SLOBODNA TRGOVINA OTVARA TRŽIŠTE Trgovinska razmena Srbije i Kine dostigla 4,5 milijardi evra
Inicijativa Vlade Srbije da otpočne pregovore o Sporazumu o slobodnoj trgovini sa Kinom, doprineće dodatnom regulisanju ekonomskih odnosa, ali tom procesu treba pristupiti oprezno i uz konsultovanje privrede, kaže Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju Privredne komore Srbije (PKS).
“U Evropi trenutno takav sporazum imaju Švajcarska i Island, a trenutno se razmatra sporazum sa Norveškom i Moldavijom. Dakle, nije u pitanju jedinstven slučaj za Evropu, a to je posebno značajno zbog našeg odnosa sa EU, koja ostaje glavni spoljnotrgovinski partner Srbije“, ističe Stanić i podseća da Srbija ima značajno mesto u inicijativi „Pojas i put“ kao i da je deo platforme za saradnju Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope koja je formirana 2012. godine. “Sporazum o slobodnoj trgovini sa Kinom nudi prilike, ali postoje i rizici pa je po ovim pitanjima potrebno formirati širok pregovarački tim”, objašnjava Stanić jer, kako kaže, pregovaračkom procesu treba prići oprezno imajući u vidu nesrazmernost u privrednom potencijalu između dve zemlje.
Jedna od prednosti Srbije, na osnovu kojih je ona najatraktivnija investiciona destinacija u regionu su i brojni sporazumi o slobodnoj trgovini (EU, CEFTA, EFTA, Evroazija, Velika Britanija, Turska), za očekivati je da bi Srbija postala još atraktivnija zahvaljujući sporazumu o slobodnoj trgovini sa Kinom.
„Srbija u Kinu izvozi uglavnom sirovine, metale, drvo. Potrebno je pronaći mehanizme kako na najefikasniji način povećati izvoz mesa i mesnih prerađevina, mlečnih proizvoda, voćnih prerađevina, vina i drugih alkoholnih pića. Tu posebno treba imati u vidu troškove transporta“, kaže Stanić i dodaje da ne treba zanemariti ni sektore usluga, informacionih tehnologija i automobilske industrije, posebno kada se govori o komponentama.
Promena potrošačkih navika u Kini šansa za evropske kompanije
Kupovna moć stanovništva u Kini raste, formira se domaća potrošnja kao vodeći izvor kineskog rasta u narednim decenijama, a kineski potrošač sve više liči na evropskog, vozi evropske automobile, hoće da koristi evropsko vino, sireve, razne kvalitetne namaze, ističe Stanić.
Ovakav trend predstavlja šansu za evropske kompanije koje mogu da iskoriste određene tržišne niše i pokriju deo tražnje koja svake godine raste u Kini.
Privredna komora Srbije i Razvojna agencija Srbije organizuju nastup srpskih privrednika u okviru nacionalnog štanda Srbije na predstojećem 5. Kineskom međunarodnom uvoznom sajmu “China International Import Expo” koji će se održati u Šangaju, NR Kina, od 5. do 10. novembra 2022. godine.
Nastup na međunarodnom sajmu omogućiće izlagačima da predstave svoje proizvode i plasiraju ih na nova tržišta, kao i da pospeše postojeće i steknu nove poslovne kontakte.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)