DAN KADA SU SRBI IGRALI NA OSTACIMA SRUŠENOG F117-a AVIONA Pogled na ove slike budi srpski inat i ponos "KLINTONE, MOŽEŠ DA NAS POLJUBIŠ U ..."
Tu letelicu je oborio 3. divizion 250. brigade Protivvazdušne odbrane, koji su u 20:42 časova, zahvaljujući sposobnosti jedinice, ispravnoj tehnici i „maloj tehničkoj inovaciji“ uspeli da ga pogode sa zemlje.
Obaranjem F-117A, Srbija je Americi pored značajnog vojnog gubitka, nanela i ogromnu ekonomsku štetu. Nakon što su ga Srbi oborili u ratu 1999. godine, amerikanci su prestali sa proizvodnjom ovog aviona, a kupcima kojima je bio te godine isporučen, morali su da vrate novac, jer su imali reklamacije na svaki prodati primerak. Jednostavno, strane vojske koje su kupile F-117A više nisu htele da ga imaju u svom naoružanju, jer su smatrali da je avion potpuno beskorisan, nakon što su objavljeni snimci oborenog F-117A koji se raspao u blatnjavom ataru Buđanovaca.
Inače, avion je gađan sa dve rakete tipa "neva", a jedinicom koja ga je oborila komandovao je pukovnik Zoltan Dani.
Bilo je to prvo i po svemu sudeći poslednje obaranje ovog aviona izrađenog pomoću „stelt“ tehnologije koja pruža smanjeni radarski odraz, jer je nekoliko godina kasnije ovaj tip letelice povučen iz upotrebe.
Dejl Zelko, pilot nevidljivog aviona F-117 koji je srpska PVO oborila, ispričao je u serijalu Nacionalne geografije "Nikog ne ostavljamo" kako je preživeo obaranje i kako je izvučen u najvećoj akciji spasavanja još od Vijetnamskog rata.
Kada je 27. marta poleteo iz baze Avijano u Italiji, otišao je prvo na sever Srbije, a onda se spuštao južno ka Beogradu, gde je bacio dve bombe teške po 900 kilograma. Kako je ispričao, još dok je leteo ka Beogradu pratilo ga je olujno vreme i imao je loš predosećaj.
"Nevidljivi ne može da komunicira sa bazom, i znao sam da moji neće znati ako mi se nešto dogodi. Gledajući olujne oblake u mraku, osetio sam neku tegobu od glave do pete. U stvari, bio sam prestravljen", rekao je Zelko.
Nakon što je pogodio metu, planirao je da se vrati u bazu. Ali, onda je počela da dejstvuje naša protivvazdušna odbrana. Ispaljivane su rakete, od kojih je, kako je ispričao, već prva mogla da ga obori. Pošto je izbegao par raketa, jedna ga je pogodila u krilo. Avion je počeo da pada, ali Zelko nije mogao da se katapultira zbog brzog poniranja.
Srbija je sa oduševljenjem dočekala vesti o obaranju, što je podiglo entuzijazam i vratilo veru narodu. Ubrzo nakon pada čuvenog F-117 na mesto kratera gde je avion i dalje goreo počeli su da pristižu meštani, likujući što je srušeno čudo tehnologije, koje se do tada smatrao nevidljivim za radare.
- To je bilo kao da smo na "Marakani". Tako je sijalo. To je bila usijana lopta na nebu. Svi koji su gledali, kasnije su pričali da im je izgledalo kao da će da padne na njih direktno. Tako je i meni u tom trenutku izgledalo – ispričao je ranije Slavoljub Jovanović, dodajući da taj trenutak meštani Buđanovaca nikada neće zaboraviti.
Svi su želeli da se slikaju, skaču po delovima aviona i igraju kolo, ili otkinu deo koji će poneti za uspomenu.
BONUS VIDEO:
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)