"GREŠKOM BANKE MI JE NA RAČUN UPLAĆENO MNOGO NOVCA" Beograđanki se dogodila neverovatna situacija, a ono što je uradila mnoge je ostavilo BEZ TEKSTA
Opet se postavilo pitanje, šta raditi u takvoj situaciji, odnosno, da li sme da podigne taj novac.
"Uplaćeno mi na račun mnogo novca, greškom, na nalozima ne postoji trag, pogrešila službenica, a istražila je na moju inicijativu. Evo idem u banku da vraćam i plačem", podelila je Jelena na društvenoj mreži X.
Njen slučaj nije usamljen, i nedavno jedan korisnik bankarskih usluga doživeo je takav slučaj i odlučio da podeli sa medijima, a Narodna banka Srbije (NBS) je imala svoj odgovor na takvu situaciju.
Na račun u banci uplaćen mu je iznos od 112.000 dinara, koji je video preko aplikacije mobilnog bankarstva. Nakon dva sata, banka je skinula taj iznos sa računa, te se zapitao ima li banka pravo da bez njegovog znanja skine pare sa istog. Pošto čitalac ne tvrdi da su te pare njegove, uz pretpostavku da se radi o grešci banke, šta bi se desilo da je čitalac u ta dva sata podigao novac? Na kome je teret dokazivanja u toj situaciji?
U Narodnoj banci Srbije tom prilikom su odgovorili za list Politika da im se čini da ovo pitanje polazi od pogrešne pretpostavke da je u redu da klijent banke koji je greškom banke ili platioca dobio tuđi novac na svoj račun, podigne taj novac.
"Najpre ukazujemo da situacija u kojoj neko lice, znajući da novac njemu ne pripada, uzima taj novac zato što mu je slučajno na raspolaganju, na primer našao je tuđi novčanik, novac na bankomatu ili je ostvario priliv na račun bez osnova, odgovara opisu krivičnog dela utaje iz člana 207. stav 5. Krivičnog zakonika, za koje je zaprećena novčana kazna ili kazna zatvora do jedne godine. Dakle, da je čitalac koji zna da mu novac ne pripada, podigao taj novac, protivpravno bi ga prisvojio", kažu u NBS.
Kada je reč o propisima koji uređuju platne usluge, ukazuju da je očigledno srpski zakonodavac bio svestan pretpostavki da je za jedan broj korisnika sasvim prihvatljivo da podignu novac koji im ne pripada, znajući da je sudski postupak dug, pa je u članu 56. Zakona o platnim uslugama dao mogućnost banci platioca i banci primaoca plaćanja da u slučaju nepravilnog izvršenja platne transakcije otklone te greške.
Prema opštim pravilima obligacionog prava, koja bi se primenjivala i na platne transakcije, da nema ovog posebnog Zakona o platnim uslugama, u situaciji kada neko stekne neku stvar bez osnova, lice koje je vlasnik te stvari može na sudu zahtevati da mu se ta stvar vrati.
"Sigurni smo da i sami zaključujete da bi rešavanje pogrešnih uplata primenom opštih pravila od pre skoro 50 godina i preko suda ugrozilo sigurnost, integritet i efikasnost platnog prometa, koji je zasnovan na digitalnim tehnologijama. Zato i jeste donet Zakon o platnim uslugama, koji je usklađen sa direktivama EU u ovoj oblasti", odgovorili su svojevremeno iz Narodne banke Srbije.
BONUS VIDEO:
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (0)