OVAJ SAOBRAĆAJNI PREKRŠAJ SVI PRAVE Kazne su ogromne, svako ko to uradi je potencionalni ubica
Suvozači se takođe revnosno pridržavaju ovog pravila, ali oni koji sede pozadi i dalje retko kada to urade. Nevezivanje pojasa na zadnjem sedištu automobila je saobraćajni prekršaj koji ogromna većina pravi, a kazne su ogromne! I ne samo to - na taj način u slučaju sudara oni su “potencijalne ubice sa zadnjeg sedišta”.
Kako pokazuje policijska statistika, čak četiri od pet ljudi koji u nekom vozilu sede pozadi ne koristi sigurnosni pojas.
Kazna za nevezivanje pojasa na zadnjem sedištu je mandatna, izriče se na licu mesta prilikom kontrole saobraćajne policije i iznosi 10.000 dinara. Doduše, ona na kraju može biti i upola manja – 5.000 dinara, ako se plati u roku od osam dana.
Kazna pooštrena na 10.000 dinara već pet godina
Iako je obaveza vezivanja pojasa na zadnjem sedištu propisana još 2009. godine, praksa pokazuje da se i 14 godina od kako je ta odredba Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZBS) stupila na snagu, ona mahom ne primenjuje, odnosno, da tek svaki peti putnik koji sedi na zadnjem sedištu koristi pojas.
Kada je ova odredba uvedena u praksu, kazna za nevezivanje pojasa na zadnjem sedištu iznosila je 5.000 dinara, ali je od 2018. godine dvostruko pooštrena. Tada je, naime, doneta oduka o promeni visine kazne na 10.000 dinara.
Zakon o bezbednosti saobraćaja, inače, u ovom delu kaže da je obavezno vezivanje na svakom sedištu gde postoji pojas, s obzirom na to da njegov član 30 glasi: “Vozač i putnici u motornom vozilu u kome su ugrađeni, odnosno postoje mesta za ugradnju sigurnosnih pojaseva, dužni su da u saobraćaju na putu koriste sigurnosni pojas na način koji je predvideo proizvođač vozila”.
Vezivanje sigurnosnog pojasa, s druge strane, kako naglašava taj član ZBS, “nije obavezno samo tamo gde niti faktički postoji pojas niti je proizvođač vozila predvideo da postoji”.
Primer za to su “Zastave 101”, ili popularni “stojadini”, koji nikad nisu imali pojas na zadnjem sedištu.
Što se tiče vezivanja deteta, naravno na zadnjem sedištu, ZBS precizira sledeće – “dete mora sedeti u sedištu za bebe ili decu ukoliko nemaju visinu za sigurnosni pojas”.
Može da usmrti osobu na prednjem sedištu
Na žalost, procenat upotrebe pojasa na zadnjem sedištu je izuzetno mali, a Ministarstvo unutrašnjih poslova je svojevremeno izašlo sa statistikom da oko 20 odsto ljudi, putnika u putničkim vozilima, stavlja pojas na zadnjem sedištu, dok 84 odsto njih to čini ako sedi na prednjem sedištu.
Praktično, to znači da se na prednjem sedištu četiri od pet putnika vezuju, dok se na zadnjem sedištu četiri od pet putnika ne vezuju. Još problematičnije je, kako je naglašeno, što statistiku upotrebe pojasa na zadnjem sedištu popravljaju deca u sedištima za bebe, koja na taj način “dižu” prosek.
Inače, kako ukazuju saobraćajni stručnjaci, praksa pokazuje da prilikom direktnog sudara dva vozila, putnik koji nije vezan na zadnjem sedištu od siline udara, inercijom poleće napred i može da usmrti osobu na prednjem sedištu, uprkos tome što je ona vezana.
Zato se za putnike koji ne vezuju pojas na zadnjem sedištu kažu da su “potencijalne ubice sa zadnjeg sedišta”.
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)