Nema više „fali vam još jedan papir”
Građani Srbije u buduće više neće biti u obavezi da donose dokumenta iz službenih evidencija, kao što su uverenja i razni izvodi, već će tu obavezu imati organi, i to po službenoj dužnosti, predviđa Zakon o opštem upravnom postupku (ZUP), koji je juče usvojila Skupština Srbije.
Građani su oslobođeni plaćanja takse za te podatke, čime štede i vreme i novac.
Puna primena ZUP-a planirana je od jula iduće godine, a primena pojedinih odredaba počeće za 90 dana od usvajanja u parlamentu. Naime, 90 dana od usvajanja državni službenici će sve podatke koji se tiču građana, a nalaze se u službenim evidencijama, morati sami da obezbede.
- Građanin će podnositi zahteve, a dokumenta će pribavljati organi iz službene evidencije, po službenoj dužnosti. Da bi se to obezbedilo, predviđena je individualna odgovornost službenika, koja podrazumeva prekršajne i novčane kazne od 5.000 do 50.000 dinara. Građani će biti oslobođeni plaćanja takse, čime im se štedi vreme i novac - stoji u objašnjenju ministarstva.
Primena zakona omogući će građanima da budu u kontaktu sa upravnom bez fizičkog prisustva, pa će tako, kada se ispune tehnički preduslovi, biti omogućeno podnošenje raznih zahteva bez čekanja u redovima, dobijanje informacije u vezi sa postupkom, pa i dostavljanje rešenja na adresu elektronske pošte.
Zakon predviđa i da će građani u budućnosti moći da dobiju rešenja o utvrđivanju poreza na imovinu i u obliku elektronskog dokumenta, koji je elektronski potpisan u skladu sa zakonom i dostavljen na imejl adresu stranke, ukoliko joj to bude odgovaralo. Takođe, građani će moći, predviđa ZUP, da prate tok postupka, čime će se postići veća transparntnost, a sa druge strane će biti smanjena mogućnost korupcije.
Zakonodavac, takođe, tvrdi da će građanin postati upućen i informisan u vezi sa svim detaljima postupka i da će, osim toga, uštede biti ostvarene i u privredi, kako u novcu, tako i u vremenu, zbog olakšanih procedura, pošto će upravni postupci biti pojednostavljeni i u određenoj meri automatizovani.
Kako je predlagač Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave naveo u obrazloženju, zakon menja odnos uprave prema građanima transformišući je u servis građana i privrede, ono što moderne evropske uprave već jesu.
Novi cenovnik
Tip dokumenta
Troškovi promene ličnih dokumenata po promeni prezimena nakon venčanja stara cena: 10.665 nova cena: 7.170
Troškovi ostvarivanja prava na upis deteta u predškolsku ustanovu stara cena: 2.509 nova cena: 854
Troškovi prijave ličnog imena deteta zbog upisa u matičnu knjigu rođenih i prijavu prebivališta
stara cena: 3.402 nova cena: 584
Promena lične karte stara cena: 4.079,03 nova cena: 2.009,5
Promena pasoša stara cena: 4.454 nova cena: 3.600
Promena vozačke dozvole stara cena: 2.130 nova cena: 1.561
* * Cene u dinarima, računajući i utrošak vremena građani bi godišnje mogli da uštede nekoliko hiljada dinara