ALO! PATROLA Naši reporteri proveli dan sa pripadnikom motociklista saobraćajne policije MUP Srbije
Shutterstock

Njima se pripisuje sugestivna fraza: „Vidi i budi viđen na putu“. Njihovim redovima pristupa se isključivo iz bezuslovne ljubavi. Oni svoje živote neretko stavljaju na kocku. Oni su čuvari srpskih ulica - motociklisti saobraćajne policije! 

U narodu ih, ponegde se šuška, zovu i „jahačima zveri“. Kreativno ime verovatno im je udenuto zbog činjenice da je Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije svakom od njih obezbedilo motocikle BMW RT 1.200 i RT 1.250 nemačkog proizvođača, koji su se zbog visokih performansi u više navrata našli na listi najboljih svetskih modela. Uz to, motociklisti saobraćajne policije nose i najsavremeniju zaštitnu opremu: moto-patike, uniforme sa neophodnim elementima zaštite, moto-rukavice, homologovane kacige...  

Potere su retke, niko

ne sme da nam beži!


Dalibor Jovanović govorio je i o učestalosti potera za vozačima motora, koji eventualno odbiju da se zaustave na signalizaciju saobraćajnog policajca.
- Vozači mopeda i motocikala dobro znaju da su policajci saobraćajne policije iskusni i izuzetno dobro obučeni tehnikama upravljanja motociklom, što rapidno smanjuje njihove šanse da umaknu nama i zakonu. Zbog toga potere nisu toliko česte - ponosan je Jovanović.  

- Ipak, važnu ulogu igraju i obuka i neprestano usavršavanje tehnika vožnje. Ali ništa od toga ne bi bilo moguće bez želje i ljubavi prema vožnji službenog motocikla - u ime svih svojih kolega priča nam Dalibor Jovanović iz Uprave saobraćajne policije, nakon što je svoj motocikl parkirao u Ulici Trešnjinog cveta na Novom Beogradu. 
Daliborova karijera duga je čitavih 19 godina. Priseća se svog početka i objašnjava koje su kvalifikacije potrebne za pristup motociklistima saobraćajne policije. 
- Da bi jedan policijski službenik upravljao motociklom, neophodno je, naravno, da ima položeni vozački ispit za A kategoriju. Posle toga se sprovodi selekcija na osnovu koje se policijski službenici upućuju u Nastavni centar na kurs koji traje 10 dana. Tamo se uvežbavaju tehnike vožnje specifične za motocikl. Svake godine se sprovodi kondicioniranje, odnosno nadogradnja stečenog znanja. Broj službenika koji na godišnjem nivou stupa u rad na patrolnom motociklu procenjuje se u zavisnosti od potreba MUP-a, ali i od njihove želje da budu članovi naše jedinice - kaže u dahu Jovanović. 

Bajkeri ređe pijani 

Govoreći o iskustvu s motociklistima koji voze pijani, Jovanović objašnjava da oni uglavnom nemaju veliku količinu alkohola u krvi jer, u suprotnom, ne bi ni mogli da upravljaju motociklom.

- Samo upravljanje motociklom zahteva određene veštine, koje su prilikom konzumiranja alkohola svedene na minimum. Vozač koji bi seo na motor prilikom pijanstva, ne bi mogao da upravlja motociklom. Dešava se da zaustavimo vozača koji je pod dejstvom alkohola, ali to nisu velike količine. Međutim, ipak su nedozvoljene. Zbog toga ih momentalno isključujemo iz saobraćaja, nakon čega se procesuiraju u skladu sa zakonom - kaže Jovanović.

Potom unosi dodatnu ozbiljnost u glas, i ukazuje na rizike u svom poslu. 
- Tehničke karakteristike motocikala i mopeda drugačije su u odnosu na ostala vozila. Zbog toga su vozači izloženi direktnom dejstvu sila prilikom udarca ili pada. Zato je važno da vozači motocikala usavršavaju tehnike vožnje kako bi adekvatno reagovali u saobraćaju i izbegli nesreće ili ublažili posledice. Upravo iz tog razloga i saobraćajna policija obavlja ozbiljnu obuku svojih pripadnika da bismo nezgode sveli na minimum. Bezbednost nam je na prvom mestu - objašnjava Jovanović, i podseća na frazu s početka teksta.
- Vidi i budi viđen na putu, to bi bio naš moto i savet koji delimo vozačima. Oni ponekad nisu dovoljno uočljivi u saobraćaju, i vozači ostalih vozila u nekim slučajevima ne mogu da procene njihovu brzinu kretanja. Neophodno je da budu pažljivi i da koriste adekvatnu zaštitnu opremu, pre svega homologovane kacige. Dešava se da zaustavimo motocikliste koji nose kacige za bicikl ili rolere, pravdajući se da poštuju zakon. Te kacige su s razlogom namenjene biciklistima i uživaocima rolera jer ne pružaju odgovarajući stepen zaštite motociklistima - jasan je ovaj službenik saobraćajne policije.   

Istu zver vozi i pevač Pepersa! 

O kvalitetu motocikla BMW RT 1.200 koji poseduje saobraćajna policija dovoljno govori činjenica da civilnu verziju tog motora u svojim garažama imaju i brojne svetske poznate ličnosti. U svojoj kolekciji ima ga i Entoni Kidis, frontmen popularne rok grupe „Red hot čili pepers“. Na Jutjubu je objavljen snimak na kojem se vidi kako legendarni pevač uživa u vožnji sa svojim prijateljem. 

Obrazložio je i koje prekršaje policajci na patrolnim motociklima otkrivaju brinući o bezbednosti vozača na ulicama. 
- Otkrivamo prekršaje koji ne zahtevaju korišćenje uređaja. Posebno smo usmereni na nekorišćenje zaštitne opreme i kaciga, nepropisno uključivanje u saobraćaj, polukružna okretanja, nepropisna skretanja i ostale saobraćajne radnje koje ugrožavaju vozače mopeda i motocikala. U 2021. godini otkrili smo 8.562 prekršaja motociklista. Tokom prva tri meseca ove godine bilo ih je 635. Međutim, tek sada počinje sezona vožnje motocikala, pa se u predstojećem periodu očekuje otkrivanje većeg broja prekršaja - završava Jovanović.  
Na kraju, seda na svoj motocikl i gura ključ u kontakt-bravu. Pokreće motor od 1.200 kubika. Pritiska dugme na upravljaču i najednom blesnu crvena i plava rotaciona svetla pokraj vizira. Lagano spušta ručicu za gas. Gume motora seku ulicu dok se uključuje u saobraćaj. Zver opravdava svoj nadimak. 

U civilu: Na ulice motre i presretači na motoru 

Za neke je nepoznanica da saobraćajna policija MUP-a Srbije poseduje i takozvane presretače na motociklu, koji takođe motre na ulice. Jovanović kaže da se oni razlikuju samo po tome što patroliraju u civilu. 
- Policijski službenik na patrolnom motociklu je obeležen, kao i njegovo vozilo. S druge strane, službenici koji rade na civilnim verzijama motocikala nose i civilno odeo. Imamo potpuno ista ovlašćenja u saobraćaju - pojašnjava policijsku službenik.  

Brojke

8.562 prekršaja motociklista otkriveno 2021. 
635 prekršaja motociklista otkriveno je u prva tri meseca ove godine

Činjenice 1
Motocikli koje poseduje saobraćajna policija
- BMW RT 1.200 
- BMW RT 1.250
- Aprilia
- Suzuki (civilna verzija)

Činjenice 2
Oprema koju nose motociklisti saobraćajne policije
- Moto-patike
- Uniforme sa zaštitnim elementima
- Moto-rukavice
- Homologovane kacige

Činjenice 3
Prekršaji koje otkrivaju motociklisti
- Prekršaji koji ne zahtevaju upotrebu uređaja
- Kontrolisanje zaštitne opreme i kaciga
- Nepropisno uključivanje u saobraćaj
- Polukružna okretanja
- Nepropisna skretanja

Činjenice 4
Obuka koju prolaze motociklisti saobraćajne policije
- Tehnike vožnje na poligonu kroz različite vežbe
- Vožnje u malom krugu
- Osmice i druge vežbe

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading