AGENCIJE VIŠE NEĆE MOĆI DA VARAJU PUTNIKE, UVODI SE BEZBEDONOSNI KOD Evo kako će građani moći da se zaštite
Dešava se da putnici koji plate aranžmane ostanu i bez putovanja i novca ili da na povrat novca čekaju dugo, a trenutno aktuelan slučaj turističke agencije, koja nije članica Nacionalne asocijacije turističkih agencija (Juta), i nije izmirila poreske obaveze pokrenuo je brojna pitanja o bezbednosti putnika kada je u pitanju već uplaćeni novac, smeštaj, prevoz i svega što prati jedan aranžman.
Direktor Jute Aleksandar Seničić rekao je da novi jedinstven sistem garancije i provere za sve turističke agencije kako bi se izbegle baš ovakve situacije.
- Garancije putovanja biće izdavane iz tog sistema, i putnik će imati jedinstveni broj gde će moći da vidi da li je njegovo putovanje u redu. Kada ne dobiju takav papir onda nisu ni zaštićeni - kaže Seničić.
Šta je CIS?
Milan Lainović iz Jute i direktor Turističke agencije „Belvi", kaže da je novi sistem garancije i provere agencija stupio već na snagu od 1. oktobra.
- Novi sistem, takozvani Centralni informacioni sistem ili CIS, obezbeđuje da svaki putnik bude u tom sistemu i u okviru tog sistema će svaka turistička agencija morati da mu izda garanciju posle uplate aranžmana. Tom garancijom svaki putnik će moći da zna da li je turistička agencija uplatila sredstva i da ista agencija garantuje za njegov novac koji je već uplatio – objašnjava Lainović.
Prema njegovim rečima to je novina koja je izuzetno važna jer pokriva svakog putnika, a samim tim i agenciju. Na ovaj način, uz svoj bezbedonosni kod, putnik može bezbedno da putuje, da ne razmišlja šta će biti sa njegovim novcem u bilo kojoj situaciji koja može da se desi.
Lainović kaže da ovom novinom putnik posle uplate ima u rukama garanciju i kroz sistem CIS-a lako uvek može da proveri da li je turistička agencija uradila sve što je potrebno.
Podaci u slučaju vanrednih situacija
- Novi CIS će takođe pokazati i gde su putnici otputovali. Dakle, u slučaju nekih nepredviđenih okolnosti i vanrednih situacija imaćemo broj telefona putnika, adrese, na koje je putovanje otišao, u kom hotelu je smešten i drugo. Postojaće potpuna evidencija neophodnih podataka. Takođe je bitno što će sve biti povezano sa Poreskom upravom koja će imati uvid u poslovanje svih turističkih agencija – napominje Lainović i dodaje da je obavezno da svaka turistička agencija i organizatori putovanja imaju licencu, bankarsku garanciju ili od osiguranja da imaju garanciju za obavljanje delatnosti.
Vodite računa s kim putujete
Iz Jute podsećaju putnike da uvek pročitaju i sve što piše u opštim uslovima putovanja i sve što potpisuju. Milan Lainović kaže da je ugovor o putovanju vrlo bitan i kada ga potpišu jedini je validan kod turističke inspekcije, u sudu i pred drugim nadležnim organima. Savetuje putnike da vode računa prilikom odabira turističke agencije.
-Mora se voditi računa sa kim se putuje. Što se tiče agencija koje su u Juti putnici treba da znaju da su sa njima zaštićeni zato što kod nas postoje organi koji se bave zaštitom putnika, i u situacijama ako ne dobiju odgovarajući hotel i druge usluge. Naši putnici imaju pravo da se žale Juti, jer je Juta neko ko će praviti medijaciju između putnika i turističke agencije. Turističke agencije su dužne da poštuju odluke tela u Juti koji se bave tim delom pošto je to po statutu udruženja. Samim tim i agencija i putnici dolaze do poravnanja nekih stvari i to se automatski dešava bez prisustva nadležnih organa. Jer, kada turistička agencija uđe u kontrolu više nemate mogućnost da razgovarate sa agencijom i u tom slučaju inspekcija kažnjava ili ne kažnjava agenciju, dok putnik mora da ide zvaničnim putem, putem suda. U sklopu Jute su i advokati koji daju savete ne samo agencijama već i putnicima – kaže Lainović.
Osiguranje o otkazu i polise
U Juti podsećaju i na mogućnost uplate od otkaza aranžmana. Kako je još ranije objasnio direktor Jute Aleksandar Seničić „kada se uplaćuje aranžman na duži rok neophodno je pitati u agenciji za osiguranje o otkazu putovanja, jer mogu da se dese i nepredviđene okolnosti, da iskrsnu problemi pogotovo kod ljudi koji imaju stare roditelje i malu decu jer bi moglo da dođe do problema koji mogu sprečiti da odu na putovanja“.
-Sa „first minute“ ponudama su vrlo rigidni uslovi otkazivanja putovanja i možete ostati bez velikog dela novca. Da bi se to sprečilo predlažemo da se kupi posebna polisa za otkaz aranžmana koja može da omogući sigurnost ako dođe do bilo čega i bilo kakvih problema. U tom slučaju se može povratiti novac od osiguravača bez obzira na okolnosti otkaza – rekli su u Juti.
Savetuju se i uplate polisa zdravstvenog osiguranja. Uz obične postoje i polise sa dodatkom, recimo, u slučaju povreda na skijanju.
Koliko putnik čeka na isplatu osiguranja?
Prema rečima Aleksandra Seničića, agencija mora da bude osigurana jer je to uslov prema Zakonu o turizmu. Ta osiguranja se kreću od 30.000 do 400.000 evra jer osiguravajuće kuće ne žele da osiguravaju iznad te cifre.
- One turističke agencije koje iz nekog razloga nisu realizovale putovanja iz bilo kog razloga, a utvrdi se da je agencija insolventna, onda turistička inspekcija to objavi. Tek onda se otvara polisa osiguranja, i putnici će biti obavešteni šta je potrebno da dostave od dokumentacije kako bi potraživali novac koji su uplatili. Dok je Juta bila zadužena za isplate osiguranja oštećeni putnici su najviše čekali do dva meseca. Sada ta korespodencija sa osiguravajućim agencijama nije na nama, a rok za isplatu propisan Zakonom o osiguranju je do tri godine. Ipak, to u praksi nikada ne traje toliko dugo, otprilike od tri do šest meseci je prosek - rekao je Seničić.
(Blic)
BONUS VIDEO:
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
možda vas zanima
Alo.rs/Dragana Branković Jevđić
Komentari (0)