smotra zastavinih vozila u Kragujevcu
Foto: Alo/Foto: Aleksandar Đorđević

I ove godine na smotri „Zastavinih“ vozila, sada već odltajmera, u Kragujevcu su se okupili zaljubljenici u „fiće“, „stojadine“, „tristaće“ iz cele bivše Juge.

Da se podsetimo impresivnih brojki - s montažnih traka kragujevačke fabrike „Zastava automobili“ od 1953. do 2008. godine sišlo je oko 4,5 miliona putničkih automobila, od kojih mnogi i danas krstare našim, ali i inostranim putevima. Takođe, „Zastava“ je izvezla oko 700.000 automobila u 71 zemlju, a najviše u SAD  - oko 145.000.

S obzirom na to da su automobili marke „zastava“ plasirani i u Velikoj Britaniji, Francuskoj, pa i u Nemačkoj, nekadašnji radnici i stručnjaci „Zastave“, kojih je bilo poprilično na izložbi vozila koju je ispred Skupštine grada organizovao „Zastava fan klub“, s ponosom kažu da njihova fabrika ne bi mogla da izvozi u pomenute zemlje da nije zadovoljavala tadašnje svetske standarde.

- Već 15 godina okupljamo zaljubljenike u vozila marke „zastava“, koji svojim ljubimcima potvrđuju značaj naše fabrike automobila za industrijalizaciju naše zemlje. Izloženo je 120 vozila, gotovo svi modeli, izuzev „zastave 128“, koja je bila najpopularniji automobil u Egiptu. Došli su vlasnici ovih oldtajmera iz cele Srbije, pa i iz Slovenije i Hrvatske - kaše Vojislav Miletić, glavni operativac u organizaciji ovog događaja.

Nismo baš brojali, ali čini se da je bilo najviše „zastave 750“, popularnog „fiće“ i „zastave 101“ ili omiljenog „stojadina”. „Fića nacionale” je iz fabrike izašao 1955. godine, a proizvodnja je prestala 30 godina kasnije, iako je ovaj model bio omiljen u tadašnjoj Jugoslaviji i proizveden u 923.487 primeraka. Kragujevčani kažu da im nije bilo žao zbog toga, jer su na scenu stupali moderniji modeli od kojih je od „fiće“ primat preuzela „zastava 101“, popularna kao „kec“ ili „stojadin“, koja je prvo sopstveno vozilo srednje klase kragujevačke fabrike. Najviše tih vozila je i proizvedeno, oko 1,3 miliona.

U punom sjaju svojim „stojadinom“ je iz slovenačkog Celja, sa prijateljima Danilom i Lucijom doputovao Matjaž Korošec.

- To je moj prvi auto. Roditelji su sa njim proživeli lepu mladost. Čuvam ga u njihovu čast. Imam i drugi auto, ali ovaj koristim za vikende i odmor - kaže Matjaž.

Pažnju posetilaca privukli su i „jugić“ u verziji kabrioleta. Posebno onaj kojim je iz Zagreba doputovao Marin Cazin:

- Došao sam iz znatiželje. Da vidim druge „jugiće“. Dve godine sam član Oldtajmer kluba Požega.

Sa njim je doputovao i Siniša Bosanac iz Slavonske Požege.

I on ima „jugo“ ali su odlučili da dođu u društvu jednim vozilom, jer su smatrali da je to lepše i lakše. Siniša je, inače, živa enciklopedija svega što se odnosi na automobile kragujevačkog proizvođača.

- Ja sam veliki borac za formiranje muzeja „Zastave“, u kojem bi bio prikazan istorijat ovog nekad automobilskog giganta, koji je još u našim srcima. Pisao sam na mnoge uticajne adrese, od nekadašnjeg rukovodstva „Zastave“ do državnog vrha. Nadam se da će uz trud Kragujevčana biti nekog rezultata - veruje Siniša.

On je zaljubljenik u „jugo kabrio“. Kaže da ih u Hrvatskoj sada ima pet, još u Slavonskom Brodu i na ostrvu Braču.

Bila je ovo prilika da zaljubljenici u vozila marke „zastava“ dopune svoj vozni park. Tako je Velibor Ikodinović” iz Rače, koji već ima dve „fiće“, kupio i „stojadina“. U izboru mu je pomogao brat od tetke Đorđe Radomirović

- Cena ovakvih „stojadina“ se kreće od dve do četiri hiljade evra. Nije restauriran i farban i uspeo sam da malo snizim cenu, pa iz Kragujevca odlazim zadovoljan - kaže Velibor.

Ovaj događaj nije mogao da prođe bez Novice Markovića, predsednika beogradskog kluba „Zastava 101“.

- Imam „stojadina“ iz 1979. godine, prvi vlasnik bio je deda, potom, otac, a posle mene voziće i moji sinovi Filip i Teodor - tvrdi on, i dodaje da je njegov doprinos u tome da se ne zaboravi velika i neprevaziđena ekspedicija „stojadina“ Kragujevac-Kilimandžaro.

Dodeljene su i nagrade: Vojislav Miletić kaže da je teško među odlično očuvanim vozilima bilo izabrati najbolje, pa su se često mnogi ljutili. Zato su nagrađeni gosti iz Slovenije i Hrvatske, čija su vozila zaista bila reprezentativna.

Predrag Parezanović

Tristać i dalje luksuzan, kao i florida

Prvo vozilo luks klase u „Zastavi“ bila je „zastava 1300“, popularni tristać, koji je, takođe, stigao u mnoge zemlje, pa i u Kolumbiju. I na ovoj izložbi ponosni vlasnik ga je izložio prepravljenog u kabriolet, pa je sada izgledao još luksuznije. Nije bilo mnogo „florida“, ali i one su izgledom potvrdile da su najluksuzniji automobil marke „zastava“ iz novijeg perioda proizvodnje.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading