segmentu?
Na inicijativu premijerke Ane Brnabić, Vlada Republike Srbije je vizionarski 2019. donela Strategiju razvoja veštačke inteligencije, kao jedna od samo 26. zemalja u celom svetu koja je takvu strategiju imala, i u okviru nje cilj da se uspostavi Nacionalna platforma za razvoj veštačke inteligencije. Samo dve i po godine pošto je u Kragujevcu postavljen kamen-temeljac za izgradnju Državnog data centra, u okviru njega smo u decembru prošle godine pustili u rad ovu platformu. To je superkompjuter poslednje generacije, visokih performansi, računarske gustine od pet peta FLOPSa, spreman da obradi ogromnu količinu informacija u kratkom vremenskom periodu. Odmah smo potpisali i sporazume o korišćenju ove platforme sa devet tehničkih fakulteta u Srbiji, sa tri instituta i sva četiri naučno-tehnološka parka u zemlji. Zahvaljujući ovoj platformi, Srbija je spremna da napravi novi, evolucijski iskorak u procesu digitalizacije našeg društva i obezbedi alat za još brži i snažniji razvoj naše istraživačke i inovativne zajednice, kao i eUprave. Superkompjuter će omogućiti našim inovativnim startap kompanijama i naučnicima da brzo razvijaju nove proizvode veštačke inteligencije, jer će moći da testiraju rešenja brže i da imaju blagovremeni i besplatan pristup ovoj dragocenoj infrastrukturi.
Primer kojom brzinom se razvija naša zemlja u svakom pogledu može se videti baš u Državnom data centru. Srbija je danas mnogo drugačija zemlja u odnosu na onu od pre 5 ili 10 godina. Projekti koje danas realizujemo u svakom smislu su nešto o čemu ranije nije moglo ni da se sanja. Mnogo toga je moralo da bude urađeno kako bi uopšte došlo do toga da Srbija može da ima data centar ili ovakvu platformu i superkompjuter.
Digitalizacija javne uprave se može posmatrati iz posebnog ugla kao bitno sredstvo u službi očuvanja životne sredine kroz značajne uštede papira.
Digitalizacija javne uprave ne znači samo uštedu vremena i para građanima, već i transparentniju i efikasniju javnu upravu koja doprinosi sprečavanju korupcije. Digitalizacija je briga o prirodnim resursima koje smo nasledili i koje moramo da sačuvamo za budućnost - svoju zemlju i njena prirodna bogatstva. Zbog toga smo pustili i novi portal green.gov.rs koji slikovito prikazuje količine sačuvanog papira nastale usled pružanja različitih elektronskih usluga u Srbiji. Razvojem elektronskih usluga do sada smo sačuvali skoro 30.000 stabala drveća, više od 128 miliona litara vode i više od 10.800 MWh struje. Građani mogu ove uštede da prate na portalu green.gov.rs.
Pored svih elektronskih usluga koje su dostupne našim građanima, pred kraj godine ste pustili i prvu elektronsku uslugu u Srbiji koja je namenjena isključivo osobama s invaliditetom.
Usluga eParking nalepnica dostupna na Portalu eUprava euprava.gov.rs je prva usluga eUprave namenjena osobama s invaliditetom, zahvaljujući kojoj će im biti znatno olakšan život u urbanim sredinama. Ova mogućnost će služiti ljudima koji ne mogu da dođu do šaltera u najvećem broju slučajeva, a koji bi trebalo da obiđu nekoliko šaltera i prikupe gomilu dokumenata da bi svake godine produžavali svoju parking-nalepnicu. Mobilnost osoba s invaliditetom je jedno od osnovnih ljudskih prava, sa novom uslugom će moći sa tri ili četiri klika da dođu do parking-nalepnice. Do sada je bilo potrebno od jednog do tri meseca da se to uradi, pri čemu je sve bilo prilično naporno. Nakon elektronskog podnošenja zahteva, rešenje i parking-nalepnica stižu poštom na kućnu adresu. Ukupno 33 grada i opštine su do sada omogućili ovu uslugu, a do kraja januara očekujemo da to urade i ostale lokalne samouprave.
Projekti u okviru Otvorenog Balkana
Kancelarija ima pune ruke posla i u tehničkoj realizaciji sporazuma u okviru Otvorenog Balkana?
Kancelarija za IT i eUpravu očekuje intenzivan rad na realizaciji različitih projekata u okviru inicijative Otvoreni Balkan. Sporazumom koji je potpisao predsednik Aleksandar Vučić sa liderima regiona, definisano je da će usluge eUprave biti prekogranično dostupne svim građanima zemalja koje pristupe inicijativi. Ovo znači da će korisnici Portala eUprava sa svojim nalogom vrlo brzo moći da koriste elektronske usluge na portalima Severne Makedonije i Albanije, kao i obrnuto. Po prvi put se, takođe, definiše i jedinstveni broj građana na nivou Otvorenog Balkana, takozvani Open Balkan ID broj. Najzad, jedna od prvih prekograničnih usluga koja će biti dostupna građanima regiona je elektronsko apliciranje za slobodan pristup tržištu rada.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)