VUČIĆ RAZUME PROBLEME LJUDI! Alo! intervju: Porfesor dr Slavica Đukić Dejanović o političkoj situaciji u zemlji i preko potrebnom jedinstvu
Sa prof. dr Slavicom Đukić Dejanović, neuropsihijatrom, krajnje otvoreno smo razgovarali o trenutnoj političkoj situaciji u zemlji, bezidejnosti opozicije, pričali smo i o preko potrebnom jedinstvu i tražili razloge zašto ga nema. Na početku intervjua smo povukli paralelu između protesta u Francuskoj i Srbiji, govorili smo o pokušaju da se iskoriste tragični majski događaji na najprizemniji način.
Piše: Gordana Janićijević
Možemo li da povučemo paralelu između protesta u Francuskoj i ovih kod nas, osim da su ovde malobrojniji i ima mnogo manje mladih?
- Ja se zaista nisam mnogo bavila ovim protestima ovde, mada je jasno da iza njih stoji opozicija, mada očito ima ljudi koji su, sasvim legitimno i normalno, nezadovoljni različitim sferama života. Meni smeta što organizator krije svoje lice, što ne šalje jasne poruke u vezi s najbitnijim temama: mirom, Kosovom i Metohijom, pitanjem budućnosti, dalje izgradnje zemlje i države...
Složićete se da se tako važna pitanja ne rešavaju na ulici.
- Naravno! U demokratskim državama sva ta bitna pitanja se rešavaju u institucijama sistema. Isključivo. Hoćemo li ponovo da palimo skupštinu, da pričamo o 5. oktobru? Pa revolucionari iz tog perioda su prilično razočarani. Upravo su oni očekivali od ovih koji su danas na ulici boljitak, nova radna mesta, napredak, a ne rasprodaju zemlje i dalje nazadovanje.
Kada dotakosmo 5. oktobar, shvatili smo, ali kasno, da je tada pitanje svih pitanja trebalo da bude: ko treba da dođe posle Slobodana Miloševića, umesto njega.
- Vidite, to je centralno pitanje i sada. Traži se da Vučić ode, a pogledajte šta se Srbiji personalno nudi. Jasno je i onima koji Vučića ne obožavaju, ali ga uvažavaju, da je dobro što je baš on predsednik.
Neke iritira što se oglašava po svim pitanjima. Ukazuje li to na nefunkcionsanje institucija sistema?
- Svi se obraćaju Vučiću kada imaju problem, a kada on odgovara na postavljena pitanja, ispada da ga ima mnogo. A kada ne bi odgovarao, zamerilo bi mu se što se ne oglašava. On ima osećanje odgovornosti da rešava probleme građana koji ne spadaju u opis njegovih poslova, kako bi prevenirao sve situacije za koje proceni da mogu da eskaliraju.
Sa političkih, da pređemo na društvene teme. I posle dva meseca još uvek su nam u glavi nemili, tragični majski događaji. Prvo smo bili u šoku, a onda pokazali brdo emocija.
- U pravu ste. U jednom trenutku, Srbija je zanemela i to je znak te kolektivne empatije. Reagovalo se brzo. Organizovani su brojni stručni timovi, videlo se da treba da se radi sa školom, sa roditeljima, da policija treba da se više angažuje, pojačani su stručni timovi u školama. To je ono što gradi. Nažalost, neki su tu tragediju pokušali da zloupotrebe zarad sticanja jeftinih političkih poena, i to je ono što razgrađuje. Oni koji nemaju dovoljno političke i državničke kreativnosti biraju put za koji misle da će im lakše doneti uspeh. To je pogrešan put. Napad na Vučića i njegovu porodicu opoziciji ne podiže rejting.
Odavno tragam za sagovornikom na temu: Zašto se SANU ne oglašava o bitnim pitanjima u ovako teškim vremenima i zašto se smatra za jeres ako Crkva javno progovori o nekim društvenim temama koje nas izjedaju? Otkud toliki animozitet između SANU i Crkve?
- SANU ima ogroman potencijal. Ali i problem. Sam način ulaska u Akademiju je problematičan jer je bitnije lobiranje od kvaliteta kandidata. Zato najbolji i nisu u SANU. Drugo, u Akademiji na prste jedne ruke mogu da se izbroje žene, iako žena doktora nauka ima više od 50 odsto. SANU upravo nedostaje ta ženska, pokretačka energija. Slažem se i da bi Akademija morala neka važna pitanja da stavi na dnevni red i javno iznese svoje predloge kako bi se život građana Srbije poboljšao. Sukob između SANU i SPC se malo potencira. Crkva i te kako ima pravo da iznese stavove o svim bitnim pitanjima. Zapravo, mi moramo da radimo na jedinstvu u svim oblastima koje nam je preko potrebno, a ne na razaranju svega vrednog.
Imamo li elitu, kvazielitu ili dve paralelne?
- Prava elita sebe tako ne doživljava. Prava elita u različitim sferama je opsednuta realizacijom pravih programa i uglavnom se time i bavi. Prava elita smatra da je na drugima da odrede ko pripada eliti. S druge strane, kvazielitizam je na delu i vidljiv. Oni sebe smatraju elitom, a sigurno je da oni to nisu.
Zašto tako neselektivno prihvatamo sve što nam se nudi sa Zapada, što je u neskladu sa našom istorijom, tradicijom, kulturom? Evo najnovijeg primera, Noć veštica nam se uvukla u nekakav kalendar događaja koji se obeležavaju.
- Ne možete protiv otvorenosti koju nam nude društvene mreže. To ne možemo ni stopirati ni zaustaviti. U redu, deca treba da znaju o Noći veštica, ali i o srpskom kolu. Zapravo, nudeći našu kulturu i tradiciju treba blago usmeravati mlade ljude i mlade roditelje.
Poštovala sam vašu želju da ne govorimo o vašoj kandidaturi za mesto ministra prosvete.
- To je u proceduri. Na to mesto predložio me je predsednik moje partije Ivica Dačić, Vlada je to prihvatila i poslala u skupštinsku proceduru.
Poslednje pitanje: hoćemo li mi uspeti da sačuvamo naše tanane duše prolazeći kroz pakao poslednjih tridesetak godina?
- Hoćemo. Uspeli smo u tome kroz tešku istoriju, uspećemo i sada.
Na terapiji sa Slavicom
Đukić Dejanović
Umesto celog ovog intervjua mogli bismo da nabrajamo njene naučne, akademske i političke funkcije. Njen najnoviji poduhvat je emisija u kojoj je domaćin poznatim javnim ličnostima „Na terapiji kod Slavice Đukić Dejanović“ na jednom kablovskom kanalu.
- Ideja je bila da oslobodimo ljude straha da odu kod lekara kad ih boli duša. Nije sramota da odete kod lekara kada vas boli koleno, bilo šta, ali je sramota da priznate da vas boli duša. Kada poznati progovore javno o tome, kod izvesnog broja ljudi se javlja svest o tome da to nije strašno i da postoje lekari koji mogu da pomognu - poručila je Đukić Dejanović.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI
Komentari (24)
Slavko
16.07.2023 06:14
Vučić razume probleme ljudi jer je čovek iz naroda i sve deli sa narodom.
Ivana
16.07.2023 06:54
Ako mislimo da naša država pobedi ovu krizu moramo biti složni
Iva
16.07.2023 06:55
Srbiji je potrebno jedinstvo njenih građana
Mira
16.07.2023 06:56
Zbog svega ovoga što je Slavica rekla i nabrojala potrebno je stvoriti Narodni pokret
Tanja
16.07.2023 07:13
Ono što je našoj zemlji najpotrebnije je da Srbi budu složni i ujedinjeni
Sara
16.07.2023 07:15
Politička pitanja se ne rešavaju na ulici već u institucijama
Laki
16.07.2023 07:18
Vučić će uvek da razgovara sa narodom i razume probleme naroda
Tanja
16.07.2023 07:20
Da bi Srbija napredovala neophodan je sloga i jedinstvo
Kaća
16.07.2023 07:23
Samo napredna Srbija može da pobedi sve pritiske i neprilike sa kojima se suočava država
Zoki
16.07.2023 07:25
Srbija danas ide ka napretku zahvaljujući Vučiću i jedino takva Srbija će da pobedi sve pritiske
Simonida
16.07.2023 07:26
Veoma je važno za Srbiju da je Vučić na čelu države koji se zalaže za napredak
Srki
16.07.2023 07:27
Vučić neće da dozvoli da išta utiče na napredak države i uvek će da bude uz narod
Miloš
16.07.2023 07:32
Mnogi je pritisaka sa zapada kojima se pokušava destabilizovati Srbija
lepi
16.07.2023 07:37
Sve je rekla, jer elita i kvazielita se reklamiraju jer prvi rade, a drugi samo pričaju, a takva je i opozicija.
plavi
16.07.2023 07:38
Opozicija samo sebe vidi kao elitu, jer da nije tako ne bi morali konstantno da reklamiraju sebe, smešni su.
Aki
16.07.2023 07:41
Oni koji izlaze na proteste žele da smene Vučiča, ali zato kada imaju neki problem, oni se njemu obraćaju i traže pomoć.
Aki
16.07.2023 07:41
Oni koji izlaze na proteste žele da smene Vučiča, ali zato kada imaju neki problem, oni se njemu obraćaju i traže pomoć.
Sara
16.07.2023 07:42
Smeta im Vučić kada jasno odgovara na pitanja naroda, a smeta im i kada ćuti jer se tad ne oglašava.
Iva
16.07.2023 07:43
Našoj zemlji je potrebno jedinstvo kako bismo što bezbolnije pregurali ovaj za nas težak period.
Hana
16.07.2023 07:47
Jedino slogom i jedinstvom se možemo izboriti sa svim onim što nas čeka u budućnosti. Zajedno možemo sve.
zeleni
16.07.2023 07:47
Razlika između opozicije i vlasti je što jedni pričaju,a drugi rade, pa onda i znamo ko je elita, a ko kvazi.
pevac
16.07.2023 07:49
Sjajne reči koje pogađaju u srce stvari, a to da rad pokazuje ko je elita, a ko kvazi, a rad je odlika vlasti.
pinki
16.07.2023 07:50
Šta reći nego istina, jer vlsat radi na unapređenju života svih, a opozicija samo na unapređenju svog života.
Tanja
16.07.2023 07:57
Sada nam je više nego ikada potrebna sloga. Nikada se ranije naša zemlja nije susrela sa ovoliko ugroženom bezbednošću našeg naroda.