Gorivo sve skuplje, ali noću pojeftini
Od marta na srpskim benzinskim pumpama cene stalno rastu. Za dva i po meseca cena nafte je "narasla" devet dinara, a benzin skočio za oko šest.
Cene naftnih derivata na benzinskim pumpama u Srbiji i dalje blago rastu. Proteklih sedam dana i benzin i dizel su poskupeli za dva do tri dinara, dok je TNG pojeftinio na većini punionica za približno isti iznos, pišu "Večernje novosti".
Od početka marta, do kada su cene na našim pumpama išle nadole, pa do danas, benzin je poskupeo za šest-sedam, a dizel za devet dinara po litru. Tako je cena dizela u utorak bila od 132,6 do 143,50 dinara, benzina od 129,7 do 133,5 a TNG od 57,9 do 133,5 dinara.
“To je posledica rasta cena sirove nafte na tržištu”, kaže Nebojša Atanacković, predsednik udruženja AD "Nafta".
“Barel je dostigao cenu od 50 dolara, a 20. januara koštao je oko 28, pa je razumljivo što je rast cena na svetskom tržištu uticao na cenu goriva u Srbiji. Ipak, ne u onoj meri u kojoj ona skače u svetu”, opbjašnjava on.
Naravno, objašnjava Atanacković, na cenu znatno utiče i akcizna politika države. Kod nas je, za razliku od većine zemalja u Evropi, akciza na dizel i benzin izjednačena, pa je dizel skuplji od benzina.
“Većina država, da bi smanjila troškove transporta i poljoprivrede, ima nižu akcizu na dizel, što kod nas nije slučaj”, kaže Atanacković.
Zato velike probleme imaju vlasnici benzinskih pumpi u pograničnim krajevima prema Makedoniji i BiH, na čijim pumpama je litar goriva jeftiniji i do 30 odsto nego kod nas.
Inače, u borbi za svakog kupca, sve naftne kompanije na našem tržištu dovijaju se na razne načine.
Uvode se popusti i do sedam dinara po litru goriva za kupovinu, na primer, od 22.00 do sedam ujutro. Sve popularnije su takozvane lojaliti kartice kojima se verni kupci nagrađuju nižom cenom od tri do pet dinara po litru. Dobijaju se i nagradni bodovi koji uglavnom služe za kupovinu druge robe na benzinskim pumpama.
Zanimljivo je da su trenutne cene goriva i dalje niže nego prošle godine u ovom istom periodu, i to za više od pet dinara! To je potvrda teze da na našu cenu goriva, koju na kraju plaćaju potrošači na pumpama, mnogo manje utiče cena sirove nafte na svetskim berzama od akcizne i poreske politike.
I Tomislav Mićović iz Udruženja naftaša navodi da nikada cena kod nas ne prati svetski rast jedan prema jedan, pre svega zbog toga što u ceni goriva Srbija ima veoma veliki udeo državnog zahvatanja. Mnogo veća državna zahvatanja po litri goriva u našoj zemlji nego u zemljama u regionu koštaju ne samo građane već i državu.
Da li će cena sirove nafta na svetskim tržištima rasti ili ne, zavisiće umnogome od sastanka zemalja članica OPEK, koji 2. juna počinje u Beču.