Zloupotrebe prilikom plaćanja eko-takse na polovne automobile iz inostranstva


Alo!/Marko Metlaš
Manjak u državnoj kasi od eko-taksa nastaje kod uvoza polovnjaka, a ne novih vozila, kod kojih se ovaj namet naplaćuje odmah prilikom carinjenja. Državni revizori su utvrdili da je, u periodu od 2014. do 2018. godine budžet uskraćen za prihode od čak 6,7 milijardi dinara, jer uvoznici izbegavaju plaćanje eko-takse u iznosu od 12.000 dinara po toni.
Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova Boban Nikolić navodi da svi koji uvoze vozila "ispod čekića" redovno plaćaju taksu, dok je uvoznici polovnjaka izbegavaju.
- Problem je nastao jer se veliki broj polovnih automobila fiktivno uvozi preko pojedinaca, a ne firmi, pošto su oni oslobođeni ove takse - objašnjava Nikolić.
Bar 60 odsto uvoza polovnih vozila obavlja se na fiktivna fizička lica, a da u stvari to rade firme registrovane za ovu delatnost.

Alo!/Marko Metlaš
Problem je što mnogi love u mutnom, pa tako na samo jednog čoveka, koji se pojavljuje u svojstvu fizičkog lica prilikom uvoza, doteraju i po 50 vozila.
- Još češći je slučaj da koristeći odredbu da se eko-taksa plati u roku od 90 dana, vlasnik firme 85. dana na primer ugasi, a zatim otvori novu firmu pod drugim imenom i tako izbegne plaćanje taksa - objašnjava izvor.
- Štetu ne trpi samo država već i ogroman broj nas koji radimo legalno, jer su ta vozila konkurentnija, jeftinija od naših na koja plaćamo uredno sve takse.
Ima i primera da se vozila drže na carinskim terminalima i odatle direktno prodaju fizičkom licu koje je oslobođeno plaćanja eko-takse.