Velika pljačka države na auto-delovima!

J. Mitrović | vesti 2017-01-04 00:08:32 2017-01-04 00:08:32

Pazar koji se donese u firmu knjiži se sa 45 umesto sa 25 odsto rabata, tako da se državi dokumentuje samo oko pet odsto prihoda na koji se plaća PDV

Velika pljačka države na auto-delovima!

Đorđe Kojadinović

Pojedini uvoznici i distributeri auto-delova u Srbiji smislili su novi način da utaje porez i tako pljačkaju državu, tvrdi čitalac „Alo!”, koji je doskora radio u jednoj velikoj distributerskoj kući.

On je za naš list otkrio mehanizam po kojem uvoznici ne izdaju fakture, već papire bez pečata, a samim tim ostavljaju sebi prostor da prijave manji prihod nego što je ostvaren i tako varaju državu.

- Uvoznici auto-delova su doskora radili po sistemu „uvoz, veleprodaja, distribucija, maloprodaja“. U tom poslovanju
sve je čisto i transparentno prema državi. Fakturiše se roba, plaća PDV, račun regularan - kaže naš sagovornik.

Matić: Kradu svi, ne samo oni!

Ekonomista Vladimir Matić navodi da praksa utaje poreza nije svojstvena samo uvoznicima i distributerima auto-delova već je ima i u drugim delatnostima, i to na sličan način.

„Svakako je reč o nelegalnom načinu poslovanja kojim se uskraćaje državi adekvatan porez. U navedenom primeru radi se o velikom prekršaju, jer kada se novac vrati u bazu, zapravo firmu, prijavljuje se manji prihod nego što je ostvaren tako što se obračuna još veći rabat, a smanjuje marža. Tako dolazimo do toga da je državi umanjen prihod od poreza. Međutim, kod uvoznika autodelova postavlja se pitanje da li utaju ćine samo na razlici u ceni, jer neki od njih i uvoze delove na crno“, ističe on.

 

On dodaje da je novi način poslovanja uveo jedan uvoznik, pa su njegovu praksu ubrzo prihvatili mnogi.

- Uvoznici vrše dostavu robe direktno automehaničarima po sistemu „roba za keš“. Naime, najpre mehaničar pozove komercijalnu službu, i na primer, traži za „golf 4“ ulje, fi ltere i kaiševe. Komercijalista mu kaže da to košta 33.000 dinara, kupac potvrđuje i uvoznik šalje mehaničaru reversnu otpremnicu sa delovima, a zatim mehaničar plaća cenu umanjenu za 25 odsto i za to dobija običnu priznanicu bez pečata. Kurir tako obiđe od 20 do 60 adresa dnevno. Prethodni primer sam naveo za manju kupovinu, inače je mnogo toga znatno skuplje: set kvačila sa zamajcem košta 40.000-60.000 dinara za vozilo do 2.000 kubika, akumulator 8.000-9.000 dinara, generalka košta 100.000... Kurir za dan naplati nekoliko hiljada evra! Zatim donese keš u firmu i tu komercijalna služba knjiži novac. Pošto svi imaju svoje softvere za onlajn prodaju i knjigovodstvo, sav pazar koji se donese se, umesto sa 25 odsto rabata, knjiži sa 45 odsto, tako da se državi dokumentuje pet do 10 odsto prihoda na koji se plaća PDV - tvrdi naš sagovornik.

On ističe da su vremenom pojedine prodavnice auto-delova propale jer „uvoznicima nije cilj da prodaju robu na fakturu jer se vidi stvarna cena, zapravo PDV, već je šalju servisima, koji u Srbiji uglavnom rade na crno, a i oni koji su prijavljeni imaju samo usluge, a ne i trgovinu delovima“.

On apeluje na nadležne da reaguju kako bi se trgovina vratila u legalne tokove i sprečila dalja pljačka države.

Komentar nadležnih juče nismo uspeli da dobijemo zbog državnog praznika.

Expand player
Pogledajte više