muškarac gleda u telefon
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Lakoća i jednostavnost kupovine u samo nekoliko klikova, gde poručena roba stiže na vašu adresu jeste praktična i potrošačima štedi vreme, ali zbog sve češćih prevara i sve lukavijih načina obmane kojima se služe trgovci, ne čudi što je veliki broj građana naše zemlje još uvek skeptičan po pitanju internet kupovine.

Sigurno ste čuli za primere poručivanja određenih proizvoda putem društvenih mreža, gde umesto njega na adresu kupca stiže nešto potpuno drugo ili proizvod prosto ne odgovara opisu koji mu je dodelio prodavac? Slična situacija može da vam se dogodi i na poznatim sajtovima koji deluju kao "posrednici" između prodavaca i kupaca.

Najnoviji slučaj prevare putem jednog takvog sajta dogodio se mladiću iz Srbije koji je naručio polovan mobilni telefon, a nakon preuzimanja paketa od kurira shvatio da je umesto njega dobio - kutiju keksa.

Prevaru, kao i prodavca za kog tvrdi da je iz Šapca i da ima veliki broj dobrih ocena koje označavaju zadovoljstvo kupaca i broj uspešnih prodaja, kako opisuje na forumu "Redit" je prijavio policiji, gde je napisao prijavu, ali, kako tvrdi, rečeno mu je da policija ne može ništa da uradi po tom pitanju.

Pored sajtova koji više služe kao oglasnici nego posrednici u kupovini, te se na taj način ograđuju od odgovornosti za učinjenu prevaru, najveća opasnost od obmana potrošača vreba sa društvenih mreža.

Tržišna inspekcija je tokom 2022. godine primila skoro 1.000 prijava građana za neregistrovan rad, dok je taj broj do oktobra prošle godine iznosio 580. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije tada su izjavili da im stiže najviše prigovora građana na nelegalne Fejsbuk i Instagram profile neregistrovanih trgovaca. Najčešće je reč o stranicama za prodaju odeće i obuće, zatim profilima na kojima se prodaje bela tehnika, televizori i mobilni telefoni.

"Često dobiju pogrešnu veličinu, ili oštećen proizvod koji trgovac neće da zameni, ili cena ne odgovora kvalitetu robe. Što se tiče telefona i televizora, tu se obično dešava da je zapakovano nešto drugo. Potrošač prilikom preuzimanja plati pun iznos, a kada otvori paket otkrije da je unutra natrpana gomila papira, ili neka pločica, kako bi kutija dobila težinu", objasnio je ranije Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Da bi se sprečile ovakve situacije Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) je formirala crnu listu trgovaca na kojoj se trenutno nalazi 177 Instagram profila trgovaca koji ne posluju po zakonu.

Na ovom linku pogledajte spisak neregistrovanih trgovaca koji se bave internet prodajom putem društvenih mreža.

"Liste se sastavljaju od toga što nam za početak potrošači dostavljaju konkretno negativno iskustvo koje su imali sa tim stranicama. Negde se, i angažuju dodatna lica koja su konkretno radila na izradi. Danas možemo, da kažemo, aktivno rade, s tim da čak u narodnom periodu će se preduzeti aktivnosti, da će se pojedine stranice ugasiti i pokrenuti adekvatni postupci protiv njih", izjavio je ranije Dragić.

Kako se navodi na sajtu Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kupovinom od neregistrovanih trgovaca kupujete na sopstvenu odgovornost i u takvim slučajevima nema primene Zakona o zaštiti potrošača.

"Ovakav način prodaje zadaje najviše problema potrošačima pri ulaganju reklamacija, nakon toga državi, jer je država oštećena na ime neplaćenog poreza a na kraju i trgovcima, jer se na taj način bore sa nelojalnom konkurencijom. Ovakav vid kupuvine svakako je jeftinija opcija, ali posledice su mnogo skuplje", objašnjavaju iz organizacije.

Ova stavka istaknuta je i na sajtovima za kupovinu na kojima mogu da se oglašavaju neregistrovani trgovci i gde kupci nakon prevare mogu da prijave prodavca platformi, od koje će dobiti uputstva za dalje akcije koje vode do privatne tužbe, odnosno krivične prijave nadležnim organima.

U odabiru prodavaca od kojih će potencijalno poručiti proizvod, potrošači bi trebalo da se vode savetima stručnjaka o podacima koji pokazuju da je u pitanju legalan trgovac, ali najpre i logikom. Kod Instagram stranice jednostavnog naziva "muška garderoba" ili "prodaja obuće", bez jasno istaknutih podataka o prodavcu, kao i sa cenama koje su nekada i deset puta manje nego u prodavnicama, jasno je da se radi o nelegalnom prodavcu, ali i o proizvodima koji su falsifikati.

Zakon o elektronskog trgovini u članu 6 jasno kaže koje su obavezne informacije koje je prodavac dužan da prikaže. Tu spadaju poslovno ime, adresa sedišta, kontakt podaci, matični broj (MB), poreski identifikacioni broj (PIB), detaljni podaci o ceni proizvoda koji uključuju i troškove i ostale manipulativne troškove.

U slučaju da trgovac poseduje sve podatke, smatra se da on posluje u skladu sa Zakonom i da je kupovina kod takvog trgovca bezbedna. Registracija stranice nije dovoljna. Neophodno je da firma bude registrovana u APR-u, što se može lako proveriti.

"Potrošač treba da bude apsolutno siguran da je to registrovan trgovac i da bezbedno kupuje. Da u tom slučaju primenjuje zakon o zaštiti potrošača i da eventualno ukoliko se nađe u problemu sa reklamacijom proizvoda, taj problem će biti rešen", naglasio je ranije Dragić, kako je preneo "Blic".

Prilikom preuzimanja paketa i plaćanja kuriru, kupci treba obavezno da ga otvore da bi proverili da li im je stiglo ono što su naručili. Potrošači na to imaju pravo, ali to ne znaju i ne rade. Uglavnom se dešava da ih kurir ubrzava, obično zbog parkiranja, požuruje ih da preuzmu paket i da ga kasnije otvore. Međutim, to je propust koji kupce posle može da košta mnogo.

Kada ustanovimo da je u pitanju prevara, čak i ako je izveo trgovac koji nije registrovan, postoji način da ostvarimo svoja prava.

"Ukoliko ima bilo kakav podatak o tom trgovcu - mejl adresu ili telefon i slično, on može da prijavi prevaru kojoj je bio izložen tržišnoj inspekciji", navela je ranije Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.

Prevarama su skloni i registrovani trgovci, koji, iako su u obavezi, ne dostave uvek potrošaču obrazac za odustajanje od kupovine.

"Ukoliko trgovac nije dostavio taj obrazac, a potrošač ima pravo da se predomisli, bez isticanja razloga, u roku od 14 dana, onda potrošač može da se predomisli u roku od godinu dana. Međutim, ukoliko trgovac naknadno dostavi obrazac za odustanak, onda od momenta dostavljanja obrasca teče rok od 14 dana", objasnila je Perinčić.

(Blic)

BONUS VIDEO 

 

 

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading