ZAŠTO SE AUTOMOBIL ZAPALI TOKOM VOŽNJE? Ovo su najčešći razlozi, a uzrok nekad može biti i u garaži
Posle ovakvih incidenata se priča o najbitnijem, da su glave svih putnika ostale na broju. Razlog zbog čega je došlo do zapaljenja se stavlja u drugi plan.
U Crnoj Gori se prošlog leta, na novootorvorenom autoputu "Princeza Ksenija" između Podgorice i Kolašina, zapalilo se četiri automobila za par dana. Govorilo se iz da je uzrok učestalom gorenju vozila sam autoput, na kome se inače 40 kilometara vozi uzbrdo.
Partikularni filteri zapuše na uzbrdici
Ubrzo su upućeni objasnili da mahom goreli francuski automobili kojima je boljka partikularni filter za izduvne gasove koji pri velikoj vrućini začepe.
Milun Vesnić iz Užica, najtrofejniji automobilista stare Jugoslavije koji se danas bavi automehanikom, kaže da partikularne filtere imaju svi automobili i problemi koje izazivaju nisu ekskluzivitet samo "francuza" nego i svih dizelaša starije proizvodnje.
- Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju – čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom u toj situaciji filter začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapaljenja. Ovo se najčešće dešava ako su temperature 37 stepeni i iznad – objašnjava stari as automoto sporta.
Rajko Aćimović, poznati autoelektričar iz Užica kaže da na dizelašima postoji još jedan uzročnik požara, a to je curenje nafte na dizne motora. Kod benzinaca, priča on, mnogo je više uzročnika zapaljenja vozila.
Razlozi zapaljenja kod benzinaca
- Jedan je predimenzionisana snaga osigurača. Zatim, ako je osigurač slabijeg kvaliteta i ne može da pregori. Požar u benzincu može da izbije i zbog naknadno i loše nameštenog filtera goriva u motorni prostor. Dalje, ako ne na plus klemi ne postoji zaštita može doći do požara prilikom kontakta nje i haube. Požar može izazvati i kratak spoj kabla koji od plus kleme vodi do anlasera sa šasijom – nabraja Aćimović.
Najpouzdaniji način da se izbegne zapaljenje automobila je redovno održavanje, a poželjno je da svaki vozač ima protivpožarni aparat i da ga drži kraj sebe, po mogućstvu ispod sedišta da mu bude pri ruci.
- Ako je aparat u prtljažniku vozač će izgubiti dosta vremena dok ga izvadi i aktivira. Prilikom gašenja ne treba naglo otvarati haubu jer postoji opasnost da se vatra razbukti u dodiru sa kiseonikom. Najbolje je malo podići haubu i naprskati pp aparatom – savetuje ovaj autoelektričar.
Miševi kao uzročnici požara
Ni najpedantnije održavanje automobila, priča dalje Milun Vesnić, nije sigurna preventiva od požara ako u garaži u kojoj stoji vozilo ima miševa.
- Miš ume da se zavuče u nepristupačne delove motornog prostora i pregrize kablove čime napravi spoj. Ili da se zavuče pod zupčasti kaiš koji prilikom paljenja poskoči i napravi lom u motoru. Iz ovog razloga je poželjno da se garaža zaštiti od miševa – govori nekadašnji automobilista.
Neredovno održavanje plinskih instalacija, dodaje on, takođe može da bude uzrok zapaljenja. Kod starijih automobila, bez obzira da li imaju plin, dešava se da vremenom korodiraju instalacije čime dolazi do lošeg kontakta, zagrevanja i zapaljenja. Čim vozač oseti miris paljevine, savetuje on, odmah treba da ode kod autoelektričara.
- Ako nemaš protivpožarni aparat u vozilu, nemoćan si ako se zapali. U tom slučaju jedino možeš da se pouzdaš u druge vozače da ti priskoče u pomoć PP aparatima. Kada nema načina da se ugasi vatra treba što pre iz vozila izneti najneophodnije stvari i udaljiti se dok vatra nije zahvatila rezervoar za gorivo – kaže Vesnić.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)