RUSKI PROJEKAT KOJI ĆE SRUŠITI ZAPAD "Kedrov put" alternativa putu svile i Sueckom kanalu
EPA

Komentarišući Šojguov predlog, ruski politikolog Marat Baširov objašnjava da je Šojguova glavna ideja stvaranje nekoliko velikih gradova sa populacijom do milion ljudi.

- Tema 'Kedrovog puta" se ne može odvojiti od inicijative ministra Šojgua, koji se tiče izgradnje novih gradova u Sibiru, koji će imati od 300 hiljada do milion stanovnika. On pokreće pitanje dublje prerade sirovina koje se vade u Sibiru, a posebno, na primer, drveta ili aluminijuma, ili čak recikliranja plastike koju ljudi bacaju, a od koje se pravi ambalaža. Dakle, kada on govori o stvaranju tako velikih klastera za duboku preradu on s pravom ističe, na primer, da je cena tone aluminijuma jedna, a cena aviona koji se proizvodi od tog aluminijuma druga i to hiljadu puta viša. Shodno tome, na teritoriji Rusije se na taj način stvara potpuno nova proizvodnja, a to znači i otvaranje novih radnih mesta - kaže za Sputnjik Baširov.

Pored toga ekonomske isplativosti, smatra ekspert, ovaj koridor će pozitivno uticati na bezbednost tranzitne rute, koja neće biti podložna nestabilnosti iz zemalja Centralne Azije zbog događaja kao štosu oni u Avganistanu.

„Kedrov put" - efikasan i bezbedan

Šojgu je, iznoseći ideju o stvaranju „Kedrovog puta", obrazložio da se potreba za takvim transportnim koridorom, pre svega efikasnim i bezbednim, pojavila posle nedavnih događaja povezanih sa blokiranjem Sueckog kanala i piratskih napada, kao i zbog trenutne situacije u Avganistanu.

Otvaranje „Kedrovog puta" je, kako je naglasio, važno za međunarodne saobraćajne tokove, a za Rusiju je takođe od velikog značaja i kao prilika za integraciju u globalne proizvodne lance između Evrope i Azijsko-pacifičkog regiona.

Duž transportnih koridora, kako u Sibiru tako i u drugim regionima, potrebno je stvoriti proizvodne i logističke centre, koji bi trebalo da obezbede uslove za razvoj prerađivačke industrije, koja će snabdevati svojim proizvodima zemlju, a takođe biće namenjeni i za izvoz.

Šojgu je naglasio da su u Sibiru "transport i logistika" izuzetno važno pitanje i za ljude i za robne tokove, a centri ili klasteri, zajedno sa „Kedrovim putem" stvoriće mogućnost za prevoz materijala i komponenti između učesnika u proizvodnim lancima. U okviru ovog projekta, smatra ministar, potrebno je modernizovati Transsibirsku železnicu, moraju se pojaviti novi mostovi, tuneli, glavni i sporedni putevi, što projekat čini složenim, ali veoma važnim.

- „Ti industrijski klasteri moraju biti povezani određenom transportnom infrastrukturom, a ta industrijska transportna infrastruktura mora biti povezana sa postojećim međunarodnim transportnim koridorima. On ga naziva 'Kedrov put', ali zapravo je to deo sistema koji mnogi nazivaju, na primer, 'Put svile' i deo te arktičke rute, takozvanog 'Severnog morskog puta' koji Rusija stvara na Arktiku. Stoga je to prelepo ime, ali je u stvari diversifikacija transportnih koridora koji idu kroz teritoriju Rusije od jugoistočne Azije do Evrope  - objašnjava Baširov.

Transportni koridor isplativ za Rusiju, Kinu i Evropu

Ekspert dodaje da će se stvaranjem „Kedrovog puta" povećati obim saobraćaja koji ide preko teritorije Rusije, počevši od Arktika pa do već postojećih ruta koje idu iz jugoistočne Azije i Kine… Pored toga što će Rusija time dobiti veću diverzifikaciju u pogledu transporta ruskih roba, ta „transportna ekonomija" će doneti i tantijeme, indirektna plaćanja za transport strane robe.

Od tog transportnog puta korist će imati i Kina i evropske zemlje koje budu koristile tu rutu.

- Ovo je zagarantovan prevoz roba po kraćoj ruti i po nižoj ceni. Trenutno glavni morski transportni koridor ide iz jugoistočne Azije kroz Tihi i Indijski okean, pa kroz Suecki kanal ili veoma skup put oko Južne Afrike tj. u regionu Južnoafričke republike. Tu se okreće i ide prema zapadnim delovima Afrike. To je veoma dug put. Osim toga što je to skupo, Suecki kanal je preopterećen i ima svoje rizike, a Severni morski put ili mešoviti put koji podrazumeva kombinaciju morskog, železničkog ili rečnog prevoza je mnogo jeftiniji i pouzdaniji, a jeftinija su i osiguranja koja se plaćaju. Shodno tome, 'Kedrov put' je koristan za one kompanije koje prevoze robu iz Evrope u jugoistočnu Aziju ili obrnuto - pojasnio je Baširov.

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading